Bil & släp på export

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 02 dec 2010, 12:18

Hejsan!

På 70 & 80 talet sås ofte två typer av bil & släp kombinationer, når vi snacker om exportkörningen,- men det har ofte undrat mig, hvad der er for och imot en 4x2 fordon + 3 aks. släp - kontra en 6x2 fordon + 2 aks. släp.
Hvilken betydning har detta for körningen ?
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bil & släp på export

Inläggav Lars-Gunnar » 03 dec 2010, 01:24

Var det inte den större lastförmågan och därmed bättre betalt per tonkilometer eller mil? Allt gick ju ut på att ta så mycket fordonen kunde ta lagligt och göra sig en bra slant på körningen. Tror inte att det blir någon större skillnad i körningen annat än att det gick tyngre med dessa tiders motorer i långa sega backar. Körning i Turkiet och andra länder på dåliga icke asfalterade vägar gjorde all körning till en konst vare sig det var 4 x 2 + 3-axligt släp eller 6 x 2 + 2-axligt släp.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 03 dec 2010, 10:29

På samma periode, 70 & 80 talet, finns kvar 2 olika typer av vagnkombinationer, for danska biler på Sverige / Norge & Finlandskörningen och då komm ochså alla dom på 6 axlar och 7 axlar,- men det undrar mig, hvad det olika var mht. 4x2 och 3 axlad släp, eller 6x2 med 2 axlad släp.
Kanske en lång 3 axlad släp er at bra, om man vil lasta 12 kvastpakker trä, 4 på fordon + 8 på det långa släp,- men om det er vinter och blivar glat med snö, da kanske det er något bedre med en 6x2 fordon, då man kann ta av trykket på boogien ?

/Skandinaven
1288548583_resized.jpg
1288548583_resized.jpg (98.97 KiB) Visad 18430 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 03 dec 2010, 10:41

Hammerbro.jpg
Hammerbro.jpg (135.63 KiB) Visad 18430 gånger
141 på Håby
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 03 dec 2010, 10:42

Bech Trans Scandinavia.jpg
Bech Trans Scandinavia.jpg (49.69 KiB) Visad 18430 gånger
På 6 axlar
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bil & släp på export

Inläggav Lars-Gunnar » 04 dec 2010, 22:49

Jag såg många gånger på E4:an danska tradare med virke på bil och släp eller trailer som hämtat virket från nordliga Sverige för att köra hem.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Bil & släp på export

Inläggav Per Thomson » 09 dec 2010, 19:09

Skandinaven skrev:Hejsan!

På 70 & 80 talet sås ofte två typer av bil & släp kombinationer, når vi snacker om exportkörningen,- men det har ofte undrat mig, hvad der er for och imot en 4x2 fordon + 3 aks. släp - kontra en 6x2 fordon + 2 aks. släp.
Hvilken betydning har detta for körningen ?
/Skandinaven


Intressant fråga. För körning på kontinenten vid den tiden gällde 18 meters totallängd för bil + släp samt 38 tons totalvikt förutsatt att fordonskombinationen hade 5 axlar. Båda alternativen uppfyller detta. Jag har inget bra svar på varför man valde den ena eller det andra typen. Visst måste det vara en fördel i vinterväglag att ha en bil med högre bruttovikt och dessutom möjlighet att temporärt kunna öka drivaxeltrycket genom att hissa boggin.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bil & släp på export

Inläggav Thomas Almen » 10 dec 2010, 11:31

En anlednig som jag hört nånstans, var att man kunde utnyttja lastförmågan bättre med 2+3 axlar. I Norge finns/fanns lätt å tung 8/12 t.ex. Med tung menades att man fick utnyttja "marginalerna" på axeltrycket, 500 kg per enkelaxel, 1500 kg på boggie, men den möjligheten gavs inte på lätt 8/12. Såna bestämmeleser kunde gynna ett 2+3 ekipage, då vagnens lägre tjänstevikt gjorde att man fick med en hel del ändå. Sent 70-tal fanns en dansk vid namn Carsten som körde en hel del på Tröndelag. och han var en av få danskar som hade boggiebil å 2-axling efter. Han tycket det var bäst för framkomligheten, vilket var helt rätt.
Thomas Almen
 

Re: Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 10 dec 2010, 12:58

Det är säkert korrekt Thomas i dine antagelsar, men hur då med denna tiden på eks. vesttyskland - Frankrike och Italien ?
Vi ved dom praktiserer vanlig 38 ton total og Schweiz bara på 28 ton, men jag efterlyser en klar melding om, hvorfor nogle välger 3 + 2 / 2 + 3 axlad bil & släp.
Om det var jag, då ville jag klart välge 3 + 2, specielt på vinteren,- det var ju tiden innan " Onspot " å bara få kjörde med den gamla sandingssystemet.
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bil & släp på export

Inläggav Per Thomson » 10 dec 2010, 15:11

Det finns nog ingen "klar melding" för det ena eller det andra, möjligtvis att i det enskilda fallet visat sig att det sammanlagda priset för bil + släp, kombinationen 2+3 kanske blev något lägre än för 3+2 och då vann ekonomin före säkerheten :cry:

Sedan kunde naturligtvis Norge-bestämmelser inverka som Thomas antyder men då i gengäld blev det ett sämre resultat i Sverige då totala axelavståndet från första till sista axel i kombinationen blev sämre för 2+3 då en 3-axlad vagn inte har boggien placerad precis i bakkant (max tillåten bruttovikt §54).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bil & släp på export

Inläggav chmse12 » 26 dec 2010, 21:09

2+3 kombination var tjänsteviken inte lägre där om jag inte minns fel
chmse12
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 jul 2010, 21:57

Re: Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 28 dec 2010, 00:30

Jag har förhört mig med gamla danska åkere, då kjörde på Sverige på 70 talet å dom siger 2 axlad fordon + långt 3 axlad släp, var pga. av totalvikt / nyttlast.
Om man ville lasta 12 kvastpakker trä, då måste man have et långt släp til 8 kvastpakker och inte 3 axlad fordon + 2 axlad släp.
/Skandinaven
33e511b31d.jpg
33e511b31d.jpg (100.53 KiB) Visad 18132 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 28 dec 2010, 15:11

4 axlar.jpg
4 axlar.jpg (73.22 KiB) Visad 18114 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 28 dec 2010, 15:12

88 lastas.jpg
88 lastas.jpg (66.19 KiB) Visad 18113 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Bil & släp på export

Inläggav Skandinaven » 28 dec 2010, 15:13

4 pakker.jpg
4 pakker.jpg (64.82 KiB) Visad 18113 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Nästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster