Gamls svenska lastbilsbilder från nätet!

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Gamls svenska lastbilsbilder från nätet!

Inläggav 731132 » 16 dec 2011, 22:48

Bild
Bild
Bild
Snöröjning i Stockholms län förr i tiden.
731132
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 15 nov 2008, 21:58

Re: Gamls svenska lastbilsbilder från nätet!

Inläggav Anders » 16 dec 2011, 22:52

Härliga bilder! Speciellt Bedforden!
Det var bättre vintrar förr!
Mera snö om inte annat!

Bifogar en film om snösvängen i Stockholm från 1944
http://svtplay.se/v/1434954/oppet_arkiv ... 2,f,103043

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Gamls svenska lastbilsbilder från nätet!

Inläggav Reid Hulting » 17 dec 2011, 02:32

Bilderna är inte från Stockholms län, utan från Stockholms stad. Plogen som sitter på Volvon från Kungsholms åkeri ägdes av Stockholms stads gatukontor. De plogarna satt fästa i framaxeln och i ett fäste mitt under bilen och det som tryckte plogen framåt var två träklossar på kofångaren. Jag hade själv jour för plogning åt gatukontoret några år under 70-talet. Då kunde man snacka om snöröjning, men nu är vi ju så fattiga att vi inte har råd med det längre :evil: .
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Gamls svenska lastbilsbilder från nätet!

Inläggav Lars-Gunnar » 17 dec 2011, 04:08

Reid Hulting skrev:Bilderna är inte från Stockholms län, utan från Stockholms stad. Plogen som sitter på Volvon från Kungsholms åkeri ägdes av Stockholms stads gatukontor. De plogarna satt fästa i framaxeln och i ett fäste mitt under bilen och det som tryckte plogen framåt var två träklossar på kofångaren. Jag hade själv jour för plogning åt gatukontoret några år under 70-talet. Då kunde man snacka om snöröjning, men nu är vi ju så fattiga att vi inte har råd med det längre :evil: .
Reid.


ja, jag tror alldrig landet varit så fattigt som nu. Skolorna, statliga verk, kommuner och landsting går back år efter år. Sådana saker hörde man inte talas om för 50 år sedan.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Gamls svenska lastbilsbilder från nätet!

Inläggav Lasse Hsand » 17 dec 2011, 09:33

Men det var en rejäl skopa på Fordson. Men det klart hela lastaren ser rätt våldsam ut!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Gamls svenska lastbilsbilder från nätet!

Inläggav Anders Ason » 17 dec 2011, 10:55

Lasse Hsand skrev:Men det var en rejäl skopa på Fordson. Men det klart hela lastaren ser rätt våldsam ut!


    Farsan hade en liknande maskin, en Ford industritraktor (kraftigare framaxel och ingen lyft bak) med en MIAk lastare. Han köpte det hela nytt men det var ändå ingen höjdare. Körde den själv en hel del. Lastaren var stor och klumpig då tillverkarna knappast hade några större kunskaper i hållfast och då tog man till i stället. Med full skopa med grus var den en aning tungstyrd.

    Fanns ju inte mycket att välja på vid den tiden.

    Vikingen på bilden ser också förvillande lik ut den vi hade, men den var väl i det närmaste en standardlastbil på den tiden.

    När det gäller skillnaden på snön då och nu är väl att den då var vit!


    ps något har väl blivit bättre? Bonusar för de högre cheferna/VD m fl och vårdbolagens vinster - eller har jag fel nu igen?

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5616
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Gamls svenska lastbilsbilder från nätet!

Inläggav Lars-Gunnar » 21 dec 2011, 23:38

Anders Ason skrev:
Lasse Hsand skrev:Men det var en rejäl skopa på Fordson. Men det klart hela lastaren ser rätt våldsam ut!


    Farsan hade en liknande maskin, en Ford industritraktor (kraftigare framaxel och ingen lyft bak) med en MIAk lastare. Han köpte det hela nytt men det var ändå ingen höjdare. Körde den själv en hel del. Lastaren var stor och klumpig då tillverkarna knappast hade några större kunskaper i hållfast och då tog man till i stället. Med full skopa med grus var den en aning tungstyrd.

    Fanns ju inte mycket att välja på vid den tiden.

    Vikingen på bilden ser också förvillande lik ut den vi hade, men den var väl i det närmaste en standardlastbil på den tiden.

    När det gäller skillnaden på snön då och nu är väl att den då var vit!


    ps något har väl blivit bättre? Bonusar för de högre cheferna/VD m fl och vårdbolagens vinster - eller har jag fel nu igen?



:lol: :lol: :lol: :lol: Det var kul Anders för något annat omdöme om snöns färg kunde man inte räkna med. Det var som självklart. Idag är snön i Sundsvall vit när den landar. När det så har gått ett tag så har det fallit ner från EKA Cemical och Gränges Aluminium (Gammalt namn) och så blir det +-grader och så får man se all skit som visar sig. Snön är svart/vit.

ja, bättre bonusar alla gånger. Vi får banna vårt öde som aldrig blev bankchef,

Global warming, det ordet var inte uppfunnet för 50 år sedan.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster