Flakbilar som kör olja

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Flakbilar som kör olja

Inläggav Stellan » 11 okt 2010, 17:51

Detta kan väl inte ha varit så vanligt transportsätt ens på tiden det begav sig? Fordon med fasta tankar under flaket fanns ju en tid, men gummitankarna blev väl aldrig någon succé?

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Lars-Gunnar » 11 okt 2010, 20:08

Smart. Om ni minns hur de uppblåsbara gummimadrasserna som fanns på 60-talet såg ut så är ju principen vätska istället för luft och ingen huvuddel som på luftmadrassen.

Nu skulle väl motsvarande vara gjord i plast som allt annat.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Per Thomson » 12 okt 2010, 21:54

Jag har för mig att tidningen "Moderna Transporter" hade någon bild på ett sådant ekipage som regelbundet körde linjen Göteborg Värmland och på returen hade med sig olja. Kanske transporterna utfördes för Uddeholms-bolaget om jag mins rätt? Det här var vid 60-talets slut.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Thomas Almen » 13 okt 2010, 19:09

I Östersund gick åtminstone 3 ekipage med gummiblåsor i mitten på 70-talet. Åke Werner körde massaved till Sundsvall, och olja för BP hem. Släpet som användes kallades "Maria", och var en prototyp från Kilafors med "buktank", d.v.s tank under flaket, osäker på om den var fribärande. Minns att det var mycket krångel med släpet, avluftningen ville inte funka som det skulle. Sen hade Arne Lundstam ett ekipage i samma körning, men med hemlass för OK. Det hade blåsor på både bil å släp, men "sektionerade", flera små blåsor alltså. Utöver dom hade Bengt Lundberg ett Norgeekipage som gick med virke till Tröndelag, och olja från ett bergrum utanför Stjördal tillbaka. Werners å Lundbergs ekipage blev kortlivade, men Lundstams påbyggnad tror jag överlevde 2 chassier. Bägge tillverkarna var finska, varav det ena väl var Sarrakka.
Thomas Almen
 

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Anders Ason » 13 okt 2010, 19:13

Tål blåsorna sprit, tänkte annars ta en sväng till Tyskland :mrgreen:

Man kan ju lasta chips och jordnötter ovanpå :mrgreen: :mrgreen:

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Thomas Almen » 13 okt 2010, 19:39

Anders Ason skrev:Tål blåsorna sprit, tänkte annars ta en sväng till Tyskland :mrgreen:

Man kan ju lasta chips och jordnötter ovanpå :mrgreen: :mrgreen:


Ja, men tveksamt om chaufförn tål att blåsa....
Thomas Almen
 

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Bo Norvinge » 13 okt 2010, 21:13

Vart tog transportblåsan från Jydsk vägen som fanns här igår?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Sudde52 » 13 okt 2010, 21:56

Bo Norvinge skrev:Vart tog transportblåsan från Jydsk vägen som fanns här igår?


Jag tog bort den, var nog FÖR offtopic :oops:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Lars-Gunnar » 13 okt 2010, 21:56

Thomas Almèn skrev:I Östersund gick åtminstone 3 ekipage med gummiblåsor i mitten på 70-talet. Åke Werner körde massaved till Sundsvall, och olja för BP hem. Släpet som användes kallades "Maria", och var en prototyp från Kilafors med "buktank", d.v.s tank under flaket, osäker på om den var fribärande. Minns att det var mycket krångel med släpet, avluftningen ville inte funka som det skulle. Sen hade Arne Lundstam ett ekipage i samma körning, men med hemlass för OK. Det hade blåsor på både bil å släp, men "sektionerade", flera små blåsor alltså. Utöver dom hade Bengt Lundberg ett Norgeekipage som gick med virke till Tröndelag, och olja från ett bergrum utanför Stjördal tillbaka. Werners å Lundbergs ekipage blev kortlivade, men Lundstams påbyggnad tror jag överlevde 2 chassier. Bägge tillverkarna var finska, varav det ena väl var Sarrakka.


Minns detta ekipage mycket väl. Den hade en utfyllnad mellan axlarna på släpet som givetvis innehåll bensin kanske också diesel.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Sudde52 » 13 okt 2010, 21:58

Anders Ason skrev:Tål blåsorna sprit, tänkte annars ta en sväng till Tyskland :mrgreen:

Man kan ju lasta chips och jordnötter ovanpå :mrgreen: :mrgreen:



Sprit brukar vara bra mot blåsor... :mrgreen:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Stellan » 13 okt 2010, 21:59

Sudde skrev:
Bo Norvinge skrev:Vart tog transportblåsan från Jydsk vägen som fanns här igår?


Jag tog bort den, var nog FÖR offtopic :oops:

Inte då...det är väl snarare ett tecken på ett rörligt intellekt. En bra historia platsar väl på ett historiskt forum :mrgreen: :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Thomas Almen » 13 okt 2010, 22:09

Exakt LarsGunnar. Lundstam hade ett likadant, plus att han övertog släpet som Werners hade. Efter diverse ombyggnader så fick dom det att funka.
Thomas Almen
 

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Stellan » 19 okt 2010, 21:13

Tyskarna hade en annan variant av "hopfällbara" tankar i början av -80 talet. Den här broschyren är från 1982, och visar hur de har hydrauliska kolvar för att fälla upp och ihop tankarna...något som måste ha varit otroligt känsligt.

Bild

Bild

Bild

Observera flakhöjden... :shock:
Bild

Bild

Bild

Kom väldigt gärna med kommentarer... :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Sudde52 » 20 okt 2010, 19:10

Tanken (oj, där blev det roligt direkt :D ) är god men jag tycker det ser liiite vanskligt ut med tankar i dragspelsutförande... Och, hemska tanke, man kan ju komma åt att pilla på sänkningsknappen... :?
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Lösa lastbärare

Inläggav Stellan » 21 okt 2010, 14:55

Att komma när sänkningsknappen är jag inte så rädd för, då tycker jag att det ser lite mer vanskligt ut med hydraulcylindrarna...och lasthöjden. Men det är ändå lite kul att ser hur tyskarna fortsatte med de flexibla tankarna, nästan tjugo år efter Trelleborg.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster