Sida 2 av 3
Re: "Crude oil"
Postat:
19 okt 2012, 19:13
av Bengt Dahlberg
http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... G_8918.jpgBesökte fartyget YAVARI som 1914 fick panna och ångmaskin utbytta mot en Bolinder semidiesel. Som synes av skylten har man felöversatt "råolja" med crude oil vilket är verklig råolja som varierar otroligt vad gäller lättflycktiga fraktioner och ner till asfalt.
Upplevde en gång i Um Said vid lastning en otroligt illaluktande och gasande crude oil och där gasen dessutom missfärgade/angrep vitfärgen på akterbygget. Vid andra tillfällen märktes ingenting av gaserna.
http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... G_8896.jpgLänk till fler bilder
http://s25.photobucket.com/albums/c63/bengts/bat/Titicaca/
Re: Olika drivmedel
Postat:
02 nov 2012, 21:44
av Malte. E
Om olika drivmedel.
Synnerligen intressanta inlägg alltsammans
Malte e
Re: Olika drivmedel
Postat:
25 jan 2013, 00:56
av S-V L44
faun v12 skrev
Svenska skifferoljeaktiebolaget i Närkes Kvarntorp provade gasdrift på minst en av de Scanior med åtta-cylindriga motorer man körde med.
En av Lunds Renhållningsverks Volvo LV81 gick även den på s.k. "skiffergas" som förvarades på tub.
Här är en annons rörande bensol.
- Drivmedel - Bensol - Annons Motor Nr 48 - 1945 - LR.JPG (232.4 KiB) Visad 31956 gånger
// Kjell N
Re: Olika drivmedel
Postat:
25 jan 2013, 06:33
av bilobuss
Kul initiativ, Kjell N att gå i genom olika drivmedel! Lägger till biogas, som jag inte sett omnämnas. Mest drivmedel för bussar. Bland lite
"udda" teknik att driva ett fordon kan nämnas en svänghjulsbuss som SL hade på 1990-talet. Ett stort svänghjul "laddades" dels vid inbromsning och dels av en liten dieselmotor som automatiskt kopplades in vid behov. Det berättades en gång när en förare provade att bara utnyttja svänghjulet, kunde köra från Hornsbergsgaraget (på västra Kungsholmen i Stockholm) och till Stureplan. En sträcka på flera kilometer. Därefter kopplades dieselmotorn in. Tekniken skrinlades tyvärr efter en enda byggd buss (Volvo). Även tryckaccumulatorbussar har provats med liknande ide som svänghjulstekniken. Trycktankar (luft) fanns på bussens tak och dessa laddades vid inbromsning. Trycket "vände" och hjälpte till vid start och acceleration. En liten dieselmotor hjälpte till när trycket avtog. (Scania & Volvo). Vätgas har också provats som bussbränsle. (Mercedes). En särskild anläggning för framställande av vätgas måste finnas vid bussgaraget. Mercedes har även planerat att försöka bygga en buss där vätgasen framställs i själva bussen. Den tekniken ligger nog lite längre in i framtiden. Olika typer av hybridbussar provas nu i både Stockholm och i Göteborg.
/BL
Re: Olika drivmedel
Postat:
29 jan 2013, 12:44
av Per Thomson
"Kul" även med denna uppdatering Bilobuss, detta med såväl svänghjul som tryckluftsuppladdning genom tillvaratagande av bromsenergi kände jag inte till att det hade provats i trafik.
Re: Olika drivmedel
Postat:
29 jan 2013, 13:03
av herrstina-
Svänghjulsvarianten har även provats på truckar, bla. för lossn. och lastning av fartyg där man vill minimera avgaserna.
Stina.
Re: Olika drivmedel
Postat:
05 apr 2013, 21:41
av Malte. E
Surrogat.
Detta med drivmedel har ju kommit att handla till stor del om surrogatbränsle under andra världskriget. Bränsleläget var ibland rätt prekärt, det drabbade inte bara bilar.
Järnvägen fick klara sina problem med vedeldning av lok, och gengas för rälsbussar och lokomotorer. Större diesellok fanns knappast inga i Sverige på den tiden.
Inrikessjöfarten fick vara tacksam för de nyss så förkättrade ångbåtarna, de kunde klara sig med meterved när importerade stenkol inte fanns att få.
"Lyxkonsumtionen" i form av privata personbilar fick stå still. Men nyttotrafiken måste i relativt stor utsträckning hållas i gång med bland annat gengas.Därom har
ordats mycket. Men det fanns ju också eldrift, trådlastbilar i Stockholm, men mest batteridrift, nya såväl som konverterade fordon. Ett företag hade specialicerat
sig på att "elektrifiera" Ford-lastbilar.
Men jag har vid genomgångar av reghandlingar hittat en högst ovanlig variant. Norrköpings Stads Byggnadskontor ägde en Scania-Vabis ordinär tippbil av 1928 års
modell. När bensinen tröt valde man, inte att som brukligt montera gengasverk på den bilen, utan man valde eldrift med batterier. Högst märkligt tycker jag, när
det gäller en så pass stor och tung bil som en Scania. Elmotorn uppges vara på 13,6 hk. Ombyggnaden gjordes 1941 och tjänstevikten blev 4640 kg. Bilen hade tidigare
haft en 50 hk. motor av typ 1544. År 1945 eller 1946 återbyggdes den till bensindrift, dock inte med originalmotorn. Tjänstevikten föll nu till 3700 kg.
Också en liten bit lastbilshistoria, eller hur ?
Malte.E
Re: Olika drivmedel
Postat:
06 apr 2013, 09:17
av Per Thomson
Helt klart intressant Malte!
Det var nog mest batterierna som stod för viktskillnaden får man förmoda.
Den här tråden innehåller nu så mycket historik att jag tycker den kvalificerar för flyttning till "Övrig logistik och transporthistoria" under just "Historik". Någon som är emot detta?
Re: Olika drivmedel
Postat:
07 apr 2013, 18:06
av Rune.u
I stockhlolm kördes det bussar på gas under kriget, har sett bilder på det på henriksdalsverket då jag levererde gas till dom för ha i reserv till bussarna ifalll den egna skulle ta slut. mvh Rune
Re: Olika drivmedel
Postat:
26 apr 2013, 23:56
av S-V L44
Ytterligare några bränslebeteckningar som funnits för fordon före, under och strax efter II:a världskriget..
- Acetylengas.
- Motyl 85. (Motyl är nämnt tidigare.)
- Trädestillat.
- Lättbentyl.
- KP-bränsle. Jag undrar vad detta kan vara för bränsleblandning? Bilen som drevs med detta bränsle var f.ö. en Volvo L430 årsmodell 1959. Normalt bensindriven, men besiktigad med dubbla bränsletankar 1963 när bilen köptes av ett bryggeri. Den normala tanken rymde 75 liter bensin medan en ny bränsletank på 88 liter användes för KP-bränsle.
// Kjell N
Re: Olika drivmedel
Postat:
24 jun 2014, 19:00
av Malte. E
Om surrogatbränsle. Eller, "här ska asfalteras".
Denna "kommunbil",dvs Norrköpings stad,finns omnämnd i texten härovan. Den genomgick den märkliga förvandlingen bensindriven bil till elbil. Från elbil till
bensindriven bil igen.
Norrköpings gatukontor tycks ha varit förtjusta i dessa jättelika snöplogslyktor på hyttaket.
Malte E.
- vägarbete e4.jpg (112.8 KiB) Visad 30587 gånger
Re: Olika drivmedel
Postat:
24 jun 2014, 20:08
av Malte. E
För ordningens skull bör kanske tilläggas att bilden lånats från ÖSTGÖTABILDER.
Malte E.
Re: Olika drivmedel
Postat:
07 jul 2014, 14:19
av trukpe
bränsle blandning gamla tider 200 liter t.olja 20lit mc77
Re: Olika drivmedel
Postat:
17 mar 2015, 23:17
av S-V L44
Jag fann uppgifter om ett fordon (en Chevrolet personbil) som drevs av dissousgas från gastuber förvarade i baksätet.
Dissousgas erhålls av acetylen löst i aceton.
// Kjell N
Re: Olika drivmedel
Postat:
17 mar 2015, 23:48
av herrstina-
Fick man röka i bilen?
Stina.