Godsterminaler

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Godsterminaler

Inläggav Stellan » 08 sep 2010, 14:46

Ett foto från SJ:s terminal i Skövde, taget 1970, dök upp när jag rotade runt lite i hyllorna. Det är lite synd att dessa byggnader ofta glöms bort, trots deras betydelse för godstransporterna. Ibland får man med lite kul sidoeffekter som släpen man ser på bilden. Släpet vid lastkajen verkar otroligt kort och lite klumpigt i sin utformning, och trailern till höger i bilden har den nästan obligatoriska släpvagnskopplingen.

Sedan kan man ju undra lite om stolpen framför lastkajerna tillkommit före eller efter bygget? :P

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Godsterminaler

Inläggav Anders » 08 sep 2010, 20:04

är det inte en refug framför som stolpen står på? Måste vara krångligt att komma åt lastkajen?
Kan släpet vara tyskt?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Godsterminaler

Inläggav gunnilse » 08 sep 2010, 20:16

Släpet hänger nog efter trailern vid färd?
Var det inte vanligt att de nosade in släpen i sådan kombination?
Annars ser det livlöst ut :shock:
gunnilse
 

Re: Godsterminaler

Inläggav Stellan » 08 sep 2010, 21:23

Det verkar vara snedfickor på terminalen, så det kan nog vara någon form av lokalkörbana när man tittar lite mer noggrant. Fotot är nog taget vid middagstid, och då var det nästan ingen verksamhet alls på de statliga terminalerna :mrgreen:

Jag har en liten svag aning om att släpet kanske skulle kunna vara ett ASJ, Slab hade en hel del sådana vill jag minnas...och visst nosade de oftast in de korta släpen. Trögstyrda bilar, små backspeglar och många gånger ovana vid att backa med släp bidrog nog till detta.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster