Berättelsen om bilarnas herre - Taru autojen herrasta

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Berättelsen om bilarnas herre - Taru autojen herrasta

Inläggav tommen » 16 dec 2018, 20:25

https://www.youtube.com/watch?v=BOc8WsIF50Q

Pekka Mäkinen (1925-2005) var en legendarisk Sisu-handlare från Tammerfors, Finland, som var känd för hårda nypor i sin affärsverksamhet och för att bära vapen. Han hade licens för revolver och denna lär också ibland ha kommit till användning "i övertalningssyfte". Vid ett tillfälle på 1960-talet ska Mäkinen ha sett en bil inne i Tammerfors centrum som "på olaglig väg hade hans däck" (Mäkinen stämplade alla stommar som gick genom den egna gummiverkstaden). Resultatet blev biljakt och skottlossning, innan den flyende lastbilens chaufför enligt uppgift lämnade sitt fordon och sjappade.

Mäkinen var kontroversiell, det fanns såväl kunder som var enbart positiva som sådana som menade att det "vid behov hade bytts delar mellan kundfordonen, utan kundens vetskap" då dessa varit inlämnade för service och reparationer. Garantifrågor lär ha varit särskilt kniviga, det pratades om att "garantin gällde så länge baklyktorna syns" och dyl.

Mäkinens far var hästhandlare och det var också inom den branschen han startade strax efter kriget, för att grunda bilaffär år 1950. Han blev flera gånger hotad till livet under de första åren, därav vapenlicensen. Verksamheten växte under 1960-talet till en av Skandinaviens största då det gällde tunga fordon och man hade agentur för Sisu, Vanaja och Leyland-lastbilar och bussar samt service av Rolls Royce och A.E.C.-dieselmotorer som användes i Sisu och Vanaja. Därtill representerades Aveling-Barford anläggningsmaskiner och Land Rover, MG, Morris, Rover och Triumph-personvagnar.

År 1970 hade verksamheten på fyra-fem adresser i Tammerfors-området ca 1500 begagnade tunga lastbilar i lager och 150-200 anställda. Det fanns också fyra hyllkilometer reservdelar på ca 20.000 reservdelsnummer i lager. Mäkinen gjorde speciellt goda affärer på begagnade anläggningsbilar, det sades att samma fordon cirkulerade 3-4 gånger mellan de stora kraftverksbyggena i norra Finland och Mäkinens bilaffär innan de var slutkörda. Till slut började det gå rykten om att Mäkinen skulle upprätthålla något slags beredskapslager av begagnade lastbilar för försvarets räkning, då ingen kunde förstå hur han hade råd att hålla lager på tusentals fordon på olika ställen i södra Tammerfors. Mäkinen själv dementerar förstås detta i filmen.

Mäkinen var en tuff förhandlare och hade under åren upprepade dispyter med Sisu-Auto, vilket år 1975 ledde till att han förlorade agenturen för Sisu. Samma år köpte han en gammal tändsticksfabrik vid sjön Näsijärvis strand invid riksväg 3 norr om staden och flyttade större delen av det kvarvarande lagret av begagnade lastbilar dit. Verksamheten fortsatte under 1980-talet i avtagande omfattning och blev till slut en "levande bilmuseum", där enbart Mäkinen själv jobbade kvar. Hundratals lastbilar stod ännu i början av 1990-talet kvar vid tändsticksfabriken och blev så småningom vandaliserade och förstörda, eftersom han konsevent vägrade sälja något trots många förfrågningar. Jag var själv också dit flera gånger och tittade under de första åren av 1990-talet, drömmandes om att lyckas köpa loss något projekt.

Mäkinen hade ingen som kunde ta över verksamheten, sonen intresserade sig för hästar och travsport och blev redan tidigt ekonomiskt oberoende. På den gamla tomten vid tändsticksfabriken står numera bostadshus.
Användarvisningsbild
tommen
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 dec 2008, 17:09

Re: Berättelsen om bilarnas herre - Taru autojen herrasta

Inläggav Per Thomson » 17 dec 2018, 21:20

Intressant historieskildring, tydligen en man med "hårda nypor". :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster