Landsarkiv och regnummer

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Landsarkiv och regnummer

Inläggav Säters El-kvarn » 14 apr 2014, 12:21

Hur fungerar det när man beger sig till Landsarkiv för att leta efter ett gammalt fordon?
På vilket sätt är registren sorterade?
Regnummer, registreringsdatum eller fabrikat?

Jag vet enbart de två första siffrorna i regnummret, + att nummret är femsiffrigt.
Hur lång tid tar det att gå i genom 1000st dokument?
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Landsarkiv och regnummer

Inläggav Z 1578 » 14 apr 2014, 12:36

Hej.

Jag tror det är lättare att få fram uppgifter på chassinummer än om du ska försöka med 2 siffror i regnumret. Har beställt utdrag ur registret med regnummer och det gick snabbt att få,det var inte dyrt heller. Ta kontakt med aktuellt arkiv och fråga hur du ska gå tillväga, jag fick bra hjälp när jag ringde och pratade med dom. Lycka till!
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Landsarkiv och regnummer

Inläggav Jörgen » 14 apr 2014, 18:47

En kompis till mig Pontus Gröndahl hittade ett gammalt Parator kortboggie släp på lantbruksnet. Efter att har hårdstuderat korten och konstaterat att det var Volvo axlar svalnade intresset betydligt hos herr Gröndahl och frågan gick då över till mig om jag var intresserad. Så det blev expedition till norra Kalmar län. Det fanns inget chassinummer eller regnummer kvar på släpet, endast maxlast skylten med dom 2 sista siffrorna. Släpet mättes bred och läng samt höjd på lämmar och med gott självförtroende gick färden vidare till länstyrelsen i kalmar efter ett samtal till deras växel om att jag sökte ett registreringsbevis till ett gammalt släp. Jag möttes i receptionen av en mycket sympatisk man och blev visad ner till arkivet. Där frågade han vilket registreringsnummer jag sökte papper på. Jag förklarade att det var det jag sökte och att jag hade fabrikat längd bred mm. Klockan var ca 13.30 och han tittade på mig med stora ögon :shock: och sa "Grattis vi har papper på ca 3500 släp och jag slutar 16.00". Inga problem det fixar jag själv om det går bra svarade jag :D . Han hade dock fortfarande förtroende för mig visade att det var soterat efter registrerings numret ( med länsbokstav) Alla fordoslag hade egna nummerserier så släpen var för sig, och önskade mig lycka till. Efter en stund fick jag bra fart på fingrarna och efter 1 timme och 40 minuter och ca 2500 släp var det bingo :D . Det 3:e Parator släpet som dök upp stämde alla mått och de 2 sista siffrorna på max lastskylten :lol: .När jag ringde efter den arkiv ansvarige trodde han mig knappt när jag sa att jag hade lyckats. Så omöjlig är det inte. Lycka till!
Jörgen
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 09 mar 2008, 11:52
Ort: Ljungby

Re: Landsarkiv och regnummer

Inläggav Pontus » 15 apr 2014, 20:41

Man kan ju också söka på youtube efter Paratorsläp. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Pontus
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 apr 2007, 21:13
Ort: Tingsryd

Re: Landsarkiv och regnummer

Inläggav Malte. E » 16 apr 2014, 22:27

Arkiv och regnummer.
Förmodar att det som intresserar dig är Lastbilar och W-registret,...eller? i så fall är det landsarkivet i Uppsala som gäller.
Bilarna är sorterade i nummerordning, W1, W2,W3 os.v. chassinummer, registreringsår är av underordnad betydelse. Förr sorterades korten efter avställningsår, men torde i flesta fall vara omsorterade i nummerordning. Utom möjligen F-län. Men...det finns ett
stort MEN. Har du bara första två siffrorna kan det bli knöligt!
Hälsningar
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Landsarkiv och regnummer

Inläggav Säters El-kvarn » 17 apr 2014, 12:44

Malte. E skrev:Arkiv och regnummer.
Förmodar att det som intresserar dig är Lastbilar och W-registret,...eller?

W-registret är det, men jag är osäker på om man ska söka i lastbilsregistret eller personbilsregistret.
Det gäller en bil av den modell vi idag kallar "minibuss".
W-numret är femsiffrigt, fanns det femsiffriga nummer i lastbilsregistret?
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Landsarkiv och regnummer

Inläggav Malte. E » 17 apr 2014, 15:48

Enligt mina kladdnoteringar finns det bara fyrsiffriga lastbilsnummer i W-län. Men om det rör sig om en minibuss i " juridisk mening" så kommer ju även
bussregistret ifråga. Det är en fördel eftersom det då inte blir tillnärmelsevis lika mycket registerkort att leta igenom. Jfr. med U-län där det äldre bussregistret
ryms i tre kartonger. Det går relativt snabbt att kolla av. Men det kan ju tilläggas att man ofta hittar så mycket intressanta fordon att studera, så tiden går i alla fall !
Med vänlig hälsning
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Landsarkiv och regnummer

Inläggav Säters El-kvarn » 17 apr 2014, 17:10

Det här rör sig förmodligen om en "lätt buss", var även de registrerade i bussregistret?
Bussregistret i W-län, var det femsiffrigt?
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Landsarkiv och regnummer

Inläggav herrstina- » 17 apr 2014, 19:40

Bussar hade normalt tresiffriga nummer.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Landsarkiv och regnummer

Inläggav Malte. E » 18 apr 2014, 20:26

Bussnummer.
Sant att bussar ofta hade tre- och fyrsiffriga nummer. Undantag var A-och M-regionerna som var så busstäta att femsiffriga nummer var vanliga. Gällande W-län betvivlas
att det fanns någon femsiffrig buss. Gränsen mellan personbil/buss dras om jag minns rätt vid nio passagerare..
Hade det fordon du söker femsiffrigt nummer är det väl risk att det var registrerat som personbil, då kan det bli åtskilligt med registerkort att bläddra genom.
Kommer du till landsarkivet för att söka själv är det bäst att be personalen om goda råd !
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Landsarkiv och regnummer

Inläggav västerås59 » 18 apr 2014, 21:29

Här är en Buss från Västerås Omnibuss som har tresiffrigt och här i U-län Var det tresiffrigt en bit in på 60-talet.

Östman.k

1375681_10201516138098081_335256831_n.jpg
1375681_10201516138098081_335256831_n.jpg (26.77 KiB) Visad 33757 gånger
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44

Re: Landsarkiv och regnummer

Inläggav herrstina- » 18 apr 2014, 21:55

Jag är uppväxt i en bussfamilj i Malmöhus län, exakt hur många bussar som passerade revy genom åren vågar jag inte gissa.
Jag har en pärm full med registreringshandlingar, lämplighetsintyg och tillstånd. Av alla bussarna hittar jag fyra som har fler än tre siffror i numret så man kan nog konstatera att det var tre som gällde, i alla fall i M län.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Landsarkiv och regnummer

Inläggav Malte. E » 19 apr 2014, 10:47

Herrstina,
vi tittar nog i helt olika källor!
Här ett fåtal M-bussar ur en pärm med troligen hundratalet kopior på reghandlingar=
M1204 Sc-v 1934. M5780 Sc-v 1935. M10687 Sc-V1932. M11136 Sc-V 1927.
M14173 Sc-V 1929. M17345 Sc-V 1939. M15102 Sc-V 1934. M17687 Sc-V 1936.
Hälsningar
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Landsarkiv och regnummer

Inläggav S-V L44 » 20 apr 2014, 11:05

Det är riktigt som Malte E skriver, att det funnits ett flertal bussar som har femsiffriga registreringsnummer i Malmöhus län. Det har även funnits bussar, men också en del lastbilar, som både hade MA... och MB... innan de nya regnumret introducerades 1972.
Jag har 1958-års Bilkalemder över Gävleborgs och Västernorrlands län och det finns bussar i båda dessa län som hade fyrsiffriga nummer. Så "höga" registreringsnummer på en del bussar förekom säkert i alla län.

Men för att återgå till ursprungsfrågan.
Jag vet inte hur det var i Kopparbergs län, men rent generellt varierar "arkiveringstekniken" inom de olika länen i landet en hel del.
Jag har stor erfarenhet av de sydliga länen, dvs. Blekinge, Kristianstads, Malmöhus och Hallands län.
I dessa fyra länen sorterades handlingarna mycket olika.
Blekinge och Hallands län har sorterat lastbilar för sig. Hur det förhåller sig med de andra fordonsslagen vet jag inte.
Malmöhus län har personbilar, lastbilar och bussar i gemensamma sorteringsboxar. Traktorer, MC och släpvagnar har däremot egna lådor.
Kristianstads län har alla slags fordon, dvs. även släpvagnar, traktorer och MC i samma boxar. Här kan man tydligt se hur många olika fordon samma enskilda registreringsnummer suttit på. Vissa nummer kan ha suttit på 12-15 olika fordon genom åren. I extremfall kan man t.ex. ha haft samma registreringsnummer på 3-4 olika T-Fordar.
Det är visserligen ganska lätt att särskilja de olika fordonsslagen åt även om de hamnat i en gemensam kartong eftersom de är skrivna på registerkort med olika färg.
- Personbilarnas kort är ljusgula.
- Bussarnas kort är lite mörkare gula.
- MC-korten är röda.
- Lastbilarna har grönaktiga kort.
- Traktorernas kort är snarlika lastbilarnas, men mörkare.
- Släpvagnskorten är ljusare än lastbilarnas.

Så här kan en box med handlingar mellan åren 1942-1072 se ut.
Lådans nummer är 904, och det finns runt 100 kort i varje låda. (Detta är faktiskt en box från övergången mellan det gamla och nya systemet, så dessa handlingar har "nyare" registreringsnummer.)
00002 - C1A - Volym 904 - FOZ042 - GCH131.JPG
00002 - C1A - Volym 904 - FOZ042 - GCH131.JPG (149.13 KiB) Visad 33660 gånger


Personalen i Lund har nämnt siffran hur många fordonshandlingar de har i sitt arkiv, men jag har glömt siffran. Jag har för mig att de nämnde siffran runt två miljoner.

Det finns entusiaster som t.ex. går igenom MC-kort för att hitta handlingar på den MC med ett visst ramnummer som de har, men var de inte känt till något registreringsnummer eller övrig historik.
Att göra samma sak med en personbil eller minibuss är en betydligt tuffare utmaning eftersom det omfattar betydligt fler fordon.

Själv har jag hittat min fars, mina äldre släktingars och för övrigt många andra intressanta fordon som tidigare varit okända för mig men med kända ägare genom att systematiskt gå igenom handlingarna som gällde före 1942.
Den äldre typen av handlingar (oftast kallade "lakan") är större och lite otympligare än de nyare korten, men på ett annat sätt lite enklare att hantera eftersom man bara behöver titta på ett enda ark per fordon och då oftast bara första sidan.

I samband med detta sökande har jag fotograferat av handlingarna för samtliga lätta och tunga lastbilar i Malmöhus län. Detta sätt att använda sin digitalkamera (med vederbörligt fototillstånd) är avsevärt snabbare eftersom man sedan kan sitta hemma i lugn och ro och gå igenom bilderna och upptäcka informationsdetaljer. Annars är det lätt att fastna på Landsarkivet i all den intressant information som dyker upp. Man hinner oftast med att ta foto på 1000-1500 handlingar per timma, och en eller två timmars besök i snitt var tredje vecka räcker för min del.

Jag har därmed gått igenom runt 60-70000 handlingar på Landsarkivet i Lund under fem års tid.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Landsarkiv och regnummer

Inläggav Anders Roger Larsson » 20 apr 2014, 14:55

S-V L44 skrev:
Jag har därmed gått igenom runt 60-70000 handlingar på Landsarkivet i Lund under fem års tid.

// Kjell N


Du har också haft godheten att dela med Dig av de instrument som är av intresse för mig. Än en gång stort tack!
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Nästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster