Långtradare från Sovjet-Unionen

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Sir Wilhelm » 07 jan 2011, 19:08

I min ungdom körde ryssarna fisk till pälsfarmerna i Österbotten med blå färgade Skoda men de hade ofta så dåliga golv i trailerna att fisken måste lossas för hand, fick ingen truck köras på dessa flak vilka oftast var kapell. På 70 talet började dom komma med Volvo 89:or med orange hytt färg och Kögel påbyggnader som hade frysmaskiner o 3 axlade bil o släp kombinationer som såg rätt skapliga ut, något hög lasthöjd jämfört med våra bilar.
Sir Wilhelm
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jan 2011, 14:33

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen. Gratis bränsle?

Inläggav Bengt Dahlberg » 25 aug 2011, 15:46

Per Thomson skrev:I början på 70-talet(?) var det en Helsingborgsåkare (Ghorton?) som fick en transport till Ryssland (Moskva?). Vid den tiden hade man infört ett nytt trafikledningssystem i Ryssland vilket hade som främsta mål att minimera tomkörningar. Ghortonbilen kvarhölls ett antal dagar efter lossning därför att den måste invänta en lämplig returlast. Systemet gjorde ingen skillnad på inhemska och utländska bilar. Ursprungliga planen var att snarast återgå tom till Finland där man kunde räkna med lämplig betalande returlast.

Till slut efter lång väntan erhöll man en last som någorlunda passade återfärden mot finska gränsen men som skulle lossas på rysk sida. Någon ersättning för denna transport erhölls aldrig :roll:

En annan variant av cabotage skulle man kunna säga :lol:


Men, var det även så att bränslet var "gratis" , d v s man betalade inget vid pumpen?
En bekant körde en Volvo 240 diesel i Sovjet och behövde inte betala för bränslet. Det "fanns ju inga dieselpersonbilar".
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav JohanW » 10 nov 2011, 23:13

Det kördes också fisk till Österbotten med ekipagen som finns på den här länken;

http://picasaweb.google.com/11352571576 ... 6631120034

Enligt vad jag minns så fanns till och med någon enstaka F12:a med Globetrotter hytt, men utan Intercooler.

Det var stora skillnader mellan de här F12:orna och deras inhemska bilarna.
Undrar hur de valde vilka chaufförer som skulle köra med vilka bilar.
Var det månne belöning eller degradering att köra Volvo?

H.JohanW
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Stellan » 10 nov 2011, 23:40

Jag fick ju den uppfattningen när man talade med chaufförer från öst att få köra Volvo var ett rejält lyft, speciellt om man jämför med deras (in)hemska lastbilar. Jag tror att alla statsägda åkerier i det gamla östeuropa körde Volvo. Globetrotter var väl inte så vanliga, men F88/89 och F10/12 fanns det gott om... och de gick väl mest på utlandskörningar till väst.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Lars-Gunnar » 11 nov 2011, 03:22

Ja, konstigt skulle det väl ha varit annars. Om jag skulle å kliva frpn en KAMAZ till en Volvo F12 så skulle jag nog inte vilja köra något annat märke sedan.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Thomas Almen » 11 nov 2011, 21:56

Minns att det gick ett rykte om att i de bilar som var dubbelbemannade, så hade man valt 2 ovänner. Detta för att minska risken för avhopp, tack vare att bägge bevakade varann... Sant eller inte, men så snackades det.
Thomas Almen
 

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Stellan » 11 nov 2011, 22:37

Alla öststatsbilar hade två man där andremannen var med från Partiet för att övervaka. Förutom att övervaka chauffören så var andremannen förmodligen spion också i och med att de i regel stannade utanför militärt viktiga platser, plus att deras resor ofta tog misstänkt lång tid att genomföra. För att chauffören skulle få köra på väst så måste han vara partimedlem och ha familj, sedan tror jag att de flesta av deras chaufförer var mekanikerutbildade.

Jag pratade med två stycken i Saßnitz en gång som körde för Deutrans och de skulle lossa i Älmhult för att sedan lasta i örebrotrakten...de hade en hel vecka i Sverige på sig för den svängen, så det var nog mer än bara lastbilskörning där :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav JohanW » 12 nov 2011, 00:15

I slutet av 70-talet kom de första bilarna från Sovjet kom med fisk till pälsdjursindustrin i Österbotten.
I början var de alltid två man per bil men redan vid 82-83 ungefär började de ofta bara vara en man per bil.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Lars-Gunnar » 13 nov 2011, 00:23

Stellan skrev:Alla öststatsbilar hade två man där andremannen var med från Partiet för att övervaka. Förutom att övervaka chauffören så var andremannen förmodligen spion också i och med att de i regel stannade utanför militärt viktiga platser, plus att deras resor ofta tog misstänkt lång tid att genomföra. För att chauffören skulle få köra på väst så måste han vara partimedlem och ha familj, sedan tror jag att de flesta av deras chaufförer var mekanikerutbildade.

Jag pratade med två stycken i Saßnitz en gång som körde för Deutrans och de skulle lossa i Älmhult för att sedan lasta i örebrotrakten...de hade en hel vecka i Sverige på sig för den svängen, så det var nog mer än bara lastbilskörning där :mrgreen:

/Stellan


Ja, banne mig Stellan att det var något lurt. De hade säkert avlyssningsanordningar för att kunna avlyssna den militära trafiken och spela in den. Det där med att de stannade nära för utlänningar hemliga/förbjudna zoner är inget att tvivla på. Ryssarna har alltid spionerat på Sverige oftast via båtar som har haft ett dussin master.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Knut Näfwe » 21 nov 2011, 20:05

http://www.google.fi/imgres?q=sovtransa ... =114&ty=15

Så här såg de ut ännu i början av -80 talet når de kom med fisktill Österbotten. Senare brukase man se orangefärgade frambyggda, låga Kamaz-dragare.

http://www.google.fi/imgres?q=sovtransa ... 9,r:2,s:21

Dom hadinga solskydd på sina tolvor eller 89:or. Släpvagnslampan mitt på hyttaket var också kännspakr. Bestod ab 3 eller fyra lampor
Knut Näfwe
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 dec 2010, 12:48

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Anders » 05 dec 2011, 16:08

Thomas Almen skrev:Minns att det gick ett rykte om att i de bilar som var dubbelbemannade, så hade man valt 2 ovänner. Detta för att minska risken för avhopp, tack vare att bägge bevakade varann... Sant eller inte, men så snackades det.


Och tydligen var det bara äldre (50+) med stor familj som fick köra på väst, allt för att minska på risken för avhopp. Har hört någon gång att de tydligen knappt fick ha några som helst pengar med sig heller...

Stellan skrev:Alla öststatsbilar hade två man där andremannen var med från Partiet för att övervaka. Förutom att övervaka chauffören så var andremannen förmodligen spion också i och med att de i regel stannade utanför militärt viktiga platser, plus att deras resor ofta tog misstänkt lång tid att genomföra. För att chauffören skulle få köra på väst så måste han vara partimedlem och ha familj, sedan tror jag att de flesta av deras chaufförer var mekanikerutbildade.


I början på 80-talet när man utprovade försvarets nya radioapparater på S1 i Enköping så dök det helt plötsligt upp en massa Sovtransauto i trakten. En förklaring som jag sett till detta var att "chafförerna ville stanna och plocka svamp"...

Minns väldigt väl alla de orangea F12;orna från Sovtransauto när man åkte österut från Helsingfors på 80-talet, det tycktes finnas hur många som helst då! Och i början på 90-talet när Sovjet kollapsat så dök det upp en massa slitna KAMAZ trailerddragare. Dessa byttes efter några år ut mot bla. stora International.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav JohanW » 06 dec 2011, 00:26

De plockade faktiskt svamp också, om hösten. Minns en gång när en 8 - 10 bilar var samlade en helg vid Nyko-Frys. De hade brett ut en pressening och på den fanns den största hög med svamp jag någonsin sett. Svampen tillredde de sen på gasolkök.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Stellan » 06 dec 2011, 00:40

De förenade tydligen nytt med nöje, och drygade ut matkassan med lite färska grönsaker(?). :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Skandinaven » 06 dec 2011, 10:50

Sidst på 60 talet, minns jag två mand på bilen, en Kamaz från Sovtransauto, komme långt från Sovjetunionen til min morfar, med spaghnum.
Min morfar hadde stora väksthuse och brugte mycket spaghnum,- jeg minns inte detaljer, men det var en Kamaz bil & släp, orange med hvide skåpe med bakdöre å jeg minns där var två mand på ekipagen.

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Göran Gbg » 06 dec 2011, 13:50

Stellan skrev:De förenade tydligen nytt med nöje, och drygade ut matkassan med lite färska grönsaker(?). :P

/Stellan


Hej. När jag läste om Sovjetbilarna så minns jag att
på sent 80-tal, så stod det en lastbil m. släp parkerad utanför matsalen på Bilsped. i Bäckebol med 2 personer i. Den ene var arbetsklädd och den andre var klädd trenchcoat & hatt, inte särskilt praktiskt. Dessutom lagade dom sin egen mat i hytten på ett fotogenkök, fastän dom hade 20m. att gå för att komma in i matsalen. Det var ett udda fordon, alla lade märke till dom och dom stod där ett par dagar tror jag. Vi tyckte synd om dom men tog aldrig kontakt, tyvärr. Hytten på bilen såg ut att vara byggd av korrugerad plåt. Minns inte vilket fabrikat det var.
Göran Gbg.
Göran Gbg
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 nov 2011, 16:32
Ort: Hisings-Backa

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster