Tankbilar från olika

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Tankbilar från olika

Inläggav 30Fredrik » 10 maj 2020, 15:37

Väldigt intressant filmsnutt! Det här bolaget tycks ju har varit en riktig föregångare till resturanger efter motorvägarna och likaså service, något som helt har upphört här i Sverige!! Ordet service är totalt utsuddat från alla oljebolags kom ihåglista som var ett måste förr! Kan det vara likadant Down Under?? MVH. 30Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Tankbilar från olika

Inläggav peterhummel » 11 maj 2020, 01:43

Det är likadant här. Service på bilar har helt försvunnit från mackarna. Vill man ha en glödlampa, en säkring eller en fläktrem är det ingen ide att vända sig till en tappstation. Däremot är de ju välsorterade livsmedelsaffärer numera
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Tankbilar från olika

Inläggav Swempa71 » 23 maj 2020, 22:54

Min farbror i Västerås arbetade nästan hela sitt liv som transportledare inom oljan. Tyvärr så var det förbjudet att fota i oljehamnen. Idag är det synd att jag eller min far som tog bilder fick fota hur det såg ut då på 1970-2000 i Västerås oljehamn.

Kul historia från tid som rekryt: Han gjorde rekryten som malja på F1 som då höll på att avvecklas. Dock skulle F1 vara kvar som förband och vissa hemliga ställen skulle vara i drift, de var i drift länge. Så ett visst oljebolag hade hand om transporten av flygbränsle, samma bolag som min farbror arbetade på. Så på fm satt han på F1 på em på oljebolaget och skötte om flygbränsletranporterna.
Swempa71
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 apr 2020, 21:56

Föregående

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster