Moderator: Anders Ason
Per Thomson skrev:I början på 70-talet(?) var det en Helsingborgsåkare (Ghorton?) som fick en transport till Ryssland (Moskva?). Vid den tiden hade man infört ett nytt trafikledningssystem i Ryssland vilket hade som främsta mål att minimera tomkörningar. Ghortonbilen kvarhölls ett antal dagar efter lossning därför att den måste invänta en lämplig returlast. Systemet gjorde ingen skillnad på inhemska och utländska bilar. Ursprungliga planen var att snarast återgå tom till Finland där man kunde räkna med lämplig betalande returlast.
Till slut efter lång väntan erhöll man en last som någorlunda passade återfärden mot finska gränsen men som skulle lossas på rysk sida. Någon ersättning för denna transport erhölls aldrig
En annan variant av cabotage skulle man kunna säga
Stellan skrev:Alla öststatsbilar hade två man där andremannen var med från Partiet för att övervaka. Förutom att övervaka chauffören så var andremannen förmodligen spion också i och med att de i regel stannade utanför militärt viktiga platser, plus att deras resor ofta tog misstänkt lång tid att genomföra. För att chauffören skulle få köra på väst så måste han vara partimedlem och ha familj, sedan tror jag att de flesta av deras chaufförer var mekanikerutbildade.
Jag pratade med två stycken i Saßnitz en gång som körde för Deutrans och de skulle lossa i Älmhult för att sedan lasta i örebrotrakten...de hade en hel vecka i Sverige på sig för den svängen, så det var nog mer än bara lastbilskörning där
/Stellan
Thomas Almen skrev:Minns att det gick ett rykte om att i de bilar som var dubbelbemannade, så hade man valt 2 ovänner. Detta för att minska risken för avhopp, tack vare att bägge bevakade varann... Sant eller inte, men så snackades det.
Stellan skrev:Alla öststatsbilar hade två man där andremannen var med från Partiet för att övervaka. Förutom att övervaka chauffören så var andremannen förmodligen spion också i och med att de i regel stannade utanför militärt viktiga platser, plus att deras resor ofta tog misstänkt lång tid att genomföra. För att chauffören skulle få köra på väst så måste han vara partimedlem och ha familj, sedan tror jag att de flesta av deras chaufförer var mekanikerutbildade.
Stellan skrev:De förenade tydligen nytt med nöje, och drygade ut matkassan med lite färska grönsaker(?).
/Stellan
Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster