Sida 1 av 4
Började exportkörning start 80 tallet

Postat:
09 okt 2010, 22:03
av Skandinaven
Tjennare !
Jeg började exportkörning på Frankrig - Italien, da jeg var just 21 år och blev udstyret med den absolut sidste model 141, årg. 1980,- en fantastisk bra och stärk bil, som jeg altid vil huske for sin pålidelighed och aldrig besögte värkstederne, absolut en bra bil, som jeg bara har alt positivt at mindes.
Skandinaven

- Skandinavisk Fjerntransport.jpg (67.13 KiB) Visad 21106 gånger
Re: Började exportkörning start 80 tallet

Postat:
09 okt 2010, 22:04
av Skandinaven

- laster vin i Bordeaux.jpg (94.91 KiB) Visad 21104 gånger
På vej til Bordeaux

Postat:
09 okt 2010, 22:08
av Skandinaven

- 141 med nedbygget Van Hool trailer.jpg (71.51 KiB) Visad 21102 gånger
lastning av rødvin

Postat:
09 okt 2010, 22:12
av Skandinaven

- der lastes rødvin i Bordeaux til de tørstige danskere.jpg (100.41 KiB) Visad 21101 gånger
Re: Började exportkörning start 80 tallet

Postat:
09 okt 2010, 22:56
av Reid Hulting
Hej, sista årgången av Scania´s 141-serie var 1981. Det året fanns både 141:or och 142:or. F.ö. så är det väldigt trevliga modeller som visats på många bilder, jag gillade särskilt Scania L-modellen. Hälsn. Reid.
Re: Började exportkörning start 80 tallet

Postat:
09 okt 2010, 23:53
av Skandinaven
Reid;- det er jo mange år sidan nu, så det er muligt jeg inte husker korrekt, hvilken årg. som stod skrevet på registreringsattesten, så kanske det har været en 1980 / 81 årg.
Jeg kan berette så mycket, at denne 141 inte var som de andre i firmaet, for den var udstyret med de samme sæder / stole, som var i de första 142 modeller.
Husker jeg ret, at det var märkat " Bostrom " ?
Skandinaven
Re: Började exportkörning start 80 tallet

Postat:
10 okt 2010, 17:52
av kennex
Hej, känner mig lite på gång nu då scania lbs141 e på tal.
Ang. stolarna i dom sista årsmodellerna av LB-hytten,så har jag för mig att det fanns en "de-luxe" version med just stolar med en aning högre rygg och armstöd.
Kan den även haft lite ljusare läderklädsel också samt ev. heltäckningsmatta på golv ??
Hälsning // Kent
Re: Började exportkörning start 80 tallet

Postat:
10 okt 2010, 19:06
av Skandinaven
Kennex;- jeg ved det inte, for mine stolar og hele hytt, var jo med fuld plysbeträk och motorkappen var med tyk læder.
Armlän på passagerstolen var svarte, just som i den första model 142, som kom just efter.
Skandinaven
Re: Började exportkörning start 80 tallet

Postat:
10 okt 2010, 22:20
av Skandinaven

- Skandinavisk og NORD.jpg (48.27 KiB) Visad 21006 gånger
Re: Började exportkörning start 80 tallet

Postat:
10 okt 2010, 22:24
av Skandinaven

- losning syd for Bordeaux.jpg (69.83 KiB) Visad 21005 gånger
Re: Började exportkörning start 80 tallet

Postat:
11 okt 2010, 17:07
av herrstina-
Normalt sett var alla 141 utrustade med Bostrom Viking förarstol, samma stol som även var standard i Volvo 88-89. Någon gång i början på 80-talet kom SCANIA med en kampanj där man för en billig peng fick förarstolen utbytt mot en BE-GE stol med luftfjädring, den stolen blev så småningom standard i SCANIA.s 2 serie. Om jag minns rätt.
Stina.
Re: Började exportkörning start 80 tallet

Postat:
11 okt 2010, 18:01
av Skandinaven
Om jag minns rätt, så blev BE-GE luftstolen lanceret sammen med 142 Intercooler " BLUE CAB " på 1983 tallet.
hälsn. Skandinaven
Re: Började exportkörning start 80 tallet

Postat:
11 okt 2010, 18:05
av Skandinaven
På Denekamp, Hollandske gräns 1982 sammen med en gäv normand och en av Sties flotte frysbilar.

- sties på Denekamp.jpg (73.95 KiB) Visad 20963 gånger
Re: Började exportkörning start 80 tallet

Postat:
12 okt 2010, 18:22
av Skandinaven
Der lastes et parti rødvin på terminalen i Bordeaux

- Terminal Bordeaux.jpg (56.16 KiB) Visad 20914 gånger
Re: Började exportkörning start 80 tallet

Postat:
12 okt 2010, 18:28
av Skandinaven
Her et foto fra toldpladsen i Vipiteno " Danmarksgade " som de kaldte den plads hvor alle de danske Italiensbiler holdte. Foto fra 1985

- Vipiteno toldplads Danmarksgade.jpg (84.26 KiB) Visad 20912 gånger