Drivmedelsransonering

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Drivmedelsransonering

Inläggav S-V L44 » 04 dec 2010, 12:56

När min mor avled i våras fann jag några enstaka gamla dagstidningar som hon av olika anledningar sparat.
Jag har tagit en bild av en notis som var införd i LandskronaPosten den 7 september 1939.
Rubriken säger "Bensinförsäljningen till lastbilar stoppas idag"

LandskronaPosten 7 sept 1939.jpg
LandskronaPosten 7 sept 1939.jpg (160.43 KiB) Visad 4458 gånger



Fr.o.m. klockan 10.00 denna dag fick man inte köpa drivmedel utan tillstånd, och fr.o.m. midnatt fick man inte heller framföra lastbil om det inte var absolut nödvändigt.

I den högra kolumnen kan man läsa bl.a. följande "Stora lastbilar med maximilast på 3,000 kg, eller därutöver, erhålla endast 70 liter bensin i veckan, mindre lastbilar eller traktorer få endast 40 liter."
Det var ju inga större mängder då en medelstor lastbil på den tiden drog kanske 5 liter per mil och jag har sett uppgifter på stora lastbilar som slukade upp emot 15 liter bensin per mil.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Drivmedelsransonering

Inläggav Lars-Gunnar » 04 dec 2010, 22:43

Intressant S-V L44! Ja, det var nog början till ransoneringen av bensin, olja och däck som Sveriges åkare och Åkerier belades med under hela kriget som kom att vara från 1940-45 och till och med råvarorna ransonerades så kupongsystemet infördes. Nog är det lätt att förstå varför din mor hade dessa tidningar i förvar. Det var ju historiskt med krigsmuller u fjärran. Chamberlain med sitt värdelösa kontrakt som han kom viftandes med.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster