Ett lite udda fordon

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Ett lite udda fordon

Inläggav Stellan » 02 aug 2010, 22:03

Kul med en tråd som tar upp transportfordon som inte är lastbilar, det är ju många fordon som ersätter eller hjälper lastbilarna med transporter också. Hoppas att det är fler än jag som är intresserade av den här typen av "tillbehör" till lastbilarna. Truckar, kranar, hjullastare och andra hjälpmedel som vi idag tar för givna har ju också bidragit till utvecklingen av lastbilstrafiken och har en stor del i transporthistorien som ofta glöms bort.

Den här bilderna från en BM-broschyr tycker jag är ett bra exempel där man ersätter ett landsvägsfordon med ett terrängfordon...

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ett lite udda fordon

Inläggav Anders » 02 aug 2010, 22:20

Helt klart intressant Stellan! :D
Riktigt roligt att få se! Dina bilder är alltid lika intressanta.
var faktiskt och kikade på dessa på Volvo BMs traktordagar 1984, inte för att man kommer ihåg så mycket av det, men ändå :mrgreen:
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Ett lite udda fordon

Inläggav Anders Ason » 02 aug 2010, 22:44

"Den blir precis vad du gör den till"

Så sant, så sant t o m i en bepansrad version som fick hysa både soldater och dra haubitsar.

Vill minnas att jag sett även en del andra specialbyggen och de gick ganska fort, 55 km/tim och fick därigenom inte regas som traktor utan som lastbil.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ett lite udda fordon

Inläggav Anders » 02 aug 2010, 23:04

Anders Ason skrev:"Den blir precis vad du gör den till"

Så sant, så sant t o m i en bepansrad version som fick hysa både soldater och dra haubitsar.

Vill minnas att jag sett även en del andra specialbyggen och de gick ganska fort, 55 km/tim och fick därigenom inte regas som traktor utan som lastbil.



Jo, "bussvarianten" var väl ett ambitiöst projekt, men ack så dyrt.
Tror att varianten som gick i 55km/h var den lite större modellen 5350 eller A25 som den heter idag.
Här kan man se dem i en tvåaxlad dragvariant på järnverket som drar slaggbehållare och plåttrailers.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Ett lite udda fordon

Inläggav Lasse Hsand » 03 aug 2010, 14:43

Fina bilder kan varmt rekomendera boken om LIVABS historia många timmars rolig läsning. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Ett lite udda fordon

Inläggav Sudde52 » 03 aug 2010, 16:07

Ett sånt udda fordon var min arbetsplats under några år, bind för mina ögon så kan jag till 99,99% säkerhet göra en uppväxling från låg till hög med två händer samtidigt utan att stanna! :mrgreen:
Kan förresten tipsa om länk till Maskinisten http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=4408
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster