Ljungmans Verkstäder

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Ljungmans Verkstäder

Inläggav S-V L44 » 09 jun 2015, 23:57

Denna länk http://www.ljungmans.org/foto/foto.htm uppvisar en mycket stor mängd tankbyggnationer och utrustning för hantering av bränslen, oljor och andra vätskor, t.ex. bränslepumpar, genom olika tidsperioder.
Noterbart är också bilderna på unika flygplatstankbilar och leveransfoton av mer eller mindre "vanliga" tankbilar.

Tyvärr är bilderna endast tillgängliga i låg upplösning, men högupplösta bilder kan beställas mot en avgift.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ljungmans Verkstäder

Inläggav S-V L44 » 13 jun 2015, 01:59

Här är ett collage av bilder från Ljungmans Verkstäders stora bildskatt.
Jag har lyckats identifiera ett 15-tal av fordonen som finns i bildbanken, men med hjälp av Ljungmans går det säkert att identifiera ytterligare 5-6 stycken bilar.
Bilderna får inte användas kommersiellt.

Ljungmans Album_1401-1600 Collage 1435-1437 - Volvo LV75 Boggi med Aluminiumtank.JPG
Ljungmans Album_1401-1600 Collage 1435-1437 - Volvo LV75 Boggi med Aluminiumtank.JPG (103.9 KiB) Visad 35551 gånger

Volvos första frambyggda modell LV75 var ganska ovanlig, endast 308 byggda exemplar, och i boggiversion var den naturligtvis ännu ovanligare.
Just den här bilen hade sannolikt en köpare utanför dåvarande Malmöhus län eftersom jag inte funnit den bland registreringshandlingarna.
N.B. Nu har jag fått en tillrättavisning från en säker källa. Bilen är inte en LV75 utan en LV67 DLF från 1936 tillhörande Tanktransport Björn Bothén i Göteborg.
Samma bil finns f.ö. på bild i Christer Olssons bok "Volvo - Lastbilarna under 60 år", på sidan 42.
Jag tackar så mycket för tillrättavisningen.

Ljungmans Album_1401-1600 Collage 1535-1538 - Dodge Brothers MH48 - 1937 - IC Tankbil - Troligen M20335 eller M21652.JPG
Ljungmans Album_1401-1600 Collage 1535-1538 - Dodge Brothers MH48 - 1937 - IC Tankbil - Troligen M20335 eller M21652.JPG (152.47 KiB) Visad 35551 gånger

Bilägarnas Inköpscentralförening (IC) i Malmö lät bygga åtminstone två tankbilar på Dodge Brothers MH48-chassi. Eftersom bilen på bilden har röda interrimskyltar så går det inte att avgöra vilken av de två bilarna det rör sig om.

Ljungmans Album_1601-1800 Collage 1649-1651 - M10637 - GMC F18 B - 1937 - Ch # 577 - Texaco Tankbil.JPG
Ljungmans Album_1601-1800 Collage 1649-1651 - M10637 - GMC F18 B - 1937 - Ch # 577 - Texaco Tankbil.JPG (142.46 KiB) Visad 35551 gånger

The Texas Oil Company i Malmö inregistrerade denna tankbil den 23 november 1937. I likhet med nästan alla förkrigstankbilar så ställdes bilen i beredskapsregistret under 2:a världskriget. Det fanns ju ingen tillgång till flytande drivmedel så då behövdes varken bilarna eller att de ens byggdes om till gengasdrift.

Ljungmans Album_1601-1800 Collage 1701-1706 - M12067 - International C300 A - 1938 - Ch # C300-632 - Intava Tankbil.JPG
Ljungmans Album_1601-1800 Collage 1701-1706 - M12067 - International C300 A - 1938 - Ch # C300-632 - Intava Tankbil.JPG (132.9 KiB) Visad 35551 gånger

Denna vackra frambyggda International modell D300C togs i drift av Svenska Petroleum AB Standard (sedermera Esso) och använde bilen för transport av flygbränsle vilket varumaärket Intava återspeglar.
Notera också självmordsdörrarna.

Ljungmans diverse album - Collage med Scania-Vabis L20 & L60 Flygplatstankbilar.JPG
Ljungmans diverse album - Collage med Scania-Vabis L20 & L60 Flygplatstankbilar.JPG (227.18 KiB) Visad 35551 gånger

Här syns en rad Scania-Vabis tanktrailers som sannolikt användes för flygbränsle på de större svenska militärflygfälten.

Jag tycker att speciellt de amerikanska chassierna är intressanta eftersom det är bilar som var oerhört vanligt förekommande i Sverige på 1930- och 40-talet, men som tyvärr sällan förekommer på bild, och som få kanske kan identifiera idag.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ljungmans Verkstäder

Inläggav Malte. E » 16 jun 2015, 21:30

Bildcollage.
Ett bra initiativ Kjell, att spåra upp och lägga in dessa bilder.
Eljest hade man sannolikt aldrig fått se dem !
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Ljungmans Verkstäder

Inläggav Anders Ason » 16 jun 2015, 21:44

Håller med. De flesta av fordonen är nu väl nedsmälta.

Ang. fordonens märkning, för det syns ju att det är flygplatsfordon det gäller.
1946 bildades Flygbensinbolaget Intava och höll till på Bulltofta flygfält.
På 1815 års karta finns namnet Bulltofta med ett antal byggnader markerad. Hundra år senare hade platsen utvidgats och benämns Bulltofta gård. Där fanns även då en slottsbyggnad. Redan 1346 är Bulltofta angivet Booltoftare.

Text lånad av: http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=5583.0
En sida som är värd ett besök.
Bolaget Intava bildades förmodligen någon gång på 1920-talet av Vacuum Oil Company (Mobil Oil) och Standard Oil (Esso) och var verksamt enbart på flygplatser.
År 1947 övergick det helt i Essos händer, även om bolaget fick ett par år på sig att avveckla verksamheten.
I Sverige fanns man på Bromma, Torslanda och Bulltofta.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ljungmans Verkstäder

Inläggav Z 1578 » 16 jun 2015, 22:32

Anders Ason skrev:Håller med. De flesta av fordonen är nu väl nedsmälta.



Men jag har ett fordon bevarat, tror den är med på någon bild. Jag har beställt ett antal bilder så det ska bli spännande att få se.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Ljungmans Verkstäder

Inläggav S-V L44 » 16 jun 2015, 22:56

Ljungmans visade stort intresse när jag skickade över några gamla reghandlingar till dem på fordon som jag med lätthet kunde identifiera.
Så nu har jag fått en lista av dem med alla de registreringsnummmer (inklusive röda interimskyltar) som man kan identifiera på de högupplösta bilderna.
Alla fordonen i deras bildarkiv är ju inte lastbilar/tankbilar, men det förekommer unika lastbilsmärken som Tidaholm, Stewart, Studebaker och Commer.
Jag kan nämna att det bland bilderna förekommer fordon med anknytning till följande län A-, E-, K-, L-, M-, N-, O-, S-, W-, Y- och AC-län samt naturligtvis flertalet militärfordon.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ljungmans Verkstäder

Inläggav Z 1578 » 17 jun 2015, 00:16

Hmm, inga med R? :?:
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Ljungmans Verkstäder

Inläggav S-V L44 » 17 jun 2015, 00:31

Jag förstår vad du har i tankarna.
De här bilderna kanske?

Ljungmans - album_3801-4000_3834 - A1725 - A2369 - A1597 - A749.jpg
Ljungmans - album_3801-4000_3834 - A1725 - A2369 - A1597 - A749.jpg (46.87 KiB) Visad 35422 gånger

Ljungmans - album_3801-4000_3835 - A1725 - A2369 - A1597 - A749.jpg
Ljungmans - album_3801-4000_3835 - A1725 - A2369 - A1597 - A749.jpg (48.8 KiB) Visad 35422 gånger

Samtliga ekipage var registrerade i Stockholm enligt de nummer som framgår av bildtexterna.
Jag vågar inte svara på om bilarna är försedda med "normala" skyltar eller röda interimskyltar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ljungmans Verkstäder

Inläggav Z 1578 » 17 jun 2015, 01:08

Det var dom bilderna jag tänkte på, finns även en bild bakifrån på ett likadant ekipage. Visst är det Shellbilar? Min levererades som ny till AB Svenska Shell i Lidköping. Men det är ju inte omöjligt att alla fick interimskyltar med Stockholmsnummer eftersom huvudkontoret låg där, och när bilarna sedan registrerades då fick dom nummer utifrån stationeringsorten.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Ljungmans Verkstäder

Inläggav Anders Ason » 17 jun 2015, 06:05

Z 1578 skrev:Det var dom bilderna jag tänkte på, finns även en bild bakifrån på ett likadant ekipage. Visst är det Shellbilar? Min levererades som ny till AB Svenska Shell i Lidköping. Men det är ju inte omöjligt att alla fick interimskyltar med Stockholmsnummer eftersom huvudkontoret låg där, och när bilarna sedan registrerades då fick dom nummer utifrån stationeringsorten.


    Vore kul att få se en bild på din bil.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ljungmans Verkstäder

Inläggav S-V L44 » 17 jun 2015, 08:46

Z 1578 skrev:
Det var dom bilderna jag tänkte på, finns även en bild bakifrån på ett likadant ekipage. Visst är det Shellbilar? Min levererades som ny till AB Svenska Shell i Lidköping. Men det är ju inte omöjligt att alla fick interimskyltar med Stockholmsnummer eftersom huvudkontoret låg där, och när bilarna sedan registrerades då fick dom nummer utifrån stationeringsorten.

Jo, Andreas, nog kan det vara så, men om du har någon tillverkningsskylt med t.ex. tillverkningsnummer på trailern kanske Ljungmans kan avgöra om just din bil är med på fotot?
Jag vet naturligtvis inte om detta är möjligt, men Ljungmans verkar ha lite koll på sina arkiv.
Det kan ju vara värt ett försök i alla fall.

Anders Ason skrev:
Vore kul att få se en bild på din bil.

De efterlysta bilderna finns här, Anders.
viewtopic.php?f=36&t=6698

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ljungmans Verkstäder

Inläggav Z 1578 » 17 jun 2015, 12:30

S-V L44 skrev:Jo, Andreas, nog kan det vara så, men om du har någon tillverkningsskylt med t.ex. tillverkningsnummer på trailern kanske Ljungmans kan avgöra om just din bil är med på fotot?
Jag vet naturligtvis inte om detta är möjligt, men Ljungmans verkar ha lite koll på sina arkiv.
Det kan ju vara värt ett försök i alla fall.

// Kjell N


Jag har bett att få all information om bilderna, förhoppningsvis är det som du säger att man har noterat tillverkningsnumret. Hoppas jag får bilderna snart. Hur som helst är det ju fantastiskt att allt finns bevarat, idag kastas ju allt gammalt bort av folk som inte begriper vad det är. Man får tacka för ditt engagemang och detektivarbete Kjell, du lyckas alltid leta fram intressanta saker ur gömmorna.
Senast redigerad av Z 1578 17 jun 2015, 12:35, redigerad totalt 1 gång.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Ljungmans Verkstäder

Inläggav Z 1578 » 17 jun 2015, 12:32

Anders Ason skrev:
Z 1578 skrev:Det var dom bilderna jag tänkte på, finns även en bild bakifrån på ett likadant ekipage. Visst är det Shellbilar? Min levererades som ny till AB Svenska Shell i Lidköping. Men det är ju inte omöjligt att alla fick interimskyltar med Stockholmsnummer eftersom huvudkontoret låg där, och när bilarna sedan registrerades då fick dom nummer utifrån stationeringsorten.


    Vore kul att få se en bild på din bil.


Bilderna på forumet har du ju sett, men tänk att få ha en leveransbild på ekipaget också.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Ljungmans Verkstäder

Inläggav S-V L44 » 17 jun 2015, 13:32

Jag hoppas att du får fram uppgifter som är positiva för din del, men jag måste nog förvarna att kombinationen Scania-Vabis L51 dragbil och en singleaxlad tanktrailer inte var helt ovanlig under 1950-talets senare hälft.
Förutom din har jag uppgifter på dessa :

K4277 - Scania-Vabis L5138-110 - 1955 – Ch # 103250 – Levererad till Svenska Shell i Stockholm men placerad i Karlskrona.

L2960 (sedan M9774 och därefter N4972) - Scania-Vabis L5138-110 - 1955 - Ch # 103391 – Än så länge har jag inte kollat upp handlingarna i Kristianstads län och Hallands län, men under sin tid i Malmöhus län ägdes den av Svenska Shell i Stockholm, men var placerad i Malmö.

M2345 - Scania-Vabis L5138-110 - 1956 - Ch # 104892 – Tillhörig Svenska Gulf i Solna, men placerad i Malmö.

Som synes är det lite olika årsmodeller på dragbilarna och ganska långt mellan chassinumren så beställningar och leveranser har nog skett under flera perioder. Därför kan de fyra bilarna på Ljungmans bilder tillhöra en annan beställning/leverans än din. Å andra sidan var ju inte alla tankbilsekipage tillverkade/utrustade av Ljungmans heller.
Men det hade ju varit riktigt trevligt om ditt ekipage var med på leveransfotografierna.

Sedan har jag funnit bilder på en skrotad Scania-Vabis L51 hos Bloms Bilskrot i Söråker. Bilen som är målad i Shells färger har ett inte helt identifierbart registreringsnummer, men numret bör se ut ungefär så här A1xxx7.
Och slutligen denna bild från Bromma flygplats. (Ägare till fotografiet är Lars Söderström Airliners.net.)

Scania-Vabis L51 - Shell - Bromma Flygplats.JPG
Scania-Vabis L51 - Shell - Bromma Flygplats.JPG (135.9 KiB) Visad 35372 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster