Dom gamla fiskbilar på export

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Skandinaven » 28 dec 2010, 22:29

Hirtshals.jpg
Hirtshals.jpg (54.31 KiB) Visad 20460 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Skandinaven » 28 dec 2010, 22:30

CJ.jpg
CJ.jpg (40.24 KiB) Visad 20460 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Skandinaven » 28 dec 2010, 22:33

Egon_Soerensen_Hanstholm0045.jpg
Egon_Soerensen_Hanstholm0045.jpg (133.4 KiB) Visad 20460 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Skandinaven » 28 dec 2010, 22:33

Skagerak.jpg
Skagerak.jpg (65.69 KiB) Visad 20460 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Stellan » 28 dec 2010, 23:25

Så här ska en riktig lastbil se ut...lång motorhuv, "stor" hytt, boggie och skåp :D

Återigen ett stort tack till dig Skandinaven för att du delar med dig av din bildskatt :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Skandinaven » 28 dec 2010, 23:47

Amen Stellan,- det er ju bara 10% av alla bilderna, . . . .
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Skandinaven » 29 dec 2010, 17:43

fiskbil.jpg
fiskbil.jpg (65.06 KiB) Visad 20429 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Stellan » 29 dec 2010, 17:50

10%... :shock: Det är ju helt otroligt, då har mycket att se fram mot i framtiden :D om du har överseende med de få kommentarerna till dina bilder. :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Skandinaven » 29 dec 2010, 18:05

flåde.jpg
flåde.jpg (66.52 KiB) Visad 20425 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Skandinaven » 30 dec 2010, 14:11

Skagerak.jpg
Skagerak.jpg (89.89 KiB) Visad 20393 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Bo Norvinge » 30 dec 2010, 17:00

Vad betyder det blåa runda märket?
Under vilka år användes det?
dansk.jpg
dansk.jpg (111.4 KiB) Visad 20379 gånger

Under vilka år användes PÅHÄNG-skylten?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Skandinaven » 30 dec 2010, 17:47

Påhängskyltet var information til cyklister, om at der är släp efter bilen. Hvilken år det sluttade husker jag inte, men mon inte det var på slutt 70 talet, det mener jag.
Det blå runde skylt, var sådan et idiotisk påhit från myndigheterna å jag mener det sluttade midt på 70 talet. Dom havde en teoretisk ide om, alla tunglastvagner på över 20 ton, bara skulle holde sig til det blå vägnet, altså alle motorväger & huvudvägerna,- men det var ju inte at praktisera i alla fall.
Kanske vi danskare altid har kaldt Sverige för et förbudsland, men i Danmark fanns ochså många idiotiska regler, i alla fall når vi snakker om lastvagner och dansk bilprövning ( statens bilinspektion )

/Skandinaven
SKAGERAK__MAP_01_FOTO0038K_01.jpg
SKAGERAK__MAP_01_FOTO0038K_01.jpg (80.75 KiB) Visad 20372 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Bo Norvinge » 30 dec 2010, 19:16

Skandinaven skrev:Påhängskyltet var information til cyklister, om at der är släp efter bilen. Hvilken år det sluttade husker jag inte, men mon inte det var på slutt 70 talet, det mener jag.
Det blå runde skylt, var sådan et idiotisk påhit från myndigheterna å jag mener det sluttade midt på 70 talet. Dom havde en teoretisk ide om, alla tunglastvagner på över 20 ton, bara skulle holde sig til det blå vägnet, altså alle motorväger & huvudvägerna,- men det var ju inte at praktisera i alla fall.
Kanske vi danskare altid har kaldt Sverige för et förbudsland, men i Danmark fanns ochså många idiotiska regler, i alla fall når vi snakker om lastvagner och dansk bilprövning ( statens bilinspektion )

/Skandinaven


Tack för informationen!
Intressant!

Jag har ytterligare några frågor om danska regler:

Är ID-nummret en regel som finns kvar?
Gäller axeltrycksmärkningen bara lätta lastvagnar?
Finns det en regel om att ha namnskylt i framrutan? Det var en som sa detta!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Skandinaven » 30 dec 2010, 21:03

Bo,- ID nr. finns kvar och axeltrycksmärkningen gäller alla bilar med gule registreringsnummerplåter.
Der finns ingen bestemt regel om namnskylt i framrutan,- men polisen börjar mera och mera, at observera detta, pga. dåligt framsyn i synsfeltet.
Alla dom år jag själv kjörde lastvagn, då har jag aldrig haft någon namnplåta i framruten, ej heller flag eller annat då kunne få bilen til at se ut som en tyrkisk barberbutik, . . . .den slags är inte jag.
Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom gamla fiskbilar på export

Inläggav Skandinaven » 03 jan 2011, 00:52

sørensen.jpg
sørensen.jpg (115.9 KiB) Visad 20315 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster