Registreringsstatistik för M-län åren 1939-1942/44

Under senare år har jag besökt Landsarkivet i Lund ett flertal gånger.
Landsarkivet ligger mindre än 10 km från min bostad så det är ganska enkelt att ta sig dit för täta och korta besök.
Jag har en längre tid haft en ambition att försöka föra in samtliga lastbilar som funnits i Malmöhus län i en databas (och i förlängningen även i Kristianstads län, Hallands län och Blekinge län) för att underlätta för mig och andra att kunna identifiera bilar på gamla foton.
En databas ungefär som Svensk Busshistoria – Bussdatabasen på nätet ( http://www.svenskbusshistoria.se/asp/ ).
Som synes i tråden viewtopic.php?f=1&t=6592 var antalet fordon i Sverige (naturligtvis lastbilar inkluderat) ganska lågt under föregående seklets tidiga dekader, men successivt har en kraftig ökning av fordonsbeståndet skett.
Så ju nyare information man söker, desto större blir naturligtvis sökomfattningen.
Därför är det nog svårt eller näst intill omöjligt för en enskild individ att försöka sig på att dokumentera ALLA fordon som registrerats i ett län/landskap efter 2:a världskriget. Detta beror på att man år 1942 införde en ny typ av registreringshandling som hängde med ända till 1972. Och antalet fordon under denna 30-årsperiod som fanns i Sverige är ju mångdubbelt större än det antal som fanns i landet före 2:a världskrigets slut.
En annan anledning till mina besök på Landsarkivet har varit att försöka samla in information om min fars åkeri för att kunna författa en sammanfattande historik som sträcker sig från tidigt 1930-tal till början av 1970-talet. I samband med detta sökande upptäckte jag också många bekanta namn rörande min fars åkarkollegor. Namn som man minns från sin barndom, och då kunde man lika gärna utvidga insamling av information till att ta reda på alla dessa åkares fordon också, och sedan träffade man ju på alla fordon som hade haft hemvist i den lila byn man föddes i, osv., osv., så spinner karusellen vidare ……..
Under mina besök i arkivet har jag därmed fotograferat av registreringshandlingarna för samtliga lätta och tunga lastbilar som var registrerade i Malmöhus län under perioden 1939 till 1942/44.
Att fotografera av närmare 16000 handlingar rakt upp och ner är en relativ barnlek jämfört med att sedan gå igenom alla de enskilda handlingarna och att döpa om fotofilerna till begripliga och sökbara datafiler.
Den processen tar ansenlig tid i anspråk, och sker allra bäst hemma.
Det är också nödvändigt att skapa en bra struktur om man skall kunna utnyttja innehållet i den insamlade informationen på ett effektivt sätt. Jag har haft en bra och väl inarbetad datastruktur sedan mina första kontakter med datorer i början/mitten av 1980-talet så det tedde sig ganska naturligt för mig.
Den här tråden hade jag tänkt begränsa till att omfatta just de årtal som står i rubriken eftersom jag anser att materialet är komplett eller näst intill komplett, men jag har betydligt fler kopior/bilder av registreringshandlingar än dessa 16000 som omfattas här.
I Malmöhus län fanns vid tiden registreringsnummer upp till M25585 som högsta registreringsnummer.
Det är också värt att notera att registreringsnumren på den tiden (liksom numera) omfattar alla slags inregistrerade fordon såsom personbilar, bussar, lastbilar, traktorer och MC.
Många registreringsnummer användes självklart flertalet gånger för olika fordon eftersom föregående fordon t.ex. skrotats eller ”exporterats” till annat län.
Det totala antalet tunga lastbilar som jag fått fram är 5343 stycken.
För övrigt har jag tänkt skriva om följande ”ämnen” efterhand:
a.) Tabell över antalet tunga lastbilar fördelat inom olika totalviktsklasser.
b.) Generella tabeller avseende fordonsmärke, modellbeteckningar, årsmodell, etc..
c.) Antal boggibilar bestyckade med 6, 8 eller 10 hjul.
d.) Antal fordon som ”konfiskerades” eller löstes in av den svenska militären strax efter krigsutbrottet.
e.) Antal diesel- eller råoljedrivna lastbilar, men också antal bilar som konverterades till eldrift.
f.) Lastbilar som deltog i Petsamotrafiken.
g.) Fordonsbestånden bland större åkerier, firmor, kommuner, statliga verk, etc..
h.) Speciella påbyggnader, såsom t.ex. sopbilar, slamsugare, cisternbilar, bärgningsbilar, etc..
Är det några övriga önskemål så kan jag försöka tillgodose och redovisa dessa också.
Ni får också väldigt gärna ställa frågor om allt som kan beröra dessa fordon, så skall jag försöka besvara så gott jag kan.
Observera dock att inget fordon kan vara av en årsmodell senare än 1943-års modell.
Det kan även handla om frågor rörande lätta lastbilar och/eller personbilar samt bussar. Som nämnts ovan har jag även fotograferat av handlingarna för samtliga lätta lastbilar (inklusive s.k. kombifordon och lastbilar konverterade från personbil) samt bussar men även en hel del personbilspapper, men då långt ifrån samtliga. Traktorer och MC har jag däremot inte gått igenom eftersom de är sorterade i andra arkivserier.
// Kjell N
Landsarkivet ligger mindre än 10 km från min bostad så det är ganska enkelt att ta sig dit för täta och korta besök.
Jag har en längre tid haft en ambition att försöka föra in samtliga lastbilar som funnits i Malmöhus län i en databas (och i förlängningen även i Kristianstads län, Hallands län och Blekinge län) för att underlätta för mig och andra att kunna identifiera bilar på gamla foton.
En databas ungefär som Svensk Busshistoria – Bussdatabasen på nätet ( http://www.svenskbusshistoria.se/asp/ ).
Som synes i tråden viewtopic.php?f=1&t=6592 var antalet fordon i Sverige (naturligtvis lastbilar inkluderat) ganska lågt under föregående seklets tidiga dekader, men successivt har en kraftig ökning av fordonsbeståndet skett.
Så ju nyare information man söker, desto större blir naturligtvis sökomfattningen.
Därför är det nog svårt eller näst intill omöjligt för en enskild individ att försöka sig på att dokumentera ALLA fordon som registrerats i ett län/landskap efter 2:a världskriget. Detta beror på att man år 1942 införde en ny typ av registreringshandling som hängde med ända till 1972. Och antalet fordon under denna 30-årsperiod som fanns i Sverige är ju mångdubbelt större än det antal som fanns i landet före 2:a världskrigets slut.
En annan anledning till mina besök på Landsarkivet har varit att försöka samla in information om min fars åkeri för att kunna författa en sammanfattande historik som sträcker sig från tidigt 1930-tal till början av 1970-talet. I samband med detta sökande upptäckte jag också många bekanta namn rörande min fars åkarkollegor. Namn som man minns från sin barndom, och då kunde man lika gärna utvidga insamling av information till att ta reda på alla dessa åkares fordon också, och sedan träffade man ju på alla fordon som hade haft hemvist i den lila byn man föddes i, osv., osv., så spinner karusellen vidare ……..
Under mina besök i arkivet har jag därmed fotograferat av registreringshandlingarna för samtliga lätta och tunga lastbilar som var registrerade i Malmöhus län under perioden 1939 till 1942/44.
Att fotografera av närmare 16000 handlingar rakt upp och ner är en relativ barnlek jämfört med att sedan gå igenom alla de enskilda handlingarna och att döpa om fotofilerna till begripliga och sökbara datafiler.
Den processen tar ansenlig tid i anspråk, och sker allra bäst hemma.
Det är också nödvändigt att skapa en bra struktur om man skall kunna utnyttja innehållet i den insamlade informationen på ett effektivt sätt. Jag har haft en bra och väl inarbetad datastruktur sedan mina första kontakter med datorer i början/mitten av 1980-talet så det tedde sig ganska naturligt för mig.
Den här tråden hade jag tänkt begränsa till att omfatta just de årtal som står i rubriken eftersom jag anser att materialet är komplett eller näst intill komplett, men jag har betydligt fler kopior/bilder av registreringshandlingar än dessa 16000 som omfattas här.
I Malmöhus län fanns vid tiden registreringsnummer upp till M25585 som högsta registreringsnummer.
Det är också värt att notera att registreringsnumren på den tiden (liksom numera) omfattar alla slags inregistrerade fordon såsom personbilar, bussar, lastbilar, traktorer och MC.
Många registreringsnummer användes självklart flertalet gånger för olika fordon eftersom föregående fordon t.ex. skrotats eller ”exporterats” till annat län.
Det totala antalet tunga lastbilar som jag fått fram är 5343 stycken.
För övrigt har jag tänkt skriva om följande ”ämnen” efterhand:
a.) Tabell över antalet tunga lastbilar fördelat inom olika totalviktsklasser.
b.) Generella tabeller avseende fordonsmärke, modellbeteckningar, årsmodell, etc..
c.) Antal boggibilar bestyckade med 6, 8 eller 10 hjul.
d.) Antal fordon som ”konfiskerades” eller löstes in av den svenska militären strax efter krigsutbrottet.
e.) Antal diesel- eller råoljedrivna lastbilar, men också antal bilar som konverterades till eldrift.
f.) Lastbilar som deltog i Petsamotrafiken.
g.) Fordonsbestånden bland större åkerier, firmor, kommuner, statliga verk, etc..
h.) Speciella påbyggnader, såsom t.ex. sopbilar, slamsugare, cisternbilar, bärgningsbilar, etc..
Är det några övriga önskemål så kan jag försöka tillgodose och redovisa dessa också.
Ni får också väldigt gärna ställa frågor om allt som kan beröra dessa fordon, så skall jag försöka besvara så gott jag kan.
Observera dock att inget fordon kan vara av en årsmodell senare än 1943-års modell.
Det kan även handla om frågor rörande lätta lastbilar och/eller personbilar samt bussar. Som nämnts ovan har jag även fotograferat av handlingarna för samtliga lätta lastbilar (inklusive s.k. kombifordon och lastbilar konverterade från personbil) samt bussar men även en hel del personbilspapper, men då långt ifrån samtliga. Traktorer och MC har jag däremot inte gått igenom eftersom de är sorterade i andra arkivserier.
// Kjell N