Sida 1 av 3
		
			
				Flakbilar som kör olja
				
Postat: 
11 okt 2010, 17:51 
				av Stellan
				
			 
			
		
			
				Re: Lösa lastbärare
				
Postat: 
11 okt 2010, 20:08 
				av Lars-Gunnar
				Smart. Om ni minns hur de uppblåsbara gummimadrasserna som fanns på 60-talet såg ut så är ju principen vätska istället för luft och ingen huvuddel som på luftmadrassen.
Nu skulle väl motsvarande vara gjord i plast som allt annat.
Lars-Gunnar 

 
			 
			
		
			
				Re: Lösa lastbärare
				
Postat: 
12 okt 2010, 21:54 
				av Per Thomson
				Jag har för mig att tidningen "Moderna Transporter" hade någon bild på ett sådant ekipage som regelbundet körde linjen Göteborg Värmland och på returen hade med sig olja. Kanske transporterna utfördes för Uddeholms-bolaget om jag mins rätt? Det här var vid 60-talets slut.
			 
			
		
			
				Re: Lösa lastbärare
				
Postat: 
13 okt 2010, 19:09 
				av Thomas Almen
				I Östersund gick åtminstone 3 ekipage med gummiblåsor i mitten på 70-talet. Åke Werner körde massaved till Sundsvall, och olja för BP hem. Släpet som användes kallades "Maria", och var en prototyp från Kilafors med "buktank", d.v.s tank under flaket, osäker på om den var fribärande. Minns att det var mycket krångel med släpet, avluftningen ville inte funka som det skulle. Sen hade Arne Lundstam ett ekipage i samma körning, men med hemlass för OK. Det hade blåsor på både bil å släp, men "sektionerade", flera små blåsor alltså. Utöver dom hade Bengt Lundberg ett Norgeekipage som gick med virke till Tröndelag, och olja från ett bergrum utanför Stjördal tillbaka. Werners å Lundbergs ekipage blev kortlivade, men Lundstams påbyggnad tror jag överlevde 2 chassier. Bägge tillverkarna var finska, varav det ena väl var Sarrakka.
			 
			
		
			
			
		
			
				Re: Lösa lastbärare
				
Postat: 
13 okt 2010, 19:39 
				av Thomas Almen
				
			 
			
		
			
				Re: Lösa lastbärare
				
Postat: 
13 okt 2010, 21:13 
				av Bo Norvinge
				Vart tog transportblåsan från Jydsk vägen som fanns här igår?
			 
			
		
			
				Re: Lösa lastbärare
				
Postat: 
13 okt 2010, 21:56 
				av Sudde52
				Bo Norvinge skrev:Vart tog transportblåsan från Jydsk vägen som fanns här igår?
Jag tog bort den, var nog FÖR offtopic  

 
			 
			
		
			
				Re: Lösa lastbärare
				
Postat: 
13 okt 2010, 21:56 
				av Lars-Gunnar
				Thomas Almèn skrev:I Östersund gick åtminstone 3 ekipage med gummiblåsor i mitten på 70-talet. Åke Werner körde massaved till Sundsvall, och olja för BP hem. Släpet som användes kallades "Maria", och var en prototyp från Kilafors med "buktank", d.v.s tank under flaket, osäker på om den var fribärande. Minns att det var mycket krångel med släpet, avluftningen ville inte funka som det skulle. Sen hade Arne Lundstam ett ekipage i samma körning, men med hemlass för OK. Det hade blåsor på både bil å släp, men "sektionerade", flera små blåsor alltså. Utöver dom hade Bengt Lundberg ett Norgeekipage som gick med virke till Tröndelag, och olja från ett bergrum utanför Stjördal tillbaka. Werners å Lundbergs ekipage blev kortlivade, men Lundstams påbyggnad tror jag överlevde 2 chassier. Bägge tillverkarna var finska, varav det ena väl var Sarrakka.
Minns detta ekipage mycket väl. Den hade en utfyllnad mellan axlarna på släpet som givetvis innehåll bensin kanske också diesel.
Lars-Gunnar 

 
			 
			
		
			
				Re: Lösa lastbärare
				
Postat: 
13 okt 2010, 21:58 
				av Sudde52
				
			 
			
		
			
				Re: Lösa lastbärare
				
Postat: 
13 okt 2010, 21:59 
				av Stellan
				Sudde skrev:Bo Norvinge skrev:Vart tog transportblåsan från Jydsk vägen som fanns här igår?
Jag tog bort den, var nog FÖR offtopic  

 
Inte då...det är väl snarare ett tecken på ett rörligt intellekt. En bra historia platsar väl på ett historiskt forum 
  
 /Stellan
 
			 
			
		
			
				Re: Lösa lastbärare
				
Postat: 
13 okt 2010, 22:09 
				av Thomas Almen
				Exakt LarsGunnar. Lundstam hade ett likadant, plus att han övertog släpet som Werners hade. Efter diverse ombyggnader så fick dom det att funka.
			 
			
		
			
				Re: Lösa lastbärare
				
Postat: 
19 okt 2010, 21:13 
				av Stellan
				
			 
			
		
			
				Re: Lösa lastbärare
				
Postat: 
20 okt 2010, 19:10 
				av Sudde52
				Tanken (oj, där blev det roligt direkt 

 ) är god men jag tycker det ser liiite vanskligt ut med tankar i dragspelsutförande... Och, hemska tanke, man kan ju komma åt att pilla på sänkningsknappen... 

 
			 
			
		
			
				Re: Lösa lastbärare
				
Postat: 
21 okt 2010, 14:55 
				av Stellan
				Att komma när sänkningsknappen är jag inte så rädd för, då tycker jag att det ser lite mer vanskligt ut med hydraulcylindrarna...och lasthöjden. Men det är ändå lite kul att ser hur tyskarna fortsatte med de flexibla tankarna, nästan tjugo år efter Trelleborg.
/Stellan