Spännband?

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Spännband?

Inläggav JonteP » 23 jul 2012, 17:03

Hej där,
Nu får ni som varit med längre än en annan som (i sammanhanget) knappt är torr bakom öronen hjälpa til med en fråga:
När dök "de vanliga" spännbanden upp och började användas?
Diskuterade detta med farasn i helgen och han gissade på mitten av 70-talet nånstans ungefär i samma veva som han slutade köra virkesbil, men det kan ju ha varit både tidigare och senare?
För visst var det så att de dök upp för som buntesspännare på både virkesekipage samt ro-ro-trailers?

Man kan ju knappt föreställa sig hur det var innan bandens tid för att förankra gods - med rep, förstängning mha pallar osv.

Mvh /Jonte P
JonteP
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 feb 2012, 18:55

Re: Spännband?

Inläggav Thomas Almen » 23 jul 2012, 18:35

Skulle nog säja första hälften av 70-talet, på timmerbilarna ivartfall. 73-74 vet jag att jag björna spånskive- å planklass, med kätting alltså. Repa gjorde man väl mest med säcklass som gick över lämmarna. Produktkatalogerna jag har från 1972 t.o.m 1974 innehåller buntspännare, främst för rundvirkeskörning.
Thomas Almen
 

Re: Spännband?

Inläggav Reid Hulting » 23 jul 2012, 22:14

Jo det stämmer nog som Thomas säger. Kommer ihåg att vi använde kättingar och björnar fram t.o.m. -74, speciellt när skrotbilar transporterades.
Jag vet iallafall att 1975 på våren när vi fick nya 140-an så var det spännband som gällde.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Spännband?

Inläggav Malte. E » 24 jul 2012, 22:48

Om spännband.
När jag år 1973 bytte verksamhet från Speditions- och styckegodskörning till att köra tankbil hade ännu inga spännband veterligen dykt upp. Undantag var i så fall vad vi kallade "containerflak".
Det gods vi inte kunde bemästra med de vanliga bindrepen, då fick vi plocka fram kättingar och spännbjörnar. Sådana fanns flera uppsättningar i varje
någorlunda välutrustad bil.
Hälsningar
Malte E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst