av Malte. E » 05 apr 2013, 21:41
Surrogat.
Detta med drivmedel har ju kommit att handla till stor del om surrogatbränsle under andra världskriget. Bränsleläget var ibland rätt prekärt, det drabbade inte bara bilar.
Järnvägen fick klara sina problem med vedeldning av lok, och gengas för rälsbussar och lokomotorer. Större diesellok fanns knappast inga i Sverige på den tiden.
Inrikessjöfarten fick vara tacksam för de nyss så förkättrade ångbåtarna, de kunde klara sig med meterved när importerade stenkol inte fanns att få.
"Lyxkonsumtionen" i form av privata personbilar fick stå still. Men nyttotrafiken måste i relativt stor utsträckning hållas i gång med bland annat gengas.Därom har
ordats mycket. Men det fanns ju också eldrift, trådlastbilar i Stockholm, men mest batteridrift, nya såväl som konverterade fordon. Ett företag hade specialicerat
sig på att "elektrifiera" Ford-lastbilar.
Men jag har vid genomgångar av reghandlingar hittat en högst ovanlig variant. Norrköpings Stads Byggnadskontor ägde en Scania-Vabis ordinär tippbil av 1928 års
modell. När bensinen tröt valde man, inte att som brukligt montera gengasverk på den bilen, utan man valde eldrift med batterier. Högst märkligt tycker jag, när
det gäller en så pass stor och tung bil som en Scania. Elmotorn uppges vara på 13,6 hk. Ombyggnaden gjordes 1941 och tjänstevikten blev 4640 kg. Bilen hade tidigare
haft en 50 hk. motor av typ 1544. År 1945 eller 1946 återbyggdes den till bensindrift, dock inte med originalmotorn. Tjänstevikten föll nu till 3700 kg.
Också en liten bit lastbilshistoria, eller hur ?
Malte.E