Sida 1 av 1

Långtradare

InläggPostat: 05 sep 2014, 20:09
av Anders Roger Larsson
"En bildberättelse från vägen som knyter bygderna samman", en trevlig artikel ur Svenska turistföreningens årsskrift 1960.

Del 1 http://larsson-larssons.blogspot.se/201 ... -fran.html

Del 2 http://larsson-larssons.blogspot.se/201 ... ran_5.html

Re: Långtradare

InläggPostat: 05 sep 2014, 21:30
av herrstina-
I Gisebo kollade man surrningarna och ringtrycket! Tiderna förändras!
Hälften av förarna idag har ingen aning om att det finns luft i hjulen, och definitivt inte hur mycket.

Stina.

Re: Långtradare

InläggPostat: 09 sep 2014, 11:39
av Thomas Almen
Mja, nu generaliserar du lite väl grovt Stina. Men lite knepigt är det att dagens välutbildade chaufförer hellre påpekar vad dom inte vill göra, än vad dom kan göra. Den förmånen minns jag aldrig att jag hade som gröning inom yrket....

Re: Långtradare

InläggPostat: 09 sep 2014, 23:14
av herrstina-
Jaja, jag kan sträcka mig så långt att något mer än hälften vet att det ska vara luft i hjulen, däremot är det mindre än 10 % som skulle komma på tanken att kolla att så verkligen är fallet.

Utomlands har de flesta åkerier en luftfyllare, manometer (vad heter det egentligen?) bredvid dieselpumpen och märkligt nog används dom regelbundet.

Stina.

Re: Långtradare

InläggPostat: 10 sep 2014, 10:51
av Thomas Almen
En slägghammare eller en känslig vänsterdoja kan var ett nog så brukbart instrument för att kolla luften. Om vi ändå är inne på gamla rutiner; hur många kollar att hjulen sitter fast, främst vintertid?. Har på snart 40 år endast tappat 2 däck, men har haft turen på min sida ett par gånger. Vintertid går jag ett varv med fälgnyckeln en gång varje vecka. Oftast går det dra något på nåt hjul.

Re: Långtradare

InläggPostat: 10 sep 2014, 21:33
av herrstina-
Jag instämmer till fullo, man behöver inte sparka särskilt hårt för att känna om däcket har "rätt" resonans. Chaufförer som plockar fram hjulnyckel i preventivt syfte är en bristvara nuförtiden, dom är ju "inga jävla reparatörer".

Det är inte mer än ett par månader sedan vi tappade två hjul på en släp, killen märkte inget förrän han stannade för att tömma den interna vätskebehållaren. Lyckligtvis kom ingen i vägen för hjulen, den turen kan man ju inte räkna med.

Det finns en del enkla knep för att bilda sig en uppfattning om hjulen sitter fast, samlas skit runt hjulbultar och mellan nav o fälg, då rör det sig inte i alla fall. Å andra sidan tyder streck av rostvatten från bultarna på att något är på gång.

Stina.

Re: Långtradare

InläggPostat: 16 sep 2014, 21:11
av Per Thomson
Mycket intressanta länkar, tack Roger! STF årsböckerna var mycket intressantare förr, de senare årens böcker har jag inte öppnat. Letade i bokhyllan efter den från 1960 men den fanns inte kvar längre.

Så den ett bidrag till den lilla utvikningen om hjul o däck, påminner om denna historia http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1571&p=10092&hilit=warnem%C3%BCnde+punktering#p10092

Re: Långtradare

InläggPostat: 17 sep 2014, 09:43
av sjömannen
Thomas Almen skrev:En slägghammare eller en känslig vänsterdoja kan var ett nog så brukbart instrument för att kolla luften. Om vi ändå är inne på gamla rutiner; hur många kollar att hjulen sitter fast, främst vintertid?. Har på snart 40 år endast tappat 2 däck, men har haft turen på min sida ett par gånger. Vintertid går jag ett varv med fälgnyckeln en gång varje vecka. Oftast går det dra något på nåt hjul.





Slägghammare,känslig vänsterdoja,,du glömde ÖRAT,, :D

Sjömannen

Re: Långtradare

InläggPostat: 21 sep 2014, 17:32
av Thomas Almen
sjömannen skrev:
Thomas Almen skrev:En slägghammare eller en känslig vänsterdoja kan var ett nog så brukbart instrument för att kolla luften. Om vi ändå är inne på gamla rutiner; hur många kollar att hjulen sitter fast, främst vintertid?. Har på snart 40 år endast tappat 2 däck, men har haft turen på min sida ett par gånger. Vintertid går jag ett varv med fälgnyckeln en gång varje vecka. Oftast går det dra något på nåt hjul.





Slägghammare,känslig vänsterdoja,,du glömde ÖRAT,, :D

Sjömannen

Gjorde jag medvetet, för att kolla att du hängde med.... :P

Re: Långtradare

InläggPostat: 21 sep 2014, 18:09
av Z 1578
Jag får inte till rätta svingen med örat.. Tips från veteranerna?

Re: Långtradare

InläggPostat: 21 sep 2014, 20:10
av Thomas Almen
Z 1578 skrev:Jag får inte till rätta svingen med örat.. Tips från veteranerna?

Hasse Sailor håller kurser i ämnet i Hemlingby. Rejäl kursavgift betalas i förskott :D

Re: Långtradare

InläggPostat: 21 sep 2014, 20:47
av Z 1578
Thomas Almen skrev:
Z 1578 skrev:Jag får inte till rätta svingen med örat.. Tips från veteranerna?

Hasse Sailor håller kurser i ämnet i Hemlingby. Rejäl kursavgift betalas i förskott :D


Låter grett, ska anmäla mig direkt. :D

Re: Långtradare

InläggPostat: 22 sep 2014, 18:45
av sjömannen
Nu är ni sarkastiska...."donk donk",,,då är det luft i puckarna,-,,,Bomp,,,tomt,(eller dåligt)...fungerar extra bra om man har en stålex doja o sparkar me tådelen....O bekymra er inte för gaget ,,,,jag bjuder på detta som den generösa människa jag är. För övrigt är däcksparkarkurserna fullbelagda året ut. :lol:

Sjömannen