Körning på östeuropa börjar med DDR

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Skandinaven » 04 jan 2011, 13:35

Tjenna alla ihop !

Körningen for svenska - norske och danska lastvagnar, på dom tidligare östbloklandene på sovjettiden, började på vanligen vis, med färjan til Warnemünde å då var det igjennom det gamla DDR. Här er en liten bilder från denna perioden.
/Skandinaven
F88 från DDR.jpg
F88 från DDR.jpg (132.52 KiB) Visad 40088 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Skandinaven » 04 jan 2011, 13:40

Här ser ni en typisk rast i DDR. Det var billigt at äta och man kunne kjöbe ting och sager i intershoppen. Det var bara folk från vesteuropa, då kunne kjöbe i intershoppen, imot förevisning av passport, inte DDR folk själv.
rast ddr.jpg
rast ddr.jpg (149.89 KiB) Visad 40087 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Skandinaven » 04 jan 2011, 13:43

Från Stettin i nord, til Trieste ved Albanien, Adriaterhavet, rakte det lange indhegning säg å ganska ofte kjörde man väldig tät på hegnet och man kunne observera dom vanliga vagttårna.
typisk vagttårn ddr.jpg
typisk vagttårn ddr.jpg (105.65 KiB) Visad 40087 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Skandinaven » 04 jan 2011, 14:50

Kontroltårn och hegn med betonmur.
i20432258__szw440h440__jpg.jpg
i20432258__szw440h440__jpg.jpg (73.96 KiB) Visad 40080 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Skandinaven » 04 jan 2011, 14:53

Rampe for passage af lastvagnar och kontrol av lasten i Warnemünde / Rostock
kontrolle.jpg
kontrolle.jpg (81.03 KiB) Visad 40079 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Per Thomson » 04 jan 2011, 23:45

Någon gång i början på 60-talet var det en dansk som hjälpte en tjeckisk familj att fly över till Österrike. Jag minns inte vad den gränsövergången hette men det var den man passerade om destinationen var Wien. Dansken hade tydligen släpet lossat någon stans utefter resan, kanske Berlin och kunde därför lasta in familjen i det tomma släp-skåpet. Väl framme vid gränsstationen gasade han på och körde igenom gränsbommarna så flisorna yrde och flykten lyckades.

Resultatet blev att ett stoppljus placerades 500 meter före gränsstationen, mitt på en öde vägsträcka utom ett enda hus i synhåll. Där befann sig två beväpnade vakter i en liten vaktkur samt en chäferhund, en av vakterna ställde sig framför bilen och riktade sin k-pist mot föraren medan den andre ivrigt observerade hunden som tvingades krypa under bilen hela vägen från front till trailerns slut. Detta förfarande skedde även i det sämsta väglag med snöslask och i öst sandade man med aska. Om allt bedömdes som OK ställdes ljussignalen om till grönt ljus och man fick rulla sakta ner mot gränsstationen. De gamla bommarna blev ersatta med riktiga stridsvagnshinder där jag knappt kunde trockla mig igenom med min trailer.

I och med danskens insats att hjälpa den tjeckiska familjen att fly så kunde han inte längre köra över öst. Den danska Vognmand-organisationen ordnade så att han fick ett permanent Västtysk-tillstånd. Denna händelse finns beskriven i något nummer av tidningen "Lastbilen" från 60-talet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Stellan » 05 jan 2011, 00:48

Det kröp i skinnet långt efter att muren fallit när man åkte iland i Sassnitz, och körde uppför backen till tullen. Bevakningstornen stod fortfarande kvar, och belsyningen var lite skum...det kändes precis som på DDR-tiden, trots att man visste att tornen vart obevakade.

Just det att man kunde bli stoppad var som helst utan anledning kändes inte riktigt bra. men det var väl för att skapa osäkerhet även för oss som körde igenom landet. En gång blev vi stoppade mitt på vägen någon mil innan Zinwald och de tog passen i de tre första ekipagen...och åkte iväg åt det hållet vi kommit från...utan någon som helst förklaring, bara att vi skulle stå kvar till de kom igen. Efter några timmar kom de tillbaka med passen, med förlängt visum, och vi fick åka upp till tullen. Då visade det sig att det var en tankbil som läckt något, och att de inte ville ha en massa bilar och folk där. Hos oss hade det stått någon vänlig polis med en lika vänlig vägverksarbetare som hade bett oss att inte åka upp till gränsen...men resultatet blev ju detsamma :mrgreen:

En fördel med DDR var väl att det var svårt att köra fel, man hade liksom inte så många vägar att välja på :P
Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Skandinaven » 05 jan 2011, 11:32

Jag er säker på der finns många historier, om alla dom ture igennom DDR och alla dom olika upplevelser vi har haft med såvel tullverket / politisoldater och färdselspolisen på transitvägarna igennom DDR. Själc har jag bara kjört från Warnemünde til Hof, ind i vesttyskland igjen,- jag har aldrig kjört deciderad östeuropa / mellenösten, men jag har upplevat en del, alene i DDR. Kontrollen i Warnemünde, som jag inte gillade, kjöp av visa + kjöp av tilladelse til walkie-talkie, men man måsta inte bruke walkien, den skulle vära stängt på hela turen. På tullen och checkpoint i Warnemünde, då råbte och skreg alla dom polisidioter som gale, med deres AK-47 tilsammans med alla deres Schäferhunde, som skulle söge på flaket, hele kapellet måsta öpnas i sidan vid rampen på terminalen,- kylskåp öpnas och inspeceras, bränsletank öpnas och inspiceras med en järnstang,- hmmm, komplett mistroiska idioter alla ihop, . . . .i alla fall en tid jag inte sakner mera.
/Skandinaven
tullen i Rostock.jpg
tullen i Rostock.jpg (99.04 KiB) Visad 40012 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Skandinaven » 05 jan 2011, 11:45

Inspektionsgarage för personvagnar.
inspektion av personbilar DDR.jpg
inspektion av personbilar DDR.jpg (53.04 KiB) Visad 40006 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Skandinaven » 05 jan 2011, 12:34

Om man kjörde til Italien å inte ville kjöre över Kassel backarna, då kunne man kjöre av huvudväg 27, över Fulda, en vacker natur å då kjörte man på et sätt väldig tät på den östtyska gräns til DDR och kunne observera hegnet med vagttårnene.
scan0100.jpg
scan0100.jpg (211.41 KiB) Visad 40000 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Skandinaven » 05 jan 2011, 13:12

Hotel Sport & Runddelen i Tjekkerland, var väldig populära för alla exportchaufförer på väg igennom östeuropa.
hotel sport tjekkerland.jpg
hotel sport tjekkerland.jpg (153.79 KiB) Visad 39997 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Skandinaven » 05 jan 2011, 13:20

På väg upp över karussellen
karussellen.jpg
karussellen.jpg (202.48 KiB) Visad 39997 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Stellan » 05 jan 2011, 15:24

Runddelen i Tjekkerland...är det rondellen innan Prag du tänker på då? En annan fråga när jag ändå är på gång, den första FB88:an kan den vara från Stralsund tro? Jag tycker att dekalen på dörren påminner om det.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Skandinaven » 05 jan 2011, 15:39

Just präcis på begge frågar, Stellan.
Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Körning på östeuropa börjar med DDR

Inläggav Per Thomson » 05 jan 2011, 19:56

Skandinaven skrev:Jag er säker på der finns många historier, om alla dom ture igennom DDR och alla dom olika upplevelser vi har haft med såvel tullverket / politisoldater och färdselspolisen på transitvägarna igennom DDR. Själc har jag bara kjört från Warnemünde til Hof, ind i vesttyskland igjen,- jag har aldrig kjört deciderad östeuropa / mellenösten, men jag har upplevat en del, alene i DDR. Kontrollen i Warnemünde, som jag inte gillade, kjöp av visa + kjöp av tilladelse til walkie-talkie, men man måsta inte bruke walkien, den skulle vära stängt på hela turen. På tullen och checkpoint i Warnemünde, då råbte och skreg alla dom polisidioter som gale, med deres AK-47 tilsammans med alla deres Schäferhunde, som skulle söge på flaket, hele kapellet måsta öpnas i sidan vid rampen på terminalen,- kylskåp öpnas och inspeceras, bränsletank öpnas och inspiceras med en järnstang,- hmmm, komplett mistroiska idioter alla ihop, . . . .i alla fall en tid jag inte sakner mera.
/Skandinaven


Jo, det är sant, det finns många minnen som i de flesta fall inte är så ljusa, här kommer en minneshistoria som jag skrivit i en annan tråd tidigare men som passar bättre här och därför kopierar den hit:
Ja, nu kan jag inte hålla tyst igen när ett gammalt minne dyker upp, ursäkta lite OT:
Året kanske var 1967. Hade precis kört av färjan i Warnemünde i forna Östtyskland och konstaterat punktering på trailerns sista axelhjul. Plockade fram domkraft och började placera den under axeln då en nitisk gränspolis kommer viftande med sin k-pist och påstår att jag inte får byta hjul på hamnplanen. För att visa sin makt puffar han på mig med k-pisten när han tycker att jag inte åtlyder ordern tillräckligt snabbt. (Sådant beteende var inte ovanligt i forna DDR.)

Nåväl, körde utanför hamnområdet en bit och stannade mitt på en gata framför ett torg och började om igen med domkraft. Det var lördag eftermiddag och totalt spöklikt tyst och ingen trafik. Därför kunde man stå mitt på en huvudgata mitt i centrum och utföra hjulbyte. DDR var ett "dött spökland" som jag uppfattade det. Ursäkta utvikningen :oops: Hjulbytet visade sig vara problematiskt. Muttrarna var väl inget problem men det yttre hjulet var helt omöjligt att få loss trots brytning med spett mellan hjulen och kraftiga slag med slägga. Vad göra?

En traktortransport närmar sig. Traktortåg var ett mycket vanligt transportsätt i DDR och de hade kraftiga traktorer med flera släpvagnar. Traktorn stannar och killen som kör var av det kraftigare slaget och ser antagligen mig, då 24 år, som lite klen. Han försöker också med spettet, men nej, det hjulet rubbas ej. Då kopplar han ifrån traktorn från släptåget och backar traktorn mot hjulet så hela gatan är blockerad. Kätting kommer fram och kopplas till hjulet och med ett ryck hoppar hjulet av. Trailern var lastad med 22 ton Avesta-stål så det var ingen risk att den rubbades från domkraften. Inte nog med denna hjälpsamhet, traktorkillen bytte till min förvåning sedan hjul och skruvade klart. Vadan sådan hjälpsamhet undrade jag?

Han kunde inte ta emot någon betalning förklarade han. Däremot ville han komma in i FB88:an och sätta sig bakom ratten. Han var helt enkelt mycket motorintresserad. Naturligtvis ville han också veta vad jag hade för lön och han vägrade tro att jag ägde bilen själv tills jag visade pass och besiktningsinstrument. Detta var för honom kanske en alltför stor kontrast mot hans egen situation. Han berättade för mig att nu när han kommer till garaget och slutar för dagen så väntar Stasi-polisen där med förhör och visitering om han tagit emot något. Jag undrade hur polisen kunde veta att han har haft kontakt med mig. Jo sade han, minst 10 personer står bakom gardiner och iaktar vad vi gör och har nu meddelat polisen - så fungerar det här. :evil:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Nästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster