Speditör

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Speditör

Inläggav Åkarns Kalle » 11 nov 2013, 20:42

Söker namn och uppgifter på en speditör verksam iallafall slutet på 70-talet början av 80-talet
Vet inte alls när dom startade och upphörde.

Dom ska ha legat "när man svänger av Essingeleden ner mot Årsta"

Är den någon som vet vem jag syftar på?

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Speditör

Inläggav herrstina- » 11 nov 2013, 22:39

På den platsen låg G terminalen, där var flera speditörer inhysta under olika perioder. TK (transportkompaniet), Wilson, Polarexpress för att nämna några. Jag var där ganska ofta vid den tiden, de flesta gångerna hos TK, därför är jag inte riktigt säker på exakt vilka övriga som bodde i huset.

På TK jobbade bla. en kvinnlig speditör som heter Elaine Näslund, hon är numera nybliven pensionär, letar du upp hennes nummer har hon säkert info.

Annars borde Reid ha koll på detta.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Speditör

Inläggav Reid Hulting » 12 nov 2013, 00:39

Det är snart 40 år sedan jag arbetade där på ERT:s Stockholmskontor så minnet sviktar lite :? . Men det fanns ngn mer, än ERT och de som Stina nämner, i de två terminaler (Wilson-terminalen och G-terminalen) som fanns där då, vet inte hur det ser ut idag därnere. Men skall försöka erinra mig vem det var och återkomma.

:idea: Jo det var BGF, Bilgodsförmedling, som väl om jag minns rätt hade det mesta av sina transporter norrut från Sthlm. Har jag riktig tur så kanske namnet på han som drev det dyker upp, vi får se.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Speditör

Inläggav Thomas Almen » 12 nov 2013, 00:52

Hade inte Lugnvik Transport ett Stockholmskontor också runt den där tiden?. LT blev ju BGF efter konkursen.
Thomas Almen
 

Re: Speditör

Inläggav herrstina- » 12 nov 2013, 09:22

Är det någon som kommer ihåg när ERT låg inne på Lugnets industriområde vid Hammarby Fabriksväg, en av grannarna var restaurang Rivjärnet.

Jag funderar på var BGF låg och det första som kommer upp är Albano industriområde utanför Roslagstull, kanske det var ÅC som hade terminal där?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Speditör

Inläggav Reid Hulting » 12 nov 2013, 18:26

Började min åkarbana våren 1970 med en 75:a tippbil och inte förrän -71 - 72 kom jag igång med trailerdragning och annan fjärrtrafik. Och eftersom jag inte innan dess haft någon som helst lastbilserfarenhet, bortsett från några månaders jobb 1969 med styckegodsdistribution från Bilspeditionsterminalen i Västberga anställd av I G Bloms åkeri över sommaren, så är mina kunskaper i tidigare transporthistoria rätt bristfälliga.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Speditör

Inläggav herrstina- » 12 nov 2013, 19:29

Min dragbilskarriär började 1979 och det var i den vevan jag kom i kontakt med ERT på Lugnet. På Albano var jag första gången året innan med min första bil som var en LS110 och fyraxlad släp. En sejour som blev ganska kortlivad.

Dom firmorna borde du ha stött på.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Speditör

Inläggav Reid Hulting » 12 nov 2013, 20:23

Jag var anställd på ERT -74 - -75, och då fanns både ERT och BGF i G-terminalen. Jag körde fortsatt åt ERT ett antal år, men kan inte påminna mig ngt. om Lugnet. Det du skriver om ÅC är såvitt jag kommer ihåg riktigt.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Speditör

Inläggav herrstina- » 12 nov 2013, 21:10

Då är det säkert så, dom kan kanske lossade gods från vissa trafiker eller kunder inne vid Rivjärnet. Att dom hade någon form av verksamhet där är jag säker på. När man körde Hammarby Fabriksväg ner mot Atlas Copco passerade man en damm på vänstersidan där det alltid låg en stor båt. (Jag undrade alltid hur båten kom dit) På högersidan strax efter dammen låg en liten skrothandlare.
Precis före eller efter dammen svängde man ner till det ERT jag minns.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Speditör

Inläggav Reid Hulting » 12 nov 2013, 21:44

Det du kallar dammen är Sickla kanal med slussar till höger, kanalen går in till Järla sjö där det låg en större industri en gång i tiden. Den större båten du såg låg då i Hammarby sjö, strax innanför Danvikstull och Danvikstullsbron. Bron som segelbåten fastnade i när bron gick upp, i filmen Segelsällskapsresan.
Hela lugnet var ett s.k. upplagsområde fullt med skrotupplag, idag ett fiiint bostadsområde.
Det du är ute efter är troligen att du svängde ned vänster innan kanalen till Hammarby industriområde, mittemot Lugnet. Där hade ju Fraktarna sitt huvudkontor och Terminal, där jag också var transportör. Var med vid bildandet av FTF, Fraktarna Transportörer ekonomisk Förening, vid stort möte på terminalen med transportörer från hela landet. Vi var ett gäng som efter mötet på Fraktarna hade en riktigt trevlig sammankomst på Hotell Malmen, på söder, och sedan vidare ut och gjorde stan osäker 8) :D .
För att återgå till ERT så kan det nog vara så att de hade ngt. åt det hållet, skall fundera vidare.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Speditör

Inläggav Åkarns Kalle » 13 nov 2013, 00:00

Intressant intressant

BGF Bilgodsförmedling var det nog vi syftade på.....

Tack & Tack

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster