Sida 1 av 2
		
			
				AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
19 jan 2011, 22:07 
				av Sudde52
				
			 
			
		
			
				Re: AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
19 jan 2011, 22:14 
				av Sudde52
				
			 
			
		
			
				Re: AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
19 jan 2011, 22:18 
				av Sudde52
				Tar en till...
		
			
 
			
			- skanna0015 (Medium).jpg (48.41 KiB) Visad 21808 gånger
 
		
		 Sen byter vi upp oss några årsmodeller...
		
			
 
			
			- skanna0007 (Medium).jpg (109.07 KiB) Visad 21808 gånger
 
		
		  
			 
			
		
			
				Re: AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
19 jan 2011, 22:19 
				av Skandinaven
				Fantastiska bilder där Sudde,- läg märke til den nye stilen på den nya bygningen, backom den gula Scaniaén.
Vad betyder " Schakt " ? noget med grus och entrepnad ?
/Skandinaven
			 
			
		
			
				Re: AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
19 jan 2011, 22:21 
				av Sudde52
				Jajjemän, grävmaskiner, caterpillars, you name it 

 
			 
			
		
			
				Re: AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
19 jan 2011, 22:21 
				av Skandinaven
				Maskintraileren efter 140árn, är det en svensk HAFO ?
/Skandinaven
			 
			
		
			
				Re: AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
19 jan 2011, 22:23 
				av Sudde52
				Ja det är en HAFO, med avbröstbar svanhals, det var det inte på Sheurlen
			 
			
		
			
				Re: AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
19 jan 2011, 22:25 
				av Skandinaven
				Manden med bräkstangen, måste vära en tyskar,- med den hat på huvudet, . . . . . .
/Skandinaven
			 
			
		
			
				Re: AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
19 jan 2011, 22:27 
				av Sudde52
				Har en bild på "schakt"
		
			
 
			
			- skanna0006 (Medium).jpg (71.36 KiB) Visad 21802 gånger
 
		
		 Volvo N86 från Nybro gatukontor
 
			 
			
		
			
				Re: AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
19 jan 2011, 22:29 
				av Sudde52
				Skandinaven skrev:Manden med bräkstangen, måste vära en tyskar,- med den hat på huvudet, . . . . . .
/Skandinaven
Nej för fanden, det är min gamle chef 

 
			 
			
		
			
				Re: AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
19 jan 2011, 22:48 
				av Kjell T
				Fina bilder, speciellt LT 76:an med trailer!
			 
			
		
			
				Re: AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
19 jan 2011, 23:07 
				av Stellan
				Det måste ha varit helt unikt med en maskintrailer som styrde bak, även i Tyskland kan jag tänka. Har du möjlighet att forska lite i hur den styrdes Sudde så skulle det vara väldigt snällt, man är ju lite nyfiken på tekniska pryttlar 
 Många tack för att du lagt ner allt arbete, det gillas skarpt. Har man som jag sysslat nästan enbart med fjärrbilar, så är det extra intressant när man får veta lite mer om andra delar av branschen. 
 /Stellan
 
			 
			
		
			
				Re: AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
19 jan 2011, 23:32 
				av faun v12
				He,j Sudde, jätte intressanta bilder som alltid. Under " ovanliga lastbilar" hittar Du ämnet Sellbergs tungtransport  , där finns en annan variant av Scheurle, en bogserad 4axlad 60 tonnare.En likadan köptes 1962 av ab Bofors som hade en Scania lt 75 tippbil som dragare. Vid tungdragningar barlastades bilen med 20 ton vilket gav en totalvikt med en last på trailern av 60 ton på 100 ton!!!  Då fick dom stackars 205 hästarna bekänna färg. Bofors trailern gick att dela i sär  så man fick samma effekt som avbröstning. Trailern styrdes av korslagda kättingar under flak med andra ord både fram och bak.
			 
			
		
			
				Re: AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
20 jan 2011, 19:22 
				av Sudde52
				Stellan skrev:Det måste ha varit helt unikt med en maskintrailer som styrde bak, även i Tyskland kan jag tänka. Har du möjlighet att forska lite i hur den styrdes Sudde så skulle det vara väldigt snällt, man är ju lite nyfiken på tekniska pryttlar 
 Många tack för att du lagt ner allt arbete, det gillas skarpt. Har man som jag sysslat nästan enbart med fjärrbilar, så är det extra intressant när man får veta lite mer om andra delar av branschen. 
 /Stellan
 
Hej, som du ser har Faun v12 beskrivit funktionen i sitt inlägg, på trailern satt en kil i vändskivan som det gör på dom flesta styrbara påhängen. Sedan länkage till kedjorna som löpte i centralramen, titta noga på bild "skanna 0012" så skymtar kedjorna mellan axlarna!
 
			 
			
		
			
				Re: AB Nybro Gräv & Schakt
				
Postat: 
20 jan 2011, 19:32 
				av Stellan
				Ett sådant rackelverk det måste ha varit, för det glappade väl en del med så många leder och kedjor? 

   När kom hydraulstyrning på traileraxlarna, det kan inte ha varit så värst många år efteråt väl?
/Stellan