Sida 2 av 2

Re: TIR

InläggPostat: 30 dec 2012, 18:23
av Per Thomson
Ursäkta dröjsmål på "feed-back" Lars-Jo!
Det är helt rätt som du anger att man inte från början krävde att TIR-skylten skulle sitta på lastbäraren. Sänder med mitt första TIR-foto från 1966 då jag självmant monterade skylt även på trailern. Observera att skylt även sitter på bilen, skylt även på dragbilen gjorde det lättare för gränsbevakarna då man kanske skulle dirigeras till annan plats för sedvanlig gränspassage. Att man bytte dragbil för olika trailer var högst ovanligt med undantag för englandstrafiken. Vid den här tiden gällde också att bilens reg-nummer skulle skyltas bak på släpet.

Att det blev vanligt med gummiband snett över skylten berodde på att något land insisterade på att skylten bara fick anges om det verkligen var en transport "under TIR". Någon "smarting" löste förmodligen en sådan dispyt med att trä ett gummiband över skylten och lösningen spred sig snabbt. Sänder slutligen med en "gummibandsbild".

FB88big.jpg
FB88big.jpg (255.11 KiB) Visad 12689 gånger

FB88bakbig.jpg
Foto innan ombyggnad av ramen, flakhöjden sänkt med 12 cm. Överliggaren över dörrarna gjordes omdelbart om med gångjärninfästning så att den kunde svängas undan. Observera draget, tanken var ta med gods Skåne - Dalarna med ett extra släp.
FB88bakbig.jpg (228.99 KiB) Visad 12689 gånger

GHelges6548600 (Small).jpg
GHelges6548600 (Small).jpg (52.53 KiB) Visad 12689 gånger