Sida 2 av 2

Re: Gammalt Fotografi

InläggPostat: 07 jan 2012, 13:12
av Per Thomson
Anders skrev:
Per Thomson skrev:
Lyktorna ovanför vindrutornas mitt är inga sökarlyktor utan srålkastare för användning vid snöplogning.


Ahaa, jag har aldrig sett såna strålkastare förut. Var detta i tiden innan man monterade högre strålkastare på skärmarna?

Anders


De vanliga lyktorna är redan högre monterade men med tanke på att de förmodligen hade lite större plogar där de här bilarna hörde hemma så behövdes förmodligen mer ljus. Det skulle vara trevligt om det gick att få fram mer information kring bilderna. Kanske man skulle vända sig till någon lämplig tidning i AC-länet eller också om Bosse Norvinge kunde göra en efterlysning i Svensk Åkeritidning. Bilarna tillhör säkert någon vägkassa så Åkeritidningen kanske inte ger någon utdelning.

Re: Gammalt Fotografi

InläggPostat: 07 jan 2012, 13:22
av Per Thomson
Kjell T skrev:Var inte Lassar-Emils Scania-Vabis utrustad med liknande strålkastare?


Lassar-Emils bil syns här http://www.tugboatlars.se/ScaniaVabis1929.htm

Den har definitivt en sökarlykta monterad i mitten mellan vindrutedelningen och verkligen stora ordinarie lyktor intill kylaren.

Re: Gammalt Fotografi

InläggPostat: 08 jan 2012, 04:40
av Lars-Gunnar
Min faders hade en maronröd PV 444 med sökarlukta på sidan. Den gick bra att ha som sidoljus kan jag lova.

Lars-Gunnar :)

Re: Gammalt Fotografi

InläggPostat: 16 mar 2012, 12:39
av Malte. E
Ett gammalt foto, av två1940-tals vägstyrelsebilar; och vad har bilregistret att säga om dem? Båda ägs av Tärna vägdistrikt, Tänaby, båda har kolgasdrift typ Svedlund och tillverkade av Hägglunds. Men båda har bensinmotorer av typen 1664 med 130 Hk bensineffekt.Båda har 8,25x20 däck, och båda har givetvis tippflak samt dragkrok och plogfästen.

AC1393 är en 1940:a, uppgiven typ 350 LT och chassinummer 10307. Motorerna slets hårt under gengastiden, eftersom de flesta motorer då,inklusive Scania-Vabis hade"fasta foder" måste de borras om emellanåt.För att snabba upp och rationalisera den processen förekom att man installerade en nyborrad och nyrenoverad motor istället för originalmotorn. AC1393 har därför haft tre motorer utöver originalmotorn. Bilen avregistrerades 1953.

AC5818 var en 1941:a. den avverkade en utbytesmotor. Bilen hade chassinummret 10778. Den fick en ettons kran monterad,troligen 1946. Avregistrerad år 1954.

Malte E.

Re: Gammalt Fotografi

InläggPostat: 16 mar 2012, 12:58
av Per Thomson
Intressant det där med borrning av motorblocken och utbytesmotorer. Nu vet vi dessutom lite mer om dessa bilar. Frågan är vad det kan ha varit för kran som den ena bilen försågs med?

Tack i alla fall Malte för detektivarbetet! :D

Re: Gammalt Fotografi

InläggPostat: 17 mar 2012, 02:39
av S-V L44
Intressant, och tack för uppgifterna från registreringshandlingarna, Malte E.

// Kjell N

Re: Gammalt Fotografi

InläggPostat: 19 apr 2012, 17:48
av Malte. E
carlevert har hittat ett fint gammalt foto som tagits i en grusgrop i Dockstatrakten.
Scanian har tydligen interimsregistrerats vid avhämtningen i Södertälje, och börjat användas med dessa rödplåtar. Sådana fall brukar vara svåra att identifiera.
Men, ska vi våga gissa på följande:
Bilen fick sedan regnummret Y1315, den är en 1927:a som levererades till Gudmundrå Tingslags Väghållningsdistrikt, placerad i Frånö, Gudmundrå S:n. Motor-
och chassinummer 3709. Fyrcylindrig motor 50 HK, och den lastade 3000 kg.
Såld 1931 till Jacob Henrik Nordlund i Anundsjö. Och 1933 till Hans Albion Näslund, Docksta Albion Näslund kan mycket väl vara med på fotot, han lär ju äga Chevroleten till höger.
Scanian sändes till skrotning 1938.
Men som sagt, Scanians identitet är än så länge ett antagande, om än sannolikt. Sven Bengtson har hittat ett motornummer och carlevert fixar reghandling.
Malte E.