Långtradare från Sovjet-Unionen

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Knut Näfwe » 07 dec 2011, 11:52

Varför skulle dom ha slösat sin västvaluta på mat. Skogen var ju full med allt ätbart. Antar att man var två på bilarna för resekassans skull. Dess värde uppgick säkert till flera månaders lön.
Bilarna saknade snökedjor. När man körde fisk från Murmansk till Österbotten så hjälpte man varandra över fjällen. Den senare bilen väntade alltså nere i dalen medan föraren sandade åt den främre bilen. Sedan gick man ner för backen tillsammans för att hämta det andra ekipaget.
Finska bilar hämtade ju också foderfisk från Murmansk. Har hört om en situtaion då ett tiotal finska bilar satt och väntade på last i en vecka innan de åkte hem, tomma. Orsaken var inte brist på fisk. Alla fryslager var fulla med fisk, fiskebåtarna var fulla med fisk. Problemet var att det inte fanns ryska tradare tillgängliga. Avtalet sade nämligen att åtminstone var tionde last skall transporteras med ryska bilar. Bilarna skulle absolut lastas i rätt ordning. I Sovjet var inte 1/10 samma som 2/20.
På 70 o 80 talet brukade man ha ett litet spegelfönster nere på hjälpkarlsdörren. Den brukade tjuvarna i Murmansk slå sönder vid inbrott. Dom som körde flitigare till Murmansk täppte till rutan med plywood på insidan.
Knut Näfwe
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 dec 2010, 12:48

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav JohanW » 08 dec 2011, 00:50

De första Sovtrans bilarna jag minns parkerade på torget och gick upp till gamla Döbeln på lunch, men då var det inte svamp tider.
1979 på hösten körde Foffa L de första resorna till Murmansk med Lundbergs bil. Då var Murmansk en väldigt hemlig stad, världens största flottbas. En beväpnad vakt kom med i bilen och bilarna parkerades nattetid på anvisad plats medan chaufförerna sov på hotell. Ganska snabbt blev det dock lindrigare med allt det här. Kanske de märkte att "Finski-maskinist" inte var så farliga trots allt.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Stellan » 08 dec 2011, 00:55

Det är verkligen trevligt och spännande att få läsa lite om hur det var med lastbilstrafiken i österled, vanligtvis så är det mest inrikes och mellaneuropa som avhandlas. Speciellt att få veta lite mer om rysslandstrafiken är kul :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav Knut Näfwe » 09 dec 2011, 11:57

Chaufförerna från Sovjet deltog visst inte i lossningsjobbet vid foderköken. Jag kommer också ihåg bilarna på torget i slutet av -70 talet. Dom var tvåaxlade dragare utan släp. Med näsan mot Normens skola. Parkerade bredvid lektor Grönlunds Saab 96:a. Släpen hade man lämnat för lossning. Som Sir Wilhelm nämnde så vågade man ju inte köra in trucken i ett sovjetsläp. Knappast hade man lastpallar heller.
Foll Liffa skulle ju kunna intervjua Finski-Maskinist Foffa angående Murmansktrafiken. Körde foderkökens egna bilar på Murmansk också? Jag har nämligen en svag minnesbild att E. Borik har varit där? Vore trevligt att få lite fakta om vägförhållanden. vilka åkare som körde foderfisk därifrån och dylikt. Var körde man över gränsen?
Knut Näfwe
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 dec 2010, 12:48

Re: Långtradare från Sovjet-Unionen

Inläggav JohanW » 10 dec 2011, 00:27

Nyholms och Kalottspedition var nog de som körde mest från Mumansk, i början fanns också Lundbergs och Smed-Trans med. Den tiden ägdes Kalotten av Ostrobotnia Päls och väldigt många körde för dem bl.a. även Ahola och Kronqvist. Åtminstone Farm-Frys körde Murmansk med egna bilar och troligen också Keppo beträffande andra t.ex Kaustisen Turkisrehu och Korsnäs Frys vet jag inte. Man for över gränsen via Raja-Jooseppi, på ryska sidan var det bara grusväg. Oftast gick de tomma upp eller lossade i Norra Norge eller finska Lappland. En gång lastade jag vår lokale guldgrävares traktor och annan guldgrävarutrustning åt Raikku för transport till guldfälten i Tankavaara, Raikku skulle då till Manski.
Man vet aldrig vad Foll-Liffa hittar på han har ju blivit lite skribent stucken numera.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Föregående

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster