Sida 1 av 2

TIR

InläggPostat: 22 feb 2012, 22:55
av S-V L44
Denna notis från tidskriften Lastbilen nummer 9 årgång 1954 beskriver den allra första svenska TIR transporten.

Carnet TIR - Lastbilen Nr 9 - 1954 - LR.JPG
Carnet TIR - Lastbilen Nr 9 - 1954 - LR.JPG (228.25 KiB) Visad 39419 gånger

// Kjell N

Re: TIR

InläggPostat: 23 feb 2012, 01:04
av Lars-Gunnar
Intressant Kjell!

Står 25 aug. men vilket år?
Jag svarar själv: 1954 då jag inte läste ordentligt. Det är alltså det år Titan kom på allvar.
Lars-Gunnar :)

Re: TIR

InläggPostat: 26 feb 2012, 01:16
av LarsJo
skanna0016 (250x190).jpg
TIR-carnet CNP 702 22.10.1975
skanna0016 (250x190).jpg (55.58 KiB) Visad 39316 gånger


Scannade ett TIR-carnet utfärdat 1975. Innehöll en jävla massa sidor att fylla i och stämpla i var gränsövergång...
Detta carnet var från en kortare resa BRD till Sverige.

Re: TIR

InläggPostat: 26 feb 2012, 13:27
av LarsJo
Lars Lastbilar 087 (640x480) (550x413).jpg
Lars Lastbilar 087 (640x480) (550x413).jpg (228.99 KiB) Visad 39285 gånger
skanna0011 (624x620) (2) (550x546).jpg
skanna0011 (624x620) (2) (550x546).jpg (153.59 KiB) Visad 39285 gånger


På min F89 sitter en TIR-skylt som jag är mycket stolt över. Den var monterad på vår Mercedes LP1113 som levererades till vårt åkeri AB TIR Transport i maj 1971. Denna bil blev kvar i åkeriet ända till 1984 och var från början byggd som distributionsbil, men kom att användas på ett helt annat sätt. Min far Rune körde denna åtskilliga resor på bl a Spanien, men även till Egypten(se bilden) och Beirut. Så, min TIR-skylt på F89an är tämligen res-van, tror det inte är så många TIR-skyltar som varit på dessa platser. Numera lever denna skylt ett lugnt pensionärsliv; får följa med mig på måttliga och ej fullt så strapatsrika resor, till exempelvis Helsingborg och Pärlrallyt.../Lars Jonsson Gävle

Re: TIR

InläggPostat: 26 feb 2012, 14:13
av Reid Hulting
Bara för att vara lite petig 8) :lol: . Men en dragbil med TIR-skylt är väl inte helt rätt. TIR-skylten skall väl sitta på ett TIR-godkänt fordon, alltså en trailer, släp eller en lastbil med ett kapell eller skåp som går att stänga igen och plombera. Alltså ett fordon som går att TIR-besiktiga.
Reid.

Re: TIR

InläggPostat: 26 feb 2012, 14:17
av Thomas Almen
På fotona vid TIR-besiktningen togs väl ofta bild av bil å trailer ihop?. Bilen måste väl till för att bilda en enhet?. Eller blir det som med första DR 860:n?. På deras besiktningsinstrument stod tydligt inskrivet "Traktor får ej framföras utan tillkopplad släpvagn"... :wink:

Re: TIR

InläggPostat: 26 feb 2012, 14:57
av Reid Hulting
Det var väl kanske för att slippa koppla isär(sånt kan ju vara jobbigt :roll: ). Men när vi TIR-besiktigade bil och släp så var det en besiktning på släpet och en på bilen med separata foton på respektive. Har säkert några TIR-foton någonstans i all bröte, dom var alltid svartvita. När jag hittar så kör jag ut dom.
Reid.

Re: TIR

InläggPostat: 26 feb 2012, 15:13
av conERY00
Nästa gång du kommer till Republiken Jemtland för att åka Tunga Stosjörallyt så kommer du in över gränsen utan TIR-skylt :D

Re: TIR

InläggPostat: 26 feb 2012, 15:26
av Thomas Almen
conERY00 skrev:Nästa gång du kommer till Republiken Jemtland för att åka Tunga Stosjörallyt så kommer du in över gränsen utan TIR-skylt :D

Har livslångt visum, för fordon och förare :P :P. Utfärdat av Gamlin....

Re: TIR

InläggPostat: 27 feb 2012, 07:57
av LarsJo
Helt korrekt att det inte skall vara TIR-skylt på dragbilen. Men jag tror inte det varit så i alla tider. Efter att ha pratat med min far om saken tidigare + kollat lite gamla TIR-foton, tycks det vara så att man fram till cirka 1974 -75 fotade dragbil och trailer i hop på grund av att man ansåg det vara en TIR-enhet.

Skulle dragbilen dra en annan trailer emellanåt krävdes en besiktning/fotografering med den trailern också, samma tänk som de gamla kopplingsintygen alltså. Man kan också se en skillnad på TIR-fotona; från början togs bilderna rakt från sidan och rakt framifrån och bakifrån, och senare snett framifrån och snett bakifrån. (Ska vid tillfälle scanna lite bilder och lägga ut som exempel)

Detta är min teori angående TIR-skylt på dragbil eller ej. Är ej 100% säker på att den är rätt. Vore kul att höra exempelvis TIR-veteranen Per Thomsons syn på saken.

Får frågan rulla runt lite på forumet så har vi nog till slut ett korrekt svar!

Re: TIR

InläggPostat: 28 feb 2012, 10:57
av Skandinaven
På vores ekipager, var T.I.R. skylt placeret i fronten på traileren,- men jag undres över, hvorfor man kan observere många T.I.R. skyltar som den på LarsJo bilden, med et svart gummiband på tvärs henöver skyltet ?
Skandinavisk%20Fjerntransport.jpg
Skandinavisk%20Fjerntransport.jpg (71.49 KiB) Visad 39141 gånger

Re: TIR

InläggPostat: 28 feb 2012, 17:55
av LarsJo
De svarta linjerna över TIR-skylten betyder att transporten inte går under reglerna i TIR-konventionen, dvs med TIR-carnet.
Den vanligaste orsaken till detta är att fordonet helt enkelt är olastat.

Jämför med att man vänder farligt-gods-skylten när man inte har ADR-gods ombord.

Re: TIR

InläggPostat: 29 feb 2012, 12:21
av Skandinaven
Och jämför med, at fiskebåtarna inte måste have den svarte kuglen i top, om dom inte trawler.....

Hälsn. Skandinaven

Re: TIR

InläggPostat: 15 jul 2012, 01:03
av LarsJo
Så har jag äntligen lagt ut TIR-foton från 1965, som då togs rakt från sidan och rakt bakifrån/framifrån.
Bilderna föreställer en av fars Titan Tiptop:ar : X2644.

Senare kom regeln att TIR-fotona skulle tas snett framifrån/ snett bakifrån.

Notera det stilrena och snygga bygget från Forss!!!

/Lars Jonsson Gävle

Re: TIR

InläggPostat: 15 jul 2012, 01:29
av LarsJo
skanna0006.jpg
TIR-certifikat X2644 utfärdat 2/7 1965
skanna0006.jpg (205.17 KiB) Visad 38813 gånger


Här är oxå själva TIR-certifikatet.