av Per Thomson » 19 jun 2011, 02:43
54:an ersattes av paragraf 106. På en tre-axlig vagn med långboggie (2.05m) fick man totalvikten 30 ton, men för en flakvagn kunde man iregel inte nyttja denna totalvikt. Det fordrades dels 9,6 meter från första till sista axel samt ca 22 meter för kombinationens första till sista axel. Det senare betydde att en 51,4 tons kombination måste ha den sista axeln på släpet kloss intill underkörningsskyddet. Därmed kunde flaket inte ges något överhäng och utan sådant blev n-värdet fel och drog ned tillåten lastförmåga vid 10/16 väg.
För tankbilar och andra påbyggnader gods med hög densitet, t ex för grus och malm, gick det däremot att uppnå 51,4 ton och 10 tons axeltryck för släpets samtliga tre axlar. Detta medförde att det blev en debatt om onödigt långa fordon. För en påhängsvagn (=trailer) med långboggie åsatte tillverkaren en totalvikt baserad på axeltillverkarens garanti men för påhängsvagnen blev 2,05 boggien godkänd för endast 17,4 ton. Förklaringen till denna "nedklassning" var att avståndet för påhängsvagnens första till sista axel endast var 2,05 meter. En typisk kombination för utlandstrafik på 70 -talet var 2-axlig dragbil med långboggietrailer. Största tillåtna bruttovikt i Sverige efter 54:an blev ca 33 ton vilket gav max 19 tons last. Först 1979 godkändes 20 ton för långboggie.
Jag tror det var 1972 som 54:an blev 106. 1990 höjdes "taket" till 56 ton och 1993 till 60 ton. Jag är osäker på tidpunkten när kravet för att uppnå max bruttovikt sänktes till 18,5 m axelavstånd.
Hälsningar
Per Thomson