Körning på östeuropa börjar med DDR

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Skandinaven » 29 mar 2012, 12:25

Mat tilberedes föran bilen et stelle i Östrike
426402_3437524263893_1444106330_33289808_1905761751_n.jpg
426402_3437524263893_1444106330_33289808_1905761751_n.jpg (62.07 KiB) Visad 19376 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2012, 19:27

Nyligen fick jag möjligheten att återse vägen mellan Teplice och Dresden, en väg som jag har ett hemskt minne ifrån vilket jag har berättat på annan plats (se text under bilden). Numer går lastbilstrafiken på en helt nybyggd motorväg som har en helt annan sträckning och byggts med lite snällare lutning. Ändå har den nya vägen fått "krypfiler" såväl uppför som utför samt när det gäller utför försetts med nödavfarter. För de som inte vet vad en nödavfart är det en typ av avfart/stickspår som slutar med en grusbädd. Grusbädden är tänkt att effektivt bromsa in ett skenande ekipage till stillastående. Sedan måste ekipaget bärgas baklänges.

Nåväl, här blev det mest om den nya vägen, jag ville återse den gamla vägen som på min tid saknade såväl vägräcken som nödavfarter. Jag färdas nu på hemgående och konstaterar snabbt att den gamla vägen har fått en helt annan standard med vägräcken och vägmarkeringar. Landskapet med en porlade bäck intill vägen är underhållet och vackert. Det som jag minns från 45 år bakåt i tiden var bara ris och ovårdat, såväl byggnader som natur. Och vad får jag se, inte mindre än två stycken avfarter som dessutom är utformade så att man inte kan undvika dessa om man kommer med för hög fart. Tänk vad glad jag skulle ha varit om någon av dessa stoppspår hade funnits vid det tillfälle jag var nära att hoppa ur hytten och lämna ekipaget åt sitt eget öde. Jag bifogar en bild från en av dessa avfarter.

IMG_3425 (Small).JPG
IMG_3425 (Small).JPG (56.25 KiB) Visad 19290 gånger


Det tidigare inlägget var i en tråd med över 30 sidor så jag kopierar in texten här i stället för att ge en länk:

Tidigare var det mycket brant och vid ett tillfälle blev det mycket dramatiskt för mig då bromsarna blev överhettade. Jag var nära att lämna bilen för sitt eget öde, dvs att styra av vägen på lämpligt ställe och samtidigt hoppa. Dessbättre så lyckades jag få stopp vid det ställe jag hade utsett och där det på en kort sträcka var mindre brant och det hela slutade lyckligt.

Då det bolmade kraftigt med svart rök från trailer-boggien var det antagligen nära att det skulle ta fyr på riktigt men det kom inget annat fordon under minst en halv timme och röken slutade. Efter att ha vilat några timmar blev det att krypa under och justera samtliga nockarmar. Nästa resa blev det lager-haveri, ja man får skylla sig själv, är man så dum att man inte monterar av hjulen och byter fett så blir det så (jag vet att Stina grinar om han läser detta). Detta år jag körde på Österrike, 1967, fick jag byta bromstrummor på 88:ans drivaxel var 5000:de mil. Bruttovikten med vanligtvis 24 ton stål blev 42 ton. Det sätt som man tog sig ner för den här typen av backe blev att man bromsade ner till 2:ans växel och motorbromsade växelvis uppåt till 5:ans växel, ny inbromsning och proceduren upprepades. Jag vill minnas att det tog 45 minuter att ta sig nerför den backen. Vid uppväxling var motorvarvet rätt högt innan urtrampning gjordes och den extra accelerationen som uppstod i turbon när avgasbromsen släpptes medförde övervarvning av turbon. På det viset brände jag två turbo under ett år. En kunnig verkare på dåvarande LIBA i Helsingborg gav mig förklaringen och hjälpte mig att montera bort avgasbromsen som ändå inte gjorde någon större nytta i dessa backar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster