Anders Ason skrev:Kul, men kan väl inte dra i väg med alltför många ton, flyttar den tomma enbart?
Om du menar "Conny" -systemet så tror jag att bygelvagnen var dimensionerad för att kunna hantera lastade containers. Meningen var ju bl a att man skulle ha depåer/mellanlager med eldningsolja lagrat i sådana containers i stället för i konventionella cisterner. Det konventionella systemet för avlägsna depåer var annars att oljan transporterades i vanliga järnvägs-tankvagnar och att den pumpades till lagercisternen.
En speciell egenskap med "Conny" -systemet var i de fall då fjärrtransporten utfördes med bil var att tomma containers skulle kunna travas på varandra för att minska andelen tomtransporter. Detta fungerade givetvis endast i de fall det fanns lämpliga godsflöden att kombinera med.
För Bolidens del handlade det om svavelsyra vilken väger närmare 2 ton per kubikmeter. Containern skulle då kunna bli mycket låg då den var tänkt att bestå av tre längsgående parallella rör och det inte behövdes särskilt mycket volym för ca 12 ton. Genom den låga höjden skulle flera tomma containers kunna staplas i höjd för returtransporten och därmed färre returtransporter behövas.