En fantastisk nostalgisk film 1965

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

En fantastisk nostalgisk film 1965

Inläggav Skandinaven » 19 feb 2011, 13:45

Her är vi med 2 chauffører från det danska P.C. Holm Pedersen. Hvalpsund - en tur til Italien med upphängt oxkött.
Se filmen och lyssna til motorens gång på den gamla Volvo 495 med Funder sovhytt.
Hälsn. Skandinaven.
http://www.youtube.com/watch?v=V4V1h7LrXA0
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: En fantastisk nostalgisk film 1965

Inläggav Thomas Almen » 24 feb 2011, 20:43

Härlig film! :D
Thomas Almen
 

Re: En fantastisk nostalgisk film 1965

Inläggav Per Thomson » 03 mar 2011, 23:45

Det kändes fantastiskt att få "köra" på de vägarna igen :D , precis så såg det ut med passager genom trånga städer och portar genom hus, Alperna i bakgrunden. Observera att medan vi skandinavier fortfarande körde med "nos-bilar" vid denna tid så ser man att nästan alla tyskar kör med frambyggda bilar. Tyskarna "tvingades" mycket tidigt över till frambyggda bilar därför att politikerna ville tvinga över gods till järnväg vilket de hoppades uppnå genom att starkt begränsa fordonslängder och vikter. Genom frambyggena "återvanns ett par flakmeter". I början på 60-talet insåg man att landet bara förlorade på detta så man lättade på restriktionerna och höjde till 18 meter och 38 ton (16 m och 32 ton tidigare). De stränga mått och viktrestriktionerna under 50-talet ledde till att Mercedes, MAN, Büssing, Henschel och kanske någon mer, fick ett försprång gentemot Volvo och Scania med frambyggen (Scania 1963 och Volvo 1964).

Visst kunde man se frambyggda Scanior vid den tiden också men de var ombyggda av den holländska Scania-Vabis representanten, vem minns väl inte Spronsen-bilarna som kom med tomater till Sverige och ofta hade Scania-gods på returen.

Tack för den fina filmen :!: , jag var bara tvungen att se den två gånger och det blir nog fler :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: En fantastisk nostalgisk film 1965

Inläggav Skandinaven » 04 mar 2011, 00:27

Bara två gånger Per ? jag har studeret den 4 gånger just nu.
Och min gamla farsan ? hon blev hel elektrisk och kommenterade " det är den gode gamla instrumentbrædtet, der kunne renses med en klud och inte brækkede likesom plastik "
Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: En fantastisk nostalgisk film 1965

Inläggav Thomas Almen » 05 mar 2011, 21:26

Jag tjyvlånade den till ett annat norskt forum. Mycket uppskattad.
Thomas Almen
 


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron