Långtradare

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Långtradare

Inläggav Anders Roger Larsson » 05 sep 2014, 20:09

"En bildberättelse från vägen som knyter bygderna samman", en trevlig artikel ur Svenska turistföreningens årsskrift 1960.

Del 1 http://larsson-larssons.blogspot.se/201 ... -fran.html

Del 2 http://larsson-larssons.blogspot.se/201 ... ran_5.html
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Långtradare

Inläggav herrstina- » 05 sep 2014, 21:30

I Gisebo kollade man surrningarna och ringtrycket! Tiderna förändras!
Hälften av förarna idag har ingen aning om att det finns luft i hjulen, och definitivt inte hur mycket.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Långtradare

Inläggav Thomas Almen » 09 sep 2014, 11:39

Mja, nu generaliserar du lite väl grovt Stina. Men lite knepigt är det att dagens välutbildade chaufförer hellre påpekar vad dom inte vill göra, än vad dom kan göra. Den förmånen minns jag aldrig att jag hade som gröning inom yrket....
Thomas Almen
 

Re: Långtradare

Inläggav herrstina- » 09 sep 2014, 23:14

Jaja, jag kan sträcka mig så långt att något mer än hälften vet att det ska vara luft i hjulen, däremot är det mindre än 10 % som skulle komma på tanken att kolla att så verkligen är fallet.

Utomlands har de flesta åkerier en luftfyllare, manometer (vad heter det egentligen?) bredvid dieselpumpen och märkligt nog används dom regelbundet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Långtradare

Inläggav Thomas Almen » 10 sep 2014, 10:51

En slägghammare eller en känslig vänsterdoja kan var ett nog så brukbart instrument för att kolla luften. Om vi ändå är inne på gamla rutiner; hur många kollar att hjulen sitter fast, främst vintertid?. Har på snart 40 år endast tappat 2 däck, men har haft turen på min sida ett par gånger. Vintertid går jag ett varv med fälgnyckeln en gång varje vecka. Oftast går det dra något på nåt hjul.
Thomas Almen
 

Re: Långtradare

Inläggav herrstina- » 10 sep 2014, 21:33

Jag instämmer till fullo, man behöver inte sparka särskilt hårt för att känna om däcket har "rätt" resonans. Chaufförer som plockar fram hjulnyckel i preventivt syfte är en bristvara nuförtiden, dom är ju "inga jävla reparatörer".

Det är inte mer än ett par månader sedan vi tappade två hjul på en släp, killen märkte inget förrän han stannade för att tömma den interna vätskebehållaren. Lyckligtvis kom ingen i vägen för hjulen, den turen kan man ju inte räkna med.

Det finns en del enkla knep för att bilda sig en uppfattning om hjulen sitter fast, samlas skit runt hjulbultar och mellan nav o fälg, då rör det sig inte i alla fall. Å andra sidan tyder streck av rostvatten från bultarna på att något är på gång.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Långtradare

Inläggav Per Thomson » 16 sep 2014, 21:11

Mycket intressanta länkar, tack Roger! STF årsböckerna var mycket intressantare förr, de senare årens böcker har jag inte öppnat. Letade i bokhyllan efter den från 1960 men den fanns inte kvar längre.

Så den ett bidrag till den lilla utvikningen om hjul o däck, påminner om denna historia http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1571&p=10092&hilit=warnem%C3%BCnde+punktering#p10092
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Långtradare

Inläggav sjömannen » 17 sep 2014, 09:43

Thomas Almen skrev:En slägghammare eller en känslig vänsterdoja kan var ett nog så brukbart instrument för att kolla luften. Om vi ändå är inne på gamla rutiner; hur många kollar att hjulen sitter fast, främst vintertid?. Har på snart 40 år endast tappat 2 däck, men har haft turen på min sida ett par gånger. Vintertid går jag ett varv med fälgnyckeln en gång varje vecka. Oftast går det dra något på nåt hjul.





Slägghammare,känslig vänsterdoja,,du glömde ÖRAT,, :D

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Långtradare

Inläggav Thomas Almen » 21 sep 2014, 17:32

sjömannen skrev:
Thomas Almen skrev:En slägghammare eller en känslig vänsterdoja kan var ett nog så brukbart instrument för att kolla luften. Om vi ändå är inne på gamla rutiner; hur många kollar att hjulen sitter fast, främst vintertid?. Har på snart 40 år endast tappat 2 däck, men har haft turen på min sida ett par gånger. Vintertid går jag ett varv med fälgnyckeln en gång varje vecka. Oftast går det dra något på nåt hjul.





Slägghammare,känslig vänsterdoja,,du glömde ÖRAT,, :D

Sjömannen

Gjorde jag medvetet, för att kolla att du hängde med.... :P
Thomas Almen
 

Re: Långtradare

Inläggav Z 1578 » 21 sep 2014, 18:09

Jag får inte till rätta svingen med örat.. Tips från veteranerna?
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Långtradare

Inläggav Thomas Almen » 21 sep 2014, 20:10

Z 1578 skrev:Jag får inte till rätta svingen med örat.. Tips från veteranerna?

Hasse Sailor håller kurser i ämnet i Hemlingby. Rejäl kursavgift betalas i förskott :D
Thomas Almen
 

Re: Långtradare

Inläggav Z 1578 » 21 sep 2014, 20:47

Thomas Almen skrev:
Z 1578 skrev:Jag får inte till rätta svingen med örat.. Tips från veteranerna?

Hasse Sailor håller kurser i ämnet i Hemlingby. Rejäl kursavgift betalas i förskott :D


Låter grett, ska anmäla mig direkt. :D
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Långtradare

Inläggav sjömannen » 22 sep 2014, 18:45

Nu är ni sarkastiska...."donk donk",,,då är det luft i puckarna,-,,,Bomp,,,tomt,(eller dåligt)...fungerar extra bra om man har en stålex doja o sparkar me tådelen....O bekymra er inte för gaget ,,,,jag bjuder på detta som den generösa människa jag är. För övrigt är däcksparkarkurserna fullbelagda året ut. :lol:

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster