Norgekörning

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Norgekörning

Inläggav färingsösoljeätare » 05 jan 2012, 00:24

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 18:24, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Anders » 05 jan 2012, 00:34

Thomas Almen skrev:
Eller så är jag en j-el å köra på halka... Var till en ö som heter Jöa i NordTröndelag idag med takstolar, tot.längd 22 m., å tot.höjd 4,48. Det var lite grisföre bitvis, men gick bra utan stål.


Du måste ha kört bra mycket på norge? Det är väl ofta grisföre norrut där? :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Thomas Almen » 05 jan 2012, 20:08

Mja, har kört på Norge av å till i perioder, men mest runt Jämtland, samt dom flesta delar av Sverige. Nybyggt är oftast 4,50, men finns mycket 4,30 eller 4,40 fortfarande, även efter E6. Var ner till Leinstrand, söder om Trondheim idag. Från Stjördal till Tr.heim valde jag en omväg över Hegra, + att jag körde gamla E6 över Hommerlvik, Muruvuk, Ranheim ner. Anledningen var höjden, 4,64 i körläge, å mellan Stjördal å Tr.heim finns efter nya E6 ett antal tunnlar med 2 körfält. Marginalerna blir för små vid möte med annan lastbil. Längden är sällan nåt problem, ligger ofta mellan 21-23 meter. Med styrning på 3 axlar på trailern så tar man sig fram gansaka obehindrat. Trailern är bland det roligaste jag dragit på. Många ggr har man tänkt, "Här finns inte en chans att ta sig in", men så väljer man rätt spår, ev. hjälper till med styrning från hytten. O vips!, så slinker alltihop igenom. Kör främst takstolar, å bönderna satsar friskt här, så det blir mycket krångling in på småvägar.Kan även ha flak på biln, å då kan jag antingen ha en boggiekärra eller en 3-axling efter.Dessutom sitter det en 54 tonm. Palfinger bakom FM-hytten.
Thomas Almen
 


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster