Busslinjer Västmanland

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Busslinjer Västmanland

Inläggav västerås59 » 15 sep 2013, 19:13

Man kan undra var W. Söderlund hade sina busslinjer förutom till Västerås och Magnusson & Petterssons buss. Fagersta och Norberg med omnejd ? Kommer ihåg Strömsholms Nisse med sin hemmagjorda buss byggd på ett chassi som trafikerade Borgåsund-Rytterne-Västerås.

Hälsningar K. Östman
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44

Re: Busslinjer Västmanland

Inläggav Malte. E » 16 sep 2013, 15:06

Svar till Västerås59
Frågan om busslinjernas sträckning.
Koncessionerna gällde :
Hallstahammars Omnibusstrafik,(Söderlund) Hhr-Västerås. Hhr-Kolbäck. Hhr-Kvicksund.

Hallstahammars Omnibussar,(Pettersson & Magnusson) Västerås-Hhr. Hhr-Köping.

Eric Nilsson Strömsholm, Västerås-Strömsholm. Västerås-Köping. Västerås -Kvicksund.

Den "hembyggda bussen", uttrycket för tanken till T-fordepoken, men var ett Scania-Vabis B15 eller B16-chassi med hembyggd kaross.
Hälsningar Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Busslinjer Västmanland

Inläggav västerås59 » 16 sep 2013, 22:57

Svar till Malte E.
Det var intressant att få ta del av. Så Magnusson & Pettersson buss konkurerade med W. Söderlund i Hmr ? Var kan då Magnusson & Pettersson buss ha hållit hus med garage och kontor ? funderar på när Svenska Omnibuss AB tog över.

Hälsningar Östman.K
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44

Re: Busslinjer Västmanland

Inläggav Malte. E » 17 sep 2013, 16:43

Koncentrerat svar till Västerås 59 .
Den byggnad som idag inrymmer Lustigkullagrillen var tidigare Konsumbutik. På tomten omedelbart SÖDER om butiken hade P&M sitt garage uppfört av rödtegel.
På hörntomten NORR om butiken, dvs på andra sidan vägen bodde Gunnar Pettersson, : ("busspelle") i en vit trävilla.
Bokstavligt talat mitt i vägkorsningen hade företaget en Gulf-station.
SOAB tog över 1938.
Malte E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Busslinjer Västmanland

Inläggav västerås59 » 17 sep 2013, 23:00

Svar till Malte. E
Det var en Intressant Busshistoria ! Det kan hända att Magnusson & Petterssons bussar finns dokumenterade och med lite tur finns det foto på bussparken dom var ägare till. Funderar lite på SOAB i Hallstahammar och när Garaget var byggt ? SOAB delade Garage med Svenska Lastbils AB som startade redan 1937-38 ?

Hälsningar Östman K.
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44

Re: Busslinjer Västmanland

Inläggav Malte. E » 18 sep 2013, 12:11

Svar till Västerås 59.
Garaget byggdes 1940. Under en mellanperiod saknade lastbilarna alltså tak över huvudet. Som barn minns jag att de stod uppställda på högkajen vid
godsmagasinet. Såväl högkajen som magasinet fick lämna plats åt pendlarparkeringen. Några bussar såg jag inte till. Kanhända de stod inhysta hos sina
förra ägare tills garaget blev klart. Eller möjligen vid SWB lokstall i Västerås. Men det senare är mindre troligt.
Om du söker på Samlingsportalen, Järnvägsmuseums bildsidor, finns garaget i sitt ursprungliga och outbyggda skick på foto JVM.KBDB00991:
Lycka till, för jag lyckas sällan med att använda uppgivna fotonummer! Benämning0 Garagebyggnad Hallstahammar.
Med hälsningar
Malte E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Busslinjer Västmanland

Inläggav Malte. E » 09 nov 2013, 21:17

Sign.västerås59 ställde en fråga om det fanns dokumentation om Pettersson & Magnussons bussar, här kommer ett försenat svar=
Mig veterligen finns ingen sådan, men jag vet vilka bussar som fanns när Svenska Omnibus AB tog över 1938. De ansågs förmodligen som fullt moderna. Dessa var=
U605 Ford V/8 1935 torpedtyp. strömlinjeformad SKV-Kaross. SOAB 90
U2849 Volvo 1934 typ LV 70 BD. torpedchassi som konverterats till frambyggd av karossören SKV. SOAB 88
U2128 GMC 1934. Okänd typ, frambyggd men troligen konverterat lastbilschassi av torpedtyp. Karosseri H & S . SOAB 91

Före dessa tre har troligen funnits Tidaholm, minst en. Samt en icke identifierad torpedbuss, Reo,GMC ?
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Busslinjer Västmanland

Inläggav västerås59 » 12 feb 2014, 09:57

Det var en värdefull dokumentation över Pettersson&magnusons bussar.

Östman.k
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster