av Per Thomson » 19 feb 2012, 00:25
Den gamla bilden på Hotel Sport väcker minnen. För 2 paket Chesterfield cigaretter fick man den bästa frukost. Det enda jag klagade på var att de serverade teet, Jag drack inte kaffe på den tiden, blandat med 85% rom (stavning?). Den kulturen gick inte riktigt hem så jag lärde mig att redan vid beställningen tydligt påpeka "ohne rom".
Google- karrtan som Stellan letade upp förundrar mig lite, förmodligen har man efter 60-talet byggt till den extra svängen eller också sviker minnet. Som jag minns den långa utförslöpan ner mot staden Teplice så var det inte så många kurvor till skillnad mot DDR-sidan. Jag antar att man vid upprustning av vägen lagt in extra slingor av säkerhetsskäl. Tidigare var det mycket brant och vid ett tillfälle blev det mycket dramatiskt för mig då bromsarna blev överhettade. Jag var nära att lämna bilen för sitt eget öde, dvs att styra av vägen på lämpligt ställe och samtidigt hoppa. Dessbättre så lyckades jag få stopp vid det ställe jag hade utsett och där det på en kort sträcka var mindre brant och det hela slutade lyckligt.
Då det bolmade kraftigt med svart rök från trailer-boggien var det antagligen nära att det skulle ta fyr på riktigt men det kom inget annat fordon under minst en halv timme och röken slutade. Efter att ha vilat några timmar blev det att krypa under och justera samtliga nockarmar. Nästa resa blev det lager-haveri, ja man får skylla sig själv, är man så dum att man inte monterar av hjulen och byter fett så blir det så (jag vet att Stina grinar om han läser detta). Detta år jag körde på Österrike, 1967, fick jag byta bromstrummor på 88:ans drivaxel var 5000:de mil. Bruttovikten med vanligtvis 24 ton stål blev 40 ton. Det sätt som man tog sig ner för den här typen av backe blev att man bromsade ner till 2:ans växel och motorbromsade växelvis uppåt till 5:ans växel, ny inbromsning och proceduren upprepades. Jag vill minnas att det tog 45 minuter att ta sig nerför den backen. Vid uppväxling var motorvarvet rätt högt innan urtrampning gjordes och den extra accelerationen som uppstod i turbon när avgasbromsen släpptes medförde övervarvning av turbon. På det viset brände jag två turbo under ett år. En kunnig verkare på dåvarande LIBA i Helsingborg gav mig förklaringen och hjälpte mig att montera bort avgasbromsen som ändå inte gjorde någon större nytta i dessa backar.
Hälsningar
Per Thomson