Tankbilar från olika

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Sudde52 » 16 dec 2011, 23:23

Anders skrev:Ni kan få hjälpa mig att lägga spår imorrn! :mrgreen:

Trodde du var "spårbunden" redan?? :mrgreen:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Stellan » 16 dec 2011, 23:24

För att låna en reklamslogan: vi ska tanka på dig :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Anders » 16 dec 2011, 23:27

Sudde skrev:
Anders skrev:Ni kan få hjälpa mig att lägga spår imorrn! :mrgreen:

Trodde du var "spårbunden" redan?? :mrgreen:


Finns inte tillräckligt, så tänkte öka på beståndet lite så att man får plats med flera lok/leksaker :mrgreen:
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Tankbilar från olika

Inläggav billsta » 17 dec 2011, 21:58

Scania Regent vid nyleverans :)

040.jpg
040.jpg (78.69 KiB) Visad 18973 gånger
billsta
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 sep 2010, 17:47

Re: Tankbilar från olika

Inläggav JohanW » 19 dec 2011, 23:40

Anders skrev:Ni kan få hjälpa mig att lägga spår imorrn! :mrgreen:

För övrigt så såg kajen ut såhär åt andra hållet. Bild från mitten på 70-talet.

008.jpg[/img]

Anders

I bakgrunden syns ju trakterna vi fumlade runt i när vi försökte placera Norrgårds Scania. Som tur var fick vi hjälp av lokalbefolkningen.
Vet du vilka båtar det handlar om, Silja och Viking menar jag.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Anders » 19 dec 2011, 23:42

Det är Bore Star som ligger vid det främre läget vid Olympia-terminalen( Det gick 3 Siljabåtar sthlm-hesa några somrar på 70-talet) och Viking 5 vid Skatudden :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Tankbilar från olika

Inläggav JohanW » 19 dec 2011, 23:47

012.jpg[/attachment][/quote]
På basen av fordonkombinationsskylten bak på släpet kan man se att det här är ett finskt ekipage.
Ett typiskt BP-ekipagen, innan BP stationerna blev till Union som blev till Neste.
Platsen är nog svår att lista ut. i det här fallet.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Tankbilar från olika

Inläggav JohanW » 20 dec 2011, 00:01

Anders skrev:Det är Bore Star som ligger vid det främre läget vid Olympia-terminalen( Det gick 3 Siljabåtar sthlm-hesa några somrar på 70-talet) och Viking 5 vid Skatudden :)

Anders


Jag gissade på Bore Star och Viking 6.
Bore Star hann ju senare medverka i Kvarkentrafiken med namnet Wasa Queen.
En annan "Vasabåt" hette då Wasa King, den döptes senare av sina nya ägare till Estonia.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Anders » 20 dec 2011, 00:03

Är ju lite OT nu men...
Har några fler bilder i samma serie som finns att beskåda här:
http://www.landgangen.se/forumsmf10/ind ... pic=7754.0

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Knut Näfwe » 20 dec 2011, 00:11

billsta skrev:Scania Regent vid nyleverans :)

040.jpg

Berner&co finns fortfarande i Östersund. Byggnaden som är gul numera, har fått en brun övrevåning. Några lastbilar syntes inte när jag stannade på Statoil-macken intill.
Knut Näfwe
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 dec 2010, 12:48

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Thomas Almen » 20 dec 2011, 20:26

Nä, Knut, Berners lastbilsavdelning är flyttad upp till vad vi Östersundare kallar Fyrvalla. Det låg en idrottsplats med isoval bl.a i östra delarna av Ö-sund. Där byggdes på tidigt 80 tal ATS, Arméns Tekniska Skola. Lokalerna var väldigt påkostade, med t.ex rullande motorväg. Efter Svenska Försvarets generalmuck används lokalerna av div. företag, varav Berners Tunga Fordon är ett. Åkeriet som äger Regenten, Lundstams, är fortfarande aktivt som stort tankåkeri, men även inom renhållning. Statoilomacken var tidigare BP-mack, med ett litet fik intill. Det var på 50-, 60-, och 70-talets Östersunds främsta "Truckstop". Närheten till passerande E 75 och Berners, plus bra parkering, sålde många koppar kaffe och skinkmackor.
Thomas Almen
 

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Lars-Gunnar » 21 dec 2011, 21:58

Fanns Berners både i Sundsvall och Östersund?

På fotot tycker jag mig ana SAAB-ana i Sundsvall där de sålde och lagade SAAB fram till ännu idag i liten skala.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Thomas Almen » 21 dec 2011, 22:06

Nä, inte förrän på 90-talet blev det Berners i Sundsvall och, naturligt nog :lol: Halmstad... Tidigare hette Scaniasäljaren i Sundsvall Bil & Buss, å låg på samma ställe som idag, mellan Bydalen å Tunadal (restaurangen på övervåningen är definitivt värd ett besök). Bilden på Regenten är tagen utanför gamla entrén på Berners, Hofvallen.
Senast redigerad av Thomas Almen 21 dec 2011, 22:56, redigerad totalt 1 gång.
Thomas Almen
 

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Lars-Gunnar » 21 dec 2011, 22:19

Thomas Almen skrev:Nä, inte förrän på 90-talet blev det Berners i Sundsvall och, naturligt nog :lol: Halmstad... Tidigare hette Scaniasäljaren i Sundsavall Bil & Buss, å låg på samma ställe som idag, mellan Bydalen å Tunadal (restaurangen på övervåningen är definitivt värd ett besök). Bilden på Regenten är tagen utanför gamla entrén på Berners, Hofvallen.


Vad du kan! namnet som jag förgäves sökte efter (Bydalen). Ibland har man orden och just när man skall skriva så är det puts väck. Jag flyttade till Sundsvall 1972 och då var det Bil och Buss som du säger. Vad som var typiskt var att det alltid stod fullt av Scanior där på helgerna. Vet inte om åkarna fick parkera där i brist på annan plats.

Har du kört lastbil och lärt dig alla platser? Jag följde med min far men lärde mig bara byanamn och Umeå, Holmsund, Obbola och Husum. Allt virke, massaved, och björkmassaved relaterat samt bra skogsbilvägar till fiskevatten.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Thomas Almen » 21 dec 2011, 22:32

Ja, hehe, klev väl in i en lastbilshytt, faderns, 1961-62 nån gång. Å börjar väl undra om det inte är dags att kliva ur snart?.... Jo, geografikunskaperna har jag skaffat mig genom vindrutan på diverse lastbilar. Kör ju fortfarande, men har bytt land för att få lite nyare vyer :wink:
Thomas Almen
 

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster