av Skandinaven » 04 nov 2010, 12:38
Kjell T,- jag kender en del til det gamla sovjetunion och ja, ljusblå er vel de flesta, ochså idag, bara med nogle nummer och tal, på siden af hytten och back på flakket ochså.
Reglerne er sådan i sovjet / Rusland, at " åkerierna " om man kan kalde dom detta, måste inte skrive namn och andet, bara et registreringsnr. - som ochså viser fra hvilket län ( oblast ) i Rusland, dette ekipage hidrörer.
Jeg mener och tror, at den russisk lastvagnsproducent " KAMAZ " er den största i verden, men russerna åker jo inte på export med deres egne KAMAZ bilar och det er fordi dom inte er pålidelige nok, sagt på et andet sett, så er dom inte gjort av samma kvalitet, som stål fra Kiruna, . . .
Volvo och Scania, har jo byggd nya fabrik i Rusland, fordi Rusland er et väldigt marked och når man kjörer i Rusland, så observerer man ufatteligt manga Volvo & Scania lastvagner, samt et utal av de amerikanske T-modeller med en väldig " sleeper " på hytten och 2 stora avgasrör backom hytten, i rigtig amerikaner style,- jovist, det er nya tider i Rusland.
For 3 år sidan, holdt jag i en ljuskryds, 6000 km från Danmark, i Sibirien och up på sidan rullade en stor Peterbilt, med blanke fälgar, stor sleeper och 2 avgasrör back om hytten, med en dertil hörende 4 akslad tiptrailer, lastad med varm asfalt, men totalt uten någon form for presenning,- men i och for sig, så kunne jag inte lade väre med at spekulera på, at her ser vi i dag, en russisk chauffører i sådan et väldigt imponerande amerikansk ekipage, en total diametral modsätning til hvad de var vant til under kolde krig ved " the republic of the sovjet union " - hvilke tanker går der fortfarande gjennom huvadet på sådan en russisk chauffør, når han sidder back om rattet och tittar ut över den lange näse, . . . . . ?
Om man åker i store dele av Rusland i dag, så vil man blive overrasket over at observera, hur manga Volvo - Scania & amerikanska lastvagnar der findes, tilmed spritnya.
Om de måste väre 100% sikre på, at mjölk & fersk kjöt + frysvarer kommer säkkert frem på de lange distancer, så ved russarna av erfaring, at dom inte kan sätte lid til en KAMAZ och de lange sträkninger skal chauffören have et bra hytt at leve i,- nuvel er der lange distancer i Sverige ochså, om man åker från Simrishamn til Norrland, men det er altså intet at beregna sammenlignet med Kaliningrad til Vladivostok, så pråter vi om fast 9000 km, . . ..
Hälsn. Skandinaven