Veikkos transport och kranservice, Kirkenes

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Veikkos transport och kranservice, Kirkenes

Inläggav tommen » 06 okt 2019, 17:54

Veikko Vuorela i Kirkenes drev trafik på en av Skandinaviens längre godslinjer från 60-talet till 80-talet: Kirkenes - Vadsö - Oslo (genom Finland och Sverige). Från 1970-talet gick man dock in för kombitrafik med omlastning på skenor i Luleå. Här två videoklipp med Veikko själv bakom kameran:

https://www.youtube.com/watch?v=iald4Q9SZs4

https://www.youtube.com/watch?v=puj7H2sRo9U

Veikkos lugna, instruktiva speaker-insats, fashionabel musik på finska radion och mycket av G89:ans karakteristiska ljud garanterar upplevelsen..
Användarvisningsbild
tommen
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:09

Re: Veikkos transport och kranservice, Kirkenes

Inläggav Bo Norvinge » 06 okt 2019, 18:12

Trevligt!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Veikkos transport och kranservice, Kirkenes

Inläggav Noxcania » 06 okt 2019, 21:40

Då va de Rock'n Roll, polisonger & hår, nu e de Rock, ølmagar & tatueringar, undrar hur de e om lika många år till..?
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Veikkos transport och kranservice, Kirkenes

Inläggav Per Thomson » 08 okt 2019, 16:56

Noxcania skrev:Då va de Rock'n Roll, polisonger & hår, nu e de Rock, ølmagar & tatueringar, undrar hur de e om lika många år till..?
:lol:
Ja, och det var lite närhet mellan speditörer och chaufförer, inte som nu.

Ja, mycket intressant! Tack Tommen!
Minns från 60-talet då jag träffade en chaufför som brukade köra till Kirkenäs. Han förklarade för mig att vintertid fanns det risk att man kunde bli "insnöad" kanske en vecka utefter vägen så det gällde att ha såväl betryggande dieselmängd som reservproviant med.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Veikkos transport och kranservice, Kirkenes

Inläggav Swempa71 » 23 maj 2020, 23:05

Fanns det inte ett reportage i Trailer om körningar i norra Finland och NordNorge? Jag vill minnas detta. En chaufför som jag kände bytte från en lokal åkare i Karlstad till att köra för en norsk åkare. Körde några svängar på syd Europa Nord Norge innan han tröttnade på den typen av körning, körde sen i bara Sverige åt en norsk åkare.
Swempa71
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 apr 2020, 21:56


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron