TIR

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: TIR

Inläggav Per Thomson » 30 dec 2012, 18:23

Ursäkta dröjsmål på "feed-back" Lars-Jo!
Det är helt rätt som du anger att man inte från början krävde att TIR-skylten skulle sitta på lastbäraren. Sänder med mitt första TIR-foto från 1966 då jag självmant monterade skylt även på trailern. Observera att skylt även sitter på bilen, skylt även på dragbilen gjorde det lättare för gränsbevakarna då man kanske skulle dirigeras till annan plats för sedvanlig gränspassage. Att man bytte dragbil för olika trailer var högst ovanligt med undantag för englandstrafiken. Vid den här tiden gällde också att bilens reg-nummer skulle skyltas bak på släpet.

Att det blev vanligt med gummiband snett över skylten berodde på att något land insisterade på att skylten bara fick anges om det verkligen var en transport "under TIR". Någon "smarting" löste förmodligen en sådan dispyt med att trä ett gummiband över skylten och lösningen spred sig snabbt. Sänder slutligen med en "gummibandsbild".

FB88big.jpg
FB88big.jpg (255.11 KiB) Visad 11399 gånger

FB88bakbig.jpg
Foto innan ombyggnad av ramen, flakhöjden sänkt med 12 cm. Överliggaren över dörrarna gjordes omdelbart om med gångjärninfästning så att den kunde svängas undan. Observera draget, tanken var ta med gods Skåne - Dalarna med ett extra släp.
FB88bakbig.jpg (228.99 KiB) Visad 11399 gånger

GHelges6548600 (Small).jpg
GHelges6548600 (Small).jpg (52.53 KiB) Visad 11399 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6989
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster