Sida 1 av 1

Ovanliga hytter

InläggPostat: 31 okt 2013, 14:48
av Per Thomson
Sven-Erik Lindqvist, Linkan, känd helsingborgschaufför som även kört på kontinenten hittade denna bild och berättar:
Rolf hade många turer till myndigheterna i Borlänge för att få godkänt denna hyttförlängning. Men han fixa detta med, samt fick den godkänd.

Rolf_Björk_Hytt.jpg
Rolf_Björk_Hytt.jpg (105.31 KiB) Visad 30564 gånger

Re: Ovanliga hytter

InläggPostat: 31 okt 2013, 14:50
av Per Thomson
Jag får väl hänga på med min egen hyttförlängning då som gjordes kanske 10 år tidigare under betydligt knappare förhållanden.

F88hytt.jpg
F88hytt.jpg (19.17 KiB) Visad 30563 gånger

Re: Ovanliga hytter

InläggPostat: 31 okt 2013, 21:02
av Vågert
Mycket imponerande byggen,både Rolfs 140 och Pers F88.
Förstår att du Per måste vart mycket nöjd med ditt bygge. :D

Re: Ovanliga hytter

InläggPostat: 31 okt 2013, 21:39
av Per Thomson
Synd att det inte bevarades längre än två år; när jag slutade som åkare tog Varbergs Transport över bilen och första resan de företog med omlackad bil och nytt kapell på trailern, ja då brann den upp i väntan på Nordö-färjan i Malmö.

Rolf Björk började köra innan jag hann sluta, jo han ville vara en färgstark person redan från början minns jag.
Blev långt senare uppbackad av Scania när det gällde racing. Tror att ha dog i samband med något stunt-uppdrag men kan ha fel.

Re: Ovanliga hytter

InläggPostat: 31 okt 2013, 22:11
av herrstina-
Rolf fick den otrevliga sjukdomen cancer.

Stina.

Re: Ovanliga hytter

InläggPostat: 01 nov 2013, 09:13
av Per Thomson
Ok, då hade jag fel.

Vid en av de första Pärlrally-tillfällena hade han uppvisning med bakhjulskörning innan start.

Re: Ovanliga hytter

InläggPostat: 01 nov 2013, 17:41
av Bo Norvinge
herrstina- skrev:Rolf fick den otrevliga sjukdomen cancer.
Stina.


Har för mig att det var blodcancer.

Måste tillägga att han var en av initiativtagarna till T.I.A (det ursprungliga).

Förresten, var han verkligen tvunget att ha sleepern godkänd, eller var det för att det var genomgång från hytten?

Re: Ovanliga hytter

InläggPostat: 02 nov 2013, 19:25
av Per Thomson
Intressant fråga Bosse, hoppas någon kommer med svar men de utsikterna är nog små!
Sleepern behövde antagligen inget godkännande antar jag, men just det att ta upp en öppning i bakväggen fick nog någon skånsk paragrafryttare hos Svensk Bilprovning att reagera. Jag skulle i Rolfs kläder inte valt att göra reg.besiktningen i Skåne.

Själv var jag lite nervös efter det jag gjort min hyttförlängning och infann mig till första kontrollbesiktning därefter, men det var ingen som kommenterade ändringen.

Godtyckligheten har varit stor inom SB, när första 51,4 tons trailern för Boliden skulle besiktas fanns en hel del förbehåll som VTI rekommenderade för att de skulle ge positivt besked till SB. Det viktigaste var låsning av bakre medspårande axlar vid "högre hastighet" och det andra var framkomlighet. Beträffande båda dessa aspekter förekommer mängder av fordon idag där tillämpning av dels regel om framkomlighet, dels rekommendation av hastighetsreglerad låsning, som idag aldrig skulle ha varit godkända.

Samtliga 4-axliga 24 meters-kombinationer med symmetrisk placering av kortboggier, dvs en kortboggie längst bak klarar inte framkomligheten men godkänns ändå. Falkenbergsolyckan med kemitankern som tog eld och forcerade broräcket skulle kanske ha klarat den undanmanöver föraren försökte göra då det fanns människor på bron på grund av en tidigare olycka mellan två personbilar. Föraren av kemitankern omkom. En liknande kemitrailer med liknande axelkonfiguration havererade utanför Landskrona för ett par år sedan i också i samband med undanmanöver.

Re: Ovanliga hytter

InläggPostat: 03 nov 2013, 11:07
av Per Thomson
TankbilsolyckaHebergE6.jpg
TankbilsolyckaHebergE6.jpg (29.87 KiB) Visad 30349 gånger

Re: Ovanliga hytter

InläggPostat: 03 nov 2013, 11:36
av Z 1578
Körde trailer ett par år, en 4-axlig 18m jumbo. Dom 2 främre axlarna var fasta och dom 2 bakre medstyrande. Axellås, tvångsstyrning, luftdumpning osv fungerade upp till 40kn/h sen skulle den sköta sig själv. Funkade oftast bra men om man råkade komma in i en moddsträng eller liknande kunde den bli riktigt elak, har dock aldrig kört ett bättre ekipage på halka. Även om det var isgata så gick den klockrent. Kan tänka mig att en kraftig undanmanöver med den skulle resultera i ganska yviga rörelser, om den ens skulle stanna på vägen. Började den gå i sidled så var det lite mixter att räta upp den igen.

Mvh Andreas

Re: Ovanliga hytter

InläggPostat: 05 nov 2013, 12:26
av Per Thomson
Intressanta erfarenheter, stämmer med vad jag har samlat in.
Ett liknande ekipage med de två sista axlarna medspårande råkade komma något för nära snödrivan på höger vägkant och en isklump styrde de medspårande axlarna i riktning från vägbanan vilket omedelbart fick trailern att ställa sig tvärs över vägen (Ernsts Express Avesta).

PS Kommer kanske att dela tråden till egen tråd med annan rubrik.