Sida 1 av 1

Mackarnas sk vilhytter

InläggPostat: 10 sep 2014, 09:24
av Anders Ason
För ganska länge sedan då ex.vis en fjärrtransport Västervik - Göteborg var ett äventyr. Det var onormalt att den resan gick utan incidenter och mera normalt att ett eller flera fel fick åtgärdas under resan. Vanligtvis gällde det bromsar och bränslesystem. Dåtidens landsvägskryssare som jag upplevde många resor i: Tvåaxlad International bensinare som oftast körde på olaglig sulfitsprit s k Rotmos (p g a lukten som dessutom var stark) och efter en enaxlad kärra. Total lastvikt 9 ton! Gravsten ut o apelsiner hem (vid säsong)

Men ... förarnas situation var också en helt annan. Ofta var det två förare som byttes om, alternativt en som stannade och sov en skvätt på halva vägen. Många gånger blev de så att när farsan körde ensam, så var jag med. Ett mycket tydligt minne är macken i Husqvarna. Den låg på höger sida längst ner i ett starkt nedförslut från Vimmerbyhållet och den hade en grön färg i loggan (Texaco eller BP?). I bakkant på denna lilla mack fanns det ett förarrum utrustat med en smal pergamoidklädd? hård brits. En kudde utan örngott och en grov filt typ kronans hästfilt. Där ... skulle vi två sova ett par timmar, d v s farsan sov och jag lyssnade på det som hände i o utanför macken. Alla långtradare som körde förbi bl a.

Har nu någon av er liknande minnen och kanske t o m bilder från "sovkabiner" av liknande de typ och hur vanliga var de?

Re: Mackarnas sk vilhytter

InläggPostat: 16 sep 2014, 20:46
av Per Thomson
Har diskuterats en del om detta i tråden "Minnen", sid 5 i den omfattande tråden fick jag upp när jag använde sökordet "Kånna", ett sådant enkelt vilo-krypin som du fick uppleva som liten. Kånna söder om Ljungby utmed gamla Riks-ettan upplevde jag vid några tillfällen i början på min tradar-karriär.

Tråden Minnen tål att repetera, många underhållande inlägg: http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=6730&p=50674&hilit=K%C3%A5nna#p50674