Begreppsförvirring gällande flaklängd och hjulbas

Modeller av historiska lastbilar/släp m m

Moderator: Anders Ason

Begreppsförvirring gällande flaklängd och hjulbas

Inläggav Famo58 » 15 sep 2019, 19:05

Undrar om några förståsigpåare kan hjälpa mig med följande uppgifter som jag verkligen behöver som referens till modellbygge. Har letat på nätet efter måttskisser men inte hittat något som ger mig någon vägledning därav denna tråd. Vill gärna veta de mått som kan betraktas som standard men ni får gärna berätta mer i ämnet även om det skulle gälla avvikelser. Hoppas också tråden är på rätt plats och har allmänintresse fast det egentligen handlar om modellbygge, skulle så inte vara fallet ombedes moderator vänligen att flytta tråden till rätt plats. Tackar allra mjukast på förhand för tips som kan leda mig vidare.
Det jag behöver veta är följande:
Dag och sovhytt Scania Vabis LS 75-110: Hjulbas och flaklängd båda hyttalternativen
Dag och sovhytt Scania Vabis LBS 76: Hjulbas och flaklängd båda hyttalternativen
Dag och sovhytt Scania LBS 140: Hjulbas och flaklängd båda hyttalternativen
Dag och sovhytt Volvo F 88/89: Hjulbas och flaklängd båda hyttalternativen
Släp till 24-metersekipage: Hjulbas och flaklängd lång och- kortboggie
Släp till 18-metersekipage: Hjulbas och flaklängd
Hjulbas: Mått mellan 1:a och 2:a axeln
Famo58
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 okt 2007, 09:11
Ort: Helsingborg

Re: Begreppsförvirring gällande flaklängd och hjulbas

Inläggav Per Thomson » 17 sep 2019, 10:21

Det finns många hyttkombinationer för nosvarianter, t ex Be-Ge 1080, 1200, 1350, 1450, 1600 och Floby motsvarande.
En vanlig "nostradare" LS75/76 hade 5,0 m hjulbas och med 1450 hytt erhöll den ett flak på ca 6,5 m.
Frambyggda varianter, FB88 erhöll uppskattningsvis 1 m längre flak
Släp: En 24 m kombination hade ca 12 m flaklängd på släpet oavsett antal axlar. För modellbygge får man syfta axlarnas placering och tänka att vid jämnt fördelad last ska rätt axel o boggitryck uppnås, t ex 10 ton för en framaxel och 16 ton för en kortboggi.
Vill du ha mer exakta svar så rekommenderar jag att du tar regnumer på någon passande veterankombination och hämtar uppgifterna från Transportstyrelsen https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Begreppsförvirring gällande flaklängd och hjulbas

Inläggav Famo58 » 17 sep 2019, 19:19

Tackar Per Thomson för det goda tipset om att söka på Transportstyrelsen, det gav riktigt god utdelning efter jag hittat några passande regnummer att söka på. Tänkte inte på denna möjlighet och trodde inte det var så pass informativt! Kommer fortsättningsvis att nyttja denna fantastiska möjlighet att införskaffa information.
Med vänlig hälsning Ronnie/Famo58
Famo58
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 okt 2007, 09:11
Ort: Helsingborg


Återgå till Modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster