Mellanölet fritt i Finland år 1969

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Mellanölet fritt i Finland år 1969

Inläggav tommen » 20 apr 2018, 21:25

Här dokumentären "en nagel i ögat" om mellanölets frisläppande i Finland år 1969. En del av de lastade bilarna samlades på Senatstorget i Helsingfors före klockan slog 24 då distributionen av den eftertraktade drycken kunde börja. En hel del scener med lastning och körning av dåtida fordon. Bilar hyrdes in från både Kaukokiito (Fjärrexpress) och Kiitolinja (Expresslinjerna) förutom bryggeriernas egen materiel.

https://areena.yle.fi/1-4329597
Användarvisningsbild
tommen
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:09

Re: Mellanölet fritt i Finland år 1969

Inläggav Anders Ason » 21 apr 2018, 08:31

Vi hade något liknade i Sverige. När mellanölet släpptes fritt här läste jag på Stockholms Tekniska Institut på Östermalm och i kvarteret bredvid låg en dåtida s k mjölkaffär och där var lång kö utanför på morgonen när mellanölet började säljas.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Mellanölet fritt i Finland år 1969

Inläggav herrstina- » 21 apr 2018, 16:24

På kvällen/natten innan Mellanölets premiär i Sverige hade en dansk långtradare lastad med Tuborg öl oturen att köra i diket vid Säby mölla precis utanför Landskrona där han kört av färjan från just Tuborg.

Jag gissar att en del av ortsbefolkningen runt Säby provsmakade den ädla drycken före den egentliga premiären...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Mellanölet fritt i Finland år 1969

Inläggav Per Thomson » 21 apr 2018, 18:47

Ja, vi har olika minnen till det tillfället. Själv var jag inkallad till repmöte trots att jag bett om uppskov med motivering att mitt åkeri skulle gå i konkurs med den ersättning som erbjöds. Inget svar erhölls och det var bara att gilla läget. Sista kontinentresan innan inställelsen gick inte så bra, ca ett dygn efter inställelsetiden anmälde jag mig på KA5 i Härnösand. Jag slapp buren vilket vanligtvis är normalt straff vid försenad inställelse.
Förlåt, nu flummade jag ut igen. Det skulle ju handla om mellanöl. Nytt försök. Jag blev anvisad en civil (inhyrd) L71:a (Regent) med tipp o Hiab kran och blev ansvarig för transporterna mellan Sundsvall och Hemsö norr om Härnösand. Tydligen ingen större byråkrati inom KA5 eller så var det fler befäl som uteblivit eftersom menige 711 Thomson fick fulla ansvaret med såväl bankärenden som hämtning av kött och mejeriprodukter (NNP).

Så kom då dagen för mellanölet, jag hade ingen aning om att jag hade varit en sådan älskvärd kompis enligt alla förfrågningar nerifrån berget (underjordsanläggning som spionen Wennerström avsöjade för dåtida Sovjet). Även de högsta befälen tyckte att jag var en bra soldat och undrade lite försynt om jag kunde smuggla in en kartong. Till saken hör att det var absolut alkoholförbud nere i "berget" och jag skötte även gaffeltrucks-transporten ner.

Första vardagen för mellanölets frisläppande hade jag en hel del samvetskval under "hemvägen" från Sundsvall men mitt inre talade för det bästa beslutet trots risk för buren. Alltså i Älandsbro fanns en Konsumbutik och jag tror att jag la beslag på större delen av butikens tilldelning. Nåväl, jag gaffeltruckade ner det hela under jord och blev mycket populär. Vrålskrattet dånade nästan genom hela berget då första kartongen öppnades och överst i denna fanns en banderoll med texten "Heja heja friskt humör, nu är Carlsberg innanför".
Carlsberg hade ju menat i Sverige, för oss i "berget" var det något helt annat.

Efter halva repmötet avklarat blev jag kallad till expeditionen och fick veta att min ansökan om uppskov hade beviljats så det var bara att fara hem. Så dags! :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Mellanölet fritt i Finland år 1969

Inläggav Per Thomson » 21 apr 2018, 18:51

Tack Tomen för den fina nostalgitrippen! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Mellanölet fritt i Finland år 1969

Inläggav Reid Hulting » 21 apr 2018, 19:12

På tal om gaffeltruckar och mellanöl.
Jag jobbade vid mellanölets införande på Stockholms Tullpackhuskarlslags truckservice och körde gaffeltruck runtikring Stockholm, men mest i hamnarna.
Inför mellanölspremiären hade jag fått körning på München-bryggeriet, vid Söder mälarstrand. Det hade samlats en hel del tradare och mindre lastbilar inne på bryggeriområdet som skulle lastas för att stå beredda när tiden var inne och grindarna öppnades. Eftersom det är länge sedan och preskiberat så kan jag väl erkänna att jag lyckades smuggla ut en kartong med sex mellanöl när jag var klar med lastningen, trots att det var kontroll vid grindarna.
Så på så sätt fick vi några timmars tjuvstart på den premiären 8) .

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron