av Per Thomson » 02 nov 2013, 19:25
Intressant fråga Bosse, hoppas någon kommer med svar men de utsikterna är nog små!
Sleepern behövde antagligen inget godkännande antar jag, men just det att ta upp en öppning i bakväggen fick nog någon skånsk paragrafryttare hos Svensk Bilprovning att reagera. Jag skulle i Rolfs kläder inte valt att göra reg.besiktningen i Skåne.
Själv var jag lite nervös efter det jag gjort min hyttförlängning och infann mig till första kontrollbesiktning därefter, men det var ingen som kommenterade ändringen.
Godtyckligheten har varit stor inom SB, när första 51,4 tons trailern för Boliden skulle besiktas fanns en hel del förbehåll som VTI rekommenderade för att de skulle ge positivt besked till SB. Det viktigaste var låsning av bakre medspårande axlar vid "högre hastighet" och det andra var framkomlighet. Beträffande båda dessa aspekter förekommer mängder av fordon idag där tillämpning av dels regel om framkomlighet, dels rekommendation av hastighetsreglerad låsning, som idag aldrig skulle ha varit godkända.
Samtliga 4-axliga 24 meters-kombinationer med symmetrisk placering av kortboggier, dvs en kortboggie längst bak klarar inte framkomligheten men godkänns ändå. Falkenbergsolyckan med kemitankern som tog eld och forcerade broräcket skulle kanske ha klarat den undanmanöver föraren försökte göra då det fanns människor på bron på grund av en tidigare olycka mellan två personbilar. Föraren av kemitankern omkom. En liknande kemitrailer med liknande axelkonfiguration havererade utanför Landskrona för ett par år sedan i också i samband med undanmanöver.
Hälsningar
Per Thomson