Scania 80 i Sverige henta trä hem.

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Scania 80 i Sverige henta trä hem.

Inläggav Skandinaven » 14 sep 2011, 09:14

Här et gammel bild av min farsan, sidst på 60´talet, henta trä hem til Danmark på en voldsom stor spritnya Scania 80, 2 axlad bil och släp - uppstrammat med kjätor och björne.
Hälsn. Skandinaven.
tyk eriks .jpg
tyk eriks .jpg (39.83 KiB) Visad 17019 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Scania 80 i Sverige henta trä hem.

Inläggav Thomas Almen » 14 sep 2011, 18:29

Å inte minsta lilla Opticruise som hjälpte till att växla... Minns mina egna turer till Norge med NB 86 å 2-axlad henger. Där fick man inte mycket fart gratis :lol:
Thomas Almen
 

Re: Scania 80 i Sverige henta trä hem.

Inläggav Skandinaven » 13 nov 2011, 20:44

Trä från Sverge´s land - uppstrammat med kjäter och björna...
tykeriks.jpg
tykeriks.jpg (94.64 KiB) Visad 16854 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Scania 80 i Sverige henta trä hem.

Inläggav Skandinaven » 13 nov 2011, 20:46

Ren NOPA ekipage - 18 meter lång
hænger.jpg
hænger.jpg (71.61 KiB) Visad 16853 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Scania 80 i Sverige henta trä hem.

Inläggav Stellan » 13 nov 2011, 21:08

Ett imponerande ekipage! Trots den lilla motorn så var det ju ändå en fullvärdig långtradare på den tiden, jämför man med 110:or och F88:or som på den tiden kunde komma upp i betydligt större totalvikter där de inte hade så många mer hästkrafter så tog man sig fram rätt så bra ändå.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Scania 80 i Sverige henta trä hem.

Inläggav faun v12 » 13 nov 2011, 21:49

Intressant bil, jag noterar tak-positionsljusen som är samma modell som HL-hyttens alltså inte de inbyggda som var brukligt på HB-hytter.Vet Du vilken årgång det är på bilen ,Skandinaven ? MVH KH.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Scania 80 i Sverige henta trä hem.

Inläggav Lars-Gunnar » 14 nov 2011, 02:29

Thomas Almen skrev:Å inte minsta lilla Opticruise som hjälpte till att växla... Minns mina egna turer till Norge med NB 86 å 2-axlad henger. Där fick man inte mycket fart gratis :lol:


Utanför ämnet

Thomas, hänger när det heter påhängsvagn eller trailer. Håller du på att glömma svenska språket? Javisstja du är skriven i Stavanger men bor i Degerfors eller är det tvärtom? Tycker det låter väldigt konstigt att vara Jämtlänning och bo nä nu blir det knas i mitt fatabur.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania 80 i Sverige henta trä hem.

Inläggav Lars-Gunnar » 14 nov 2011, 02:42

Tror jag har frågat förut men vi svenskar har alltid lastat virkespaketen med den platta sidan framåt och därmed fått högre framaxeltryck och lättare bakaxeltryck medan ni danskar lastar tyngsta delen på drivaxeln och lättaste fram? Resonerar jag rätt eller pratar jag i nattmössan? Något skäl måste finnas.

Annars blir jag så nostalgisk. Min far tog ett lass sågat på släpet och ett på bilen. Och han körde till Holmsund med virket som skulle till England. Han körde dit och lagrade allt så inte båten måste vänta. Sedan fick han tre-axligt släp och tog 2 lass på släpet och ett på bilen och var 24 meter lång. Din far tog lika mycket på kortare avstånd. 2 lass på släpet. Hur kunde det gå. Blev det inte överlast?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania 80 i Sverige henta trä hem.

Inläggav Skandinaven » 14 nov 2011, 10:39

Bilen är årg. 1969.

Lars Gunnar,- fyrreträ er ju inte så tungt, men jeg tror inte dom här 12 kvastpakker har samma längd, som dom di far kjörde med.
På hvilket sätt de är lastat, har ju ofte varit til mycket diskution, fordi jag minns midt 80 talet, väldig månge danska Sveriges bilar med 7 axlar, dom lastade ochså 12 kvastpakker trä til hemföring, men dom var mycket tungere och inte minnst längre, jävnför foto her under. ( foto från Jyske Lastbilar )

Hälsn. Skandinaven
1292357613_resized.jpg
1292357613_resized.jpg (48.32 KiB) Visad 16799 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Scania 80 i Sverige henta trä hem.

Inläggav Thomas Almen » 14 nov 2011, 20:33

Mjaa du L-G. Henger= släpvagn, semi=trailer, så kör vi här på oljekusten. Och ja, pendlingskostnaderna är höga. Förresten, Jämte blir bara vissa utvalda :wink:
Thomas Almen
 

Re: Scania 80 i Sverige henta trä hem.

Inläggav Lars-Gunnar » 14 nov 2011, 22:30

Skandinaven skrev:Bilen är årg. 1969.

Lars Gunnar,- fyrreträ er ju inte så tungt, men jeg tror inte dom här 12 kvastpakker har samma längd, som dom di far kjörde med.
På hvilket sätt de är lastat, har ju ofte varit til mycket diskution, fordi jag minns midt 80 talet, väldig månge danska Sveriges bilar med 7 axlar, dom lastade ochså 12 kvastpakker trä til hemföring, men dom var mycket tungere och inte minnst längre, jävnför foto her under. ( foto från Jyske Lastbilar )

Hälsn. Skandinaven
1292357613_resized.jpg


Jo det här är mera likt men vi behövde inte packa så tätt med 24 meter. Det är ju inga småstickor på bilen så nog blev det tungt. Vi körde alltid med 4 normala paket och inga småpaket ovanpå.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania 80 i Sverige henta trä hem.

Inläggav Stellan » 14 nov 2011, 22:51

faun v12 skrev:Intressant bil, jag noterar tak-positionsljusen som är samma modell som HL-hyttens alltså inte de inbyggda som var brukligt på HB-hytter.Vet Du vilken årgång det är på bilen ,Skandinaven ? MVH KH.

Det var lite lustigt, jag trodde ju absolut att det var standard. Men det kanske fanns en "enklare" modell för export, Danmark och Norge hade väl rätt så höga avgifter även på lastbilar vid den tiden?

Framsidan på en broschyr om LB80 från 1969
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster