Ölbilar

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Ölbilar

Inläggav Per Thomson » 20 maj 2020, 08:06

Tack för den intressanta upplysningen Joakim! :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ölbilar

Inläggav Per Thomson » 20 maj 2020, 08:09

Intressant även att en Västerbottenåkare väljer ett Forss-bygge (trailern), det naturliga i den landsdelen hade väl varit ett HC -bygge (HildingCarlsson). 8)
Det ekipaget hade varit fint att inreda som rullande bostad. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ölbilar

Inläggav peterhummel » 23 maj 2020, 07:01

Är det samma Hilding Carlsson som byggde rälsbussar?
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Ölbilar

Inläggav 30Fredrik » 23 maj 2020, 07:59

Troligtvis, HC var ju riktigt stora på alla former av transportbyggnationer i Norrland på 60talet, nästan alla Långtradare med skåp eller biltransportstrailers man mötte efter E4an på den tiden var HCbyggen. Hur är det med Öltrailers i Australien,vad jag vet konsumeras det otroliga mängder med öl Down Under, har inte 4 XXXX några egna trailers? Du kanske till och med kan hitta några foton?? MVH. 30Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Luleå Bryggeri och Bockens Bryggeri

Inläggav Bengt Dahlberg » 23 maj 2020, 20:21

Freeze skrev:Jag har hittat två fina bilar från bryggerier. Är det nån som vet något om dessa bilarna eller något om chaufförerna hade det varit kul att få veta. Även om bryggerierna.

255.jpg

455.jpg



Luleå bryggeri levererade sommaren 1957 dricka till "Kompass" som Sjöfartstyrelsens båt hette där jag tjänstgjorde som däcksman och maskinskötare. Drickan levererades med en Volvo Snabbe och var den allra första Snabben jag då fick se.

När Bockens Bryggeri lagt ner driften i mitten av 1970-talet köpte jag deras ångpanna. Den stod nere i en källare och med hjälp av kättingtaljor och spaktaljor drog jag och min kamrat upp den. Åkaren som kom med ett växelflak hjälpte till att få upp pannan på flaket med en vajer. Om den satt på ett spel eller om han drog med bilen kommer jag inte ihåg.

Pannan gjordes iordning och målades vackert gul och såldes till Jonssons Vax i Täby. Ca tio femton år senare tog jag en tur dit för att se hur det stod till. Till min överraskning var firman borta.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Ölbilar

Inläggav Per Thomson » 24 maj 2020, 20:40

peterhummel skrev:Är det samma Hilding Carlsson som byggde rälsbussar?

Svar: Ja
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster