Asea Härnöverken truckar

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Asea Härnöverken truckar

Inläggav Stellan » 25 okt 2010, 21:44

Kan detta vara något av intresse för forumet? Truckarna betydde ju oerhört mycket för transportbranschen när de kom, även om det tog några decennier innan pallarna och flaken blev standardiserade. Kanske någon har en veterantruck ståendes? :P

Bild

Truckarna har ju också haft en spännande utveckling. :P
Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Asea Härnöverken truckar

Inläggav Reid Hulting » 25 okt 2010, 23:09

Hej. Har ingen truck nu, men letar så smått efter en likadan truck som jag körde i mitten på sextiotalet i Stockholms hamnar och även runtomkring i Stockholm. Trucken var en 3-tons Allt-truck med extra lågt stativ och utan hytt, detta för att kunna köra i låga garage och ombord i gamla styckegodsare efter att ha lyfts ombord av en hamnkran. Även de gamla hamnmagasinen kunde vara rätt låga inuti. Företaget hette i vardagligt tal Truck-Service. Men hela namnet talade om att det hade gamla anor i skråväsendet, liknande stadsbudsskrået. Det hette nämligen "Stockholms Tullpackhuskarls Truck Sevice", förkortat ST-TS. Företaget finns nog än idag, men har sin huvudsakliga sysselsättning ute vid Älvsjö-mässan, tror jag. Vad gäller hamnarna så kom ju RO-RO fartygen och containers, så var det roliga slut. Hälsn. Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2413
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Asea Härnöverken truckar

Inläggav Reid Hulting » 25 okt 2010, 23:15

Hej igen, jag skrev lite fel företagsnamnet, skall vara "Stockholms TullpackhuskarlsLAGS Truck Service". Sorry :oops: . Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2413
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Asea Härnöverken truckar

Inläggav Stellan » 26 okt 2010, 19:44

Jag tror att de flesta som kört lastbil någon eller några gånger kört lite truck också...innan förarbevis krävdes :mrgreen:

Allt och Göta var de väl de som förekom flitigast på den tiden, sedan blev väl nästan Hyster det märket i mellanklassen som alla hade i hamnarna?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Asea Härnöverken truckar

Inläggav Reid Hulting » 26 okt 2010, 20:17

Clark, hade vi också en hel del. Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2413
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Asea Härnöverken truckar

Inläggav Lasse Hsand » 26 okt 2010, 20:27

Tjena I dom lokalerna har man varit en hel del. Var där och byggde om en tillverknings linje när dom slutade tillverka dieseltruckar. Vi skulle då använda oss av så kallade jimmy truckar vid innforsling av betong genom trånga passager. Spännande upplevelser med denna lilla truck men väldigt användbar som en deluxe pallyft. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Asea Härnöverken truckar

Inläggav Lars-Gunnar » 26 okt 2010, 21:26

På Hällnäs såg hade vi Burträsktrucken under 50-talet, sedan kom Hyster som var mycket modernare. Notabelt för dessa truckar var att de hade lastbilsdäck och långa gafflar med tilläggsgafflar för lyft av två virkespaket på bredden. Dessutom var de gjorda för att kunna lyfta upp till fem virkespakets höjd och lite till då sågen hade handgjorda tak som man lyfte upp på de högst stående virkespaketen. Sedan kom Volvo BM 640 baklastare som förutom att den sysslade med timmer på timmeravlägget vid sågen även kunde ha gafflar och lasta på och av ett virkespaket åt gången. Ofta var den vid järnvägen där virke lastades på O-vagnar för vidare transport ut i världen.

Burträsktrucken var speciellt finurlig då den hade en stor rektangulär järnklump på båda sidor som löpte i branta "slider". Under normal körning och ett pakets lyft var dessa i banans nedre del. Skulle två paket lyftas körde man upp tyngderna för att få större motvikt på styrhjulen. Allt efter vad tyngden på gafflarna var kunde motvikterna även vara parkerade i mittläget. Hystern var som en engelsk bulldogg, kort. låg och lite satt men, med en permanent motvikt integrerad så den kunde helt enkelt ta två paket som ingenting. Efter Hystern kom Ljungbytrucken som var ännu modernare och kraftigare.

Lars-Gunnar :)
Senast redigerad av Lars-Gunnar 26 okt 2010, 21:43, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar
 

Re: Asea Härnöverken truckar

Inläggav Stellan » 26 okt 2010, 21:30

När upphörde tillverkningen av Asea Härnöverkens truckar? Jag har aldrig hört talas om dem innan jag fann det här lilla häftet. Kan det ha varit så också att valet av truck kanske var mer regionalt? Saab och volvos fabriker hade mycket Asea och Clarktruckar, men stuveribolagen hade mest Hyster här på västkusten i alla fall.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Asea Härnöverken truckar

Inläggav Stellan » 26 okt 2010, 22:15

Den här trucken har väl inte så mycket med lastbilar att göra, men den är ju ändå ett transportfordon :P

När jag var pojk, och "hjälpte" min far med arbetet på järnvägsstationen så kom man i kontakt med den här och andra eltruckar...fast jag var lite för lätt för att kunna trampa ner "dödmansgreppet", alltså plattan man står på. Så far min fick hjälpa till med vikten...men det var jag som körde :lol:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Asea Härnöverken truckar

Inläggav Lasse Hsand » 27 okt 2010, 18:28

Tjena vi renoverade två linjer för trucktillverkning 1995. Tror det var runt 2000 som dom lade ner Härnöverken. Har för mig att tillverkningen flyttades någonstans i skånetrakten. Väldigt roligt att se broschyren för det är precis sådana fönster på fabriken fortfarande som syns bakom trucken. jimmy trucken jag berättade om fungerar lika dant som den du berättar om stellan man måste stå på en platta för att den skall fungera. Men det det vet väl alla gamla åkare :D 8) . Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Asea Härnöverken truckar

Inläggav Stellan » 28 okt 2010, 18:28

Återigen blir man överraskad av att ett företag som man trodde hade försvunnit för länge sedan har funnits kvar
in i "modern" tid :P

Deras gaffeltruckar gick tydligen bara upp till två ton, gjordes de större i Västerås tro? Dieselmotorn hade tydligen
inte gjort sitt intåg ännu...kanske därför de har brandsläckare på stativet? :mrgreen:
Bild

En stark krabat som drar iväg med tio ton...men hur var det med bromsarna tro, släpet verkar vara helt obromsat :shock: :mrgreen:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Asea Härnöverken truckar

Inläggav Lasse Hsand » 28 okt 2010, 20:34

Tackar Stellan för dom bilderna. Tror den bilden är tagen vid Torsviks fabriken som låg i centrum i Härnösand. Där man tillverkade faner och formplywood. Den fabriken lades ner i början av 80talet och revs -84 in för 400års jubileet. Lite off topic. Men kanske roligt för någon som kört nån transport dit. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Asea Härnöverken truckar

Inläggav Anders Ason » 30 okt 2010, 21:44

veterantruck.jpg
veterantruck.jpg (63.77 KiB) Visad 17486 gånger


Kul med en hel del runtom Stellan och denna truck finns till salu på Blocket just nu.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst