En liten bildgåta...Dynalift

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: En liten bildgåta

Inläggav Bo Norvinge » 16 sep 2010, 20:58

anders s skrev:bosse norvinge har något liknande i ett foto från lignotech vargön på sin sida


Elände!
Hade jag inte befunnit mig i Turkiet under drygt två veckor hade jag svarat rätt på bildgåtan direkt!

Här är ett "urklipp" från tidningen Trailer nummer 4 - 2006 som Bengt Gustafsson gjorde om mig och min bil.

Trailer_BengtGustafsson.jpg
Trailer_BengtGustafsson.jpg (191.84 KiB) Visad 10056 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: En liten bildgåta

Inläggav Per Thomson » 18 sep 2010, 13:53

Bo Norvinge skrev:
anders s skrev:bosse norvinge har något liknande i ett foto från lignotech vargön på sin sida


Elände!
Hade jag inte befunnit mig i Turkiet under drygt två veckor hade jag svarat rätt på bildgåtan direkt!



Säger detsamma som Bosse, hade jag inte varit på vandring i fjällen så . . .
Jo det är sant, jag har själv testat att provlasta "conny"-containers. Det var på terminalen i Skövde om jag inte minns fel. Året var 1973 och ett av mina första uppdrag inom Boliden var att utvärdera detta system. I samband med att man försökte få Boliden intresserade för systemet kom jag över denna bild.

NynasConny_002_ssss.jpg
NynasConny_002_ssss.jpg (217.74 KiB) Visad 10017 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: En liten bildgåta

Inläggav gunnilse » 18 sep 2010, 17:59

Bild

Å så åkte jag förbi Sävenäs å den var vid vägen det sa klick :)
gunnilse
 

Re: En liten bildgåta

Inläggav Anders Ason » 18 sep 2010, 18:41

Kul, men kan väl inte dra i väg med alltför många ton, flyttar den tomma enbart?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: En liten bildgåta

Inläggav gunnilse » 18 sep 2010, 20:18

De rangerar nog lastväxlar burkarna jag har faktiskt aldrig sett någon där innan?
Men de hade samma i Mölndal å där åkte de allt med det var som en stor komprimator som tryckte in i burken. Så denna fick ligga å serva med burkar hela tiden 15ton skall nog funka på det åket..
Jo det var som en stor tratt man tippa i sen trycktes det in som sagt.
VW buss klarade den inte av att trycka in det blev lite jobbig trygg stämning men det skapa jobb..
gunnilse
 

Re: En liten bildgåta

Inläggav Per Thomson » 18 sep 2010, 20:25

Anders Ason skrev:Kul, men kan väl inte dra i väg med alltför många ton, flyttar den tomma enbart?


Om du menar "Conny" -systemet så tror jag att bygelvagnen var dimensionerad för att kunna hantera lastade containers. Meningen var ju bl a att man skulle ha depåer/mellanlager med eldningsolja lagrat i sådana containers i stället för i konventionella cisterner. Det konventionella systemet för avlägsna depåer var annars att oljan transporterades i vanliga järnvägs-tankvagnar och att den pumpades till lagercisternen.

En speciell egenskap med "Conny" -systemet var i de fall då fjärrtransporten utfördes med bil var att tomma containers skulle kunna travas på varandra för att minska andelen tomtransporter. Detta fungerade givetvis endast i de fall det fanns lämpliga godsflöden att kombinera med.

För Bolidens del handlade det om svavelsyra vilken väger närmare 2 ton per kubikmeter. Containern skulle då kunna bli mycket låg då den var tänkt att bestå av tre längsgående parallella rör och det inte behövdes särskilt mycket volym för ca 12 ton. Genom den låga höjden skulle flera tomma containers kunna staplas i höjd för returtransporten och därmed färre returtransporter behövas.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: En liten bildgåta

Inläggav Nor1 » 22 sep 2010, 19:54

gunnilse skrev:Å så åkte jag förbi Sävenäs å den var vid vägen det sa klick :)


Där har vi den ju!!! Ful men funktionell :D
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: En liten bildgåta

Inläggav Stellan » 26 sep 2010, 19:48

Nu har jag hittat lite mer information om Dynalift. Företaget ingick ju självklart i Johnsonkoncernen, och det borde man begripit när både Linjebuss och Nynäs var inblandade. Men då undrar man ju lite hur Volvo är inblandat, hade Johnson´s något samarbete med dem?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster