Körning på Italien

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Körning på Italien

Inläggav Skandinaven » 11 dec 2011, 17:59

312949_2629947427643_1224067897_33144801_740180918_n.jpg
312949_2629947427643_1224067897_33144801_740180918_n.jpg (79.87 KiB) Visad 26881 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på Italien

Inläggav Lars-Gunnar » 11 dec 2011, 22:00

Skandinaven skrev:Dansk hytt, Funder karosserifabrik + DAPA uppbygg - benzin kylmaskiner

//Skandinaven


Den ser välbyggd och välisolerad ut. Ovanliga runda former men säkert bra kvalitet.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Körning på Italien

Inläggav Stellan » 11 dec 2011, 22:21

Drevs inte kylaggregaten med diesel? Jag jag började köra så hade vi en skåptrailer från Bröderna Forss och en från Kilafors med påbyggnad från Clark Cargovan där båda trailarna hade diesledrivna aggregat från Sonessons i Helsingborg. :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Körning på Italien

Inläggav Lars-Gunnar » 11 dec 2011, 22:44

Var ni kunniga och kunde reparera utifall det blev fel. Vet att mellanösterns gubbar fick lov att klara upp sådant men då hade de ju fått utbildning. Kan du minnas om det var ett tystgående aggregat? Är nyfiken då jag aldrig hört ett sådant aggregat i gång.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Körning på Italien

Inläggav Thomas Almen » 11 dec 2011, 22:59

På ett norskt forum berättas om nåt bensinaggregat, som absolut måste vara startat före lastning hos en specifik kund. Hursomhaver så skar orginalmotorn. I all hast fick chaufförn tag på en Briggs & Stratton gräsklipparmotor, som lät lika som frysaggregatet. Så innan han nådde kunden fick han klättra upp på taket å rycka i snöret, så kunden blev nöjd :lol:
Thomas Almen
 

Re: Körning på Italien

Inläggav Stellan » 11 dec 2011, 23:03

Man hade ju alltid med lite reservdelar och verktyg så att man klarade lite nödreparationer, och var man inte reparationskunnig så lärde man sig ganska kvickt. De första aggregaten var definitivt inte tystgående, jag var livrädd de första gångerna jag skulle in mellan dragbilens hytt och trailern för att stänga av aggregatet när jag skulle lossa på terminalen hemma. Det vrålade och slamrade så att det nog hade varit förbjudet idag :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Körning på Italien

Inläggav Skandinaven » 11 dec 2011, 23:22

Nu har jag själv ju inte kjörd med kylmaskiner på 60 talet, så jag er inte specialist på detta feltet, ej häller hvilket år Thermo King gick från benzin til diesel bränsle,- men jag vet, når man ville have job på Italien & Frankrikes körning med temperaturegulerande transportor och specielt upphåangt oxkjött, då var det inte en betingelse, men väldig bra, om chaufföran var Scania / Volvo mekaniker på samma sätt och ännu mera bra, om han var Thermo King reparatör.

Hälsn. Skandinaven
254045_2138756472379_1350158558_2526720_5060132_n.jpg
254045_2138756472379_1350158558_2526720_5060132_n.jpg (59.04 KiB) Visad 26830 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på Italien

Inläggav Stellan » 11 dec 2011, 23:25

Övergången från bensin till diesel var nog i slutet av -60 talet, eller så var det kanske så att bensinmotorn var mer tillförlitlig på längre körningar.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Körning på Italien

Inläggav Skandinaven » 12 jan 2012, 13:27

185914_1883636453756_1326703634_2180696_7050652_n.jpg
185914_1883636453756_1326703634_2180696_7050652_n.jpg (54.08 KiB) Visad 26754 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på Italien

Inläggav Lars-Gunnar » 17 jan 2012, 02:12

2 Titaner, 2 amazoner och en driver

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Körning på Italien

Inläggav Skandinaven » 25 jan 2012, 12:10

P.C. Holm Pedersen, Hvalpsund.
390506_2894804783470_1660844515_2739232_197908417_n.jpg
390506_2894804783470_1660844515_2739232_197908417_n.jpg (34.15 KiB) Visad 26655 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på Italien

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2012, 04:53

Är det 2 Titan Turbo och 3 N88 eller är det 2 Viking Turbo och 3 N86. 5 F88:or ser jag

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Körning på Italien

Inläggav Skandinaven » 26 jan 2012, 12:17

Ha ha- Du är altid så nöjagtig och grundig, Lars Gunnar. Jeg tror dit fråga må besvares med et par stärke briller - jag kan inte se det eksakt själv.

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på Italien

Inläggav Lars-Gunnar » 27 jan 2012, 23:27

Skandinaven skrev:Ha ha- Du är altid så nöjagtig och grundig, Lars Gunnar. Jeg tror dit fråga må besvares med et par stärke briller - jag kan inte se det eksakt själv.

Hälsn. Skandinaven


Ha,ha Skandinaven om det är Volvo måste man vara grundlig!

Lars-Gunnar :lol:
Lars-Gunnar
 

Re: Körning på Italien

Inläggav Skandinaven » 03 feb 2012, 15:03

4 Titaner med turbo
397411_2856333861721_1660844515_2725663_135453282_n.jpg
397411_2856333861721_1660844515_2725663_135453282_n.jpg (37.51 KiB) Visad 26514 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster