Olika drivmedel

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Olika drivmedel

Inläggav S-V L44 » 18 mar 2015, 08:32

Något rökförbud står inte omnämnt i reghandlingen, men det är ju en berättigad fråga.
Jag tror inte att man skulle känt sig riktigt bekväm att åka under sådana premisser idag.
Bilen överlevde i alla fall fram till åtminstone 1960-talet (i Blekinge län), så när bensinen blev fri efter 2:a världskriget, kom motorn åter att drivas av bensin.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Olika drivmedel

Inläggav Noxcania » 26 jun 2015, 22:55

Har en polare vars farsa på 70-talet tanka sin 2-takts SAAB me hembränt som då åxå naturligtvis blandades me olja.

I Holland finns de føresten fortfarande fotogen-kaminer i bruk.

Se'n har vi ju LPG... Gasol alltså, Holländarna har ungefär 3500 mackar me LPG & de e RENT bränsle! (Jag har installerat de i min Studebaker)

När jag åkte ner nyligen me fruns Caprice som har en fjøsig 305 som måste ha extra bensin i uppførsbackarna så "råkade" jag tanka 98 oktan på en mack i tyskland & AJAJAJ va den for iväg!
Innan låg jag på 130-140 men me 98 blev de 150-160 me samma gas-fot!!!
"Oj va dyrt!" tänkte jag men eftersom tank-mätarn inte funkar se'n bensin-pumpen byttes (som sitter tillsammans i tanken...) så tankar vi efter mätarn istället & "hoppsan då" va lite den hade dratt dessutom!
& när jag nu pratat me polare här i Holland så får jag høra att de finns 102 oktan på några mackar åxå, så de blir google innan jag drar nordvart....

& apropå LPG så e motorerna & oljan MYCKET renare än motorer som får bensin istället.
Så finns de ju dom som blandar LPG i Dieseln åxå, mycke kul finns de...
Googla på!
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Olika drivmedel

Inläggav Per Thomson » 27 jun 2015, 18:04

Vet om en "kuf" som besöker kebab och pizzaställen för att hämta deras kasserade frityroljor som han får gratis. I sitt garage har han en liten filteranläggning som "behandlar" soppan. Hans diesel går utmärkt på detta bränsle. :idea:
Om detta är tillåtet har han naturligtvis inte kollat vare sig med miljö eller skattemyndigheter.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Olika drivmedel

Inläggav herrstina- » 27 jun 2015, 19:41

Om det är billigt och fungerar bra kan vi utgå från att det är olagligt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Olika drivmedel

Inläggav Noxcania » 29 jun 2015, 00:41

Jag vet åxå en snubbe som pyssla me de, fast i tyskland, inte lagligt ens där & inte heller i Holland.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Olika drivmedel

Inläggav Anders » 09 jul 2015, 10:49

Per Thomson skrev:Vet om en "kuf" som besöker kebab och pizzaställen för att hämta deras kasserade frityroljor som han får gratis. I sitt garage har han en liten filteranläggning som "behandlar" soppan. Hans diesel går utmärkt på detta bränsle. :idea:
Om detta är tillåtet har han naturligtvis inte kollat vare sig med miljö eller skattemyndigheter.


En kollega jobbade på ett större kryssningsfartyg där man gjorde försök att köra gasturbinerna på begagnad frityrolja. Det hela avlöpte visst rätt bra, men det stank korvmoj om båten...
Det går ju att köra en diesel på (nästan) hur dåligt bränsle som helst, så länge som man renar det samt förvärmer så att man har rätt viskositet vid insprutningen.
Normalt sett så får man värma sk. IF380 tjockolja till uppåt 130 grader för att erhålla rätt viskositet.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Föregående

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst