Snökedjor

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Snökedjor

Inläggav Anders » 04 jan 2012, 22:27

Stellan skrev:På vintrarna när man skulle lägga på snökedjor så var man glad över att ha de sabla gummiskärmarna, hade man tätlänkad piggkjetting så var det millimetrar mellen skärmen och kedjan. Utan luftfjädring att höja ekipaget med, minusgrader och snö plus att man kanske stod lite illa till så var det ett elände att lägga på snökedjor på en bil med plåtskärmar. Då var man väldigt glad när man fick en bil med gummiskärmar så att man kunde göra något åt det lilla mellanrummet som var.

/Stellan


Låter som ett bra tillfälle att lära sig lite nya svordomar? :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Snökedjor

Inläggav Lasse Hsand » 08 jan 2012, 10:13

Jaha! Är det däför det brukar ligga sådana i dikena på våren. Jag trodde det var slitage. :?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Snökedjor

Inläggav Anders Ason » 08 jan 2012, 10:50

Min erfarenhet av snökedjor är trist! Tungt, kallt o svåra att lägga på, ett evigt spännande!, gick inte att köra så fort och inte helt ovanligt att de åkte snett eller av och samtidigt slog av ett bromsrör.
Men ... ibland kom de ju till nytta faktiskt då de gick att ta sig fram också.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Snökedjor

Inläggav Lasse Hsand » 08 jan 2012, 12:06

Men idag med tandembilar och sipedäck tycker jag det är sällan man ser några kedjor på. Det avverkas på ett berg i närheten. Bilarna viker 90grader från bef väg uppför en :evil: backe har aldrig sett någon stanna för kedjor. Däremot plogbilen har kedjor den här vintern. Men det är ingen tandem.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Snökedjor

Inläggav Lars-Gunnar » 08 jan 2012, 22:33

När det bara är is måste plogbilen ha kedjor och jag undrar om inte tandemarna måste ha det. Hur skal de bromsa och ta sig nerför en brant backe utan kedjor på släpet? Men dessa vägar kanske blir hårt sandade.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Snökedjor

Inläggav Thomas Almen » 08 jan 2012, 22:44

Gör man rätt från början, sitter kedjorna utmärkt. Har som mest haft 6-7 kedjor på, i mellan 5-10 mil. Det funkade. Men idag har dom allra flesta timmerbilar sandspridare, och tandem därtill. Det underlättar branog. Sandspridare är nog det bästa man kan utrusta ett ekipage med.
Thomas Almen
 

Re: Snökedjor

Inläggav Lars-Gunnar » 08 jan 2012, 23:32

Thomas Almen skrev:Gör man rätt från början, sitter kedjorna utmärkt. Har som mest haft 6-7 kedjor på, i mellan 5-10 mil. Det funkade. Men idag har dom allra flesta timmerbilar sandspridare, och tandem därtill. Det underlättar branog. Sandspridare är nog det bästa man kan utrusta ett ekipage med.


Hur är det med Slirej då?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Snökedjor

Inläggav Bo Abrahamsson » 09 jan 2012, 00:11

Lars-Gunnar skrev:
Thomas Almen skrev:Gör man rätt från början, sitter kedjorna utmärkt. Har som mest haft 6-7 kedjor på, i mellan 5-10 mil. Det funkade. Men idag har dom allra flesta timmerbilar sandspridare, och tandem därtill. Det underlättar branog. Sandspridare är nog det bästa man kan utrusta ett ekipage med.


Hur är det med Slirej då?

Lars-Gunnar :)

Det var säkert Slirej Thomas menade när han skrev sandspridare, dom fungerar perfekt, har bara ett fel, skulle vara större behållare, det går fort att tömma dom men det går ju att spara och använda en i taget.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Snökedjor

Inläggav Thomas Almen » 09 jan 2012, 20:02

Jorå Bosse, var SlirEj jag menade. Fast vettigt använda tycker jag dom räcker förvånansvärt länge. När jag började köra timmer på Norge var det EN bil som hade EN SlirEj. Hans sand åkte vi alla på. Det var strött på strategiska platser, ST Olafsbron, Tullkurvan o.s.v. Vägunderhållet i Norge då var väldigt begränat. Till påsk, när turisttrafiken kom igång, fick vi hyvlat vägen. Annars var det spårigt å osandat. "Bruk kjetting", var uppmaningen från Vegvesenet. Åkte man av på halka utan kedjor, fick man böta. Ett inte alldeles vanvettigt system, enligt min åsikt. Väljer man att köra, får man se till at ha utrustning därefter också.
Thomas Almen
 


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster