Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 06 okt 2011, 10:20

Karmsteens Transport med en 140 super i östeuropa när Teplice.
Karmsteens Transport Ølstykke.jpg
Karmsteens Transport Ølstykke.jpg (145.25 KiB) Visad 20827 gånger
Skandinaven

Inläggav Skandinaven » 06 okt 2011, 11:32

Två Samson Transport biler i östeuropa.
21.jpg
21.jpg (109.93 KiB) Visad 20825 gånger
Skandinaven

Inläggav LarsJo » 29 okt 2011, 13:33

Tänkte bidra med några bilder från Reginald Sundbergs (Gävle) arkiv. Bilderna är tagna av honom i samband med ett antal resor till Mellanöstern som han gjorde bl a med "Finn-Pelle" Pelkonen. Reginald är idag 79 år men "still going strong"
skanna0005 (250x172).jpg
Reginald själv
skanna0005 (250x172).jpg (58.06 KiB) Visad 20752 gånger
skanna0009 (246x250).jpg
En F89 i Schenkers färger i bergen
skanna0009 (246x250).jpg (69.05 KiB) Visad 20752 gånger
skanna0020 (214x250).jpg
Möte med en engelsman?
skanna0020 (214x250).jpg (70.24 KiB) Visad 20752 gånger
skanna0023 (250x214).jpg
Reginalds F88 vadar över vattendrag
skanna0023 (250x214).jpg (66.61 KiB) Visad 20752 gånger
Finn-Pelle Pelkonen på väg att skita (250x246).jpg
"Finn-Pelle" Pelkonen
Finn-Pelle Pelkonen på väg att skita (250x246).jpg (77.87 KiB) Visad 20752 gånger
Kö till tullen in i Turkiet. Ararat i bakgrunden. (250x177).jpg
Kö till tullen in i Turkiet. Ararat i bakgrunden. (250x177).jpg (59.45 KiB) Visad 20752 gånger
skanna0017 (250x153).jpg
Man kan bli bajsnödig i öknen också...
skanna0017 (250x153).jpg (45.3 KiB) Visad 20752 gånger
LarsJo

Inläggav Lars-Gunnar » 29 okt 2011, 22:15

Det var ett hårt jobb att köra på Mellanöstern. Långt från alla bekvämligheter, bilar som gick sönder, däck som sprack för det var ju sten med i bilden. Lagandan var väl på topp förstår jag.

I detta forum http://www.trucknetuk.com/phpBB/index.php skriver de engelska chaufförerna från deras körningar på middle east men det kanske du känner till?

Det är massor av läsning där.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 02 nov 2011, 21:08

Ett stort tack till Skandinavien för mycket intressanta bilder som skildrar det tuffa jobbet att köra på mellanöstern! Det var en epok som hände efter det att jag slutat som åkare.

Ett tack även till LarsJo som bemödat sig att forska i Reginald Sundbergs fotoalbum. Reginald Sundberg är ju bara 79 år uppges det, varför inte intervjua honom Lasse och återge några historier här, jag är övertygad om att han har en hel del som han bär med sig i minnet?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 03 nov 2011, 00:26

Skandinaven, jag uppskattar dina bilder så jag hoppas du inte tar illa upp för att jag berättar om det där engelska forumet. Jag fick kännedom om detta för många år seda och har sett bilder via TOPRUN och You Tube men det gör inte dina bilder mindre intressanta. Engelsmännen är världsmästare på att skriva mycket vid varje inlägg så man orkar inte läsa allt så till slut slutar man läsa om Middle East i deras forum.

Lars-Gunnar

Inläggav Skandinaven » 03 nov 2011, 21:16

Tackar alla grabbarna ihop !

Om ni vil se mycket mera bilder från mellanöstern, da har jag upprettat en gruppe på facebook " danske chauffører på mellemøsten transporter " och ni är alla ihop välkommen til at blive medlem, der är flera svenska medlemmar.

Gruppen er nu 1 månad gammal och den tegner allerede over 220 medlemmar och snart är vi upp på 1000 bra bilder med historik - der är en kämpe interesse för denna gruppe, iblannt många gamle gubbar der har kjörd på östeuropa, Rysland & mellanöstern,- det är alla dom som har en stor skattekiste av personlige bilder.

Hälsn. Johnny.
Skandinaven

Inläggav Lars-Gunnar » 03 nov 2011, 22:01

Skandinaven skrev:Tackar alla grabbarna ihop !

Om ni vil se mycket mera bilder från mellanöstern, da har jag upprettat en gruppe på facebook " danske chauffører på mellemøsten transporter " och ni är alla ihop välkommen til at blive medlem, der är flera svenska medlemmar.

Gruppen er nu 1 månad gammal och den tegner allerede over 220 medlemmar och snart är vi upp på 1000 bra bilder med historik - der är en kämpe interesse för denna gruppe, iblannt många gamle gubbar der har kjörd på östeuropa, Rysland & mellanöstern,- det är alla dom som har en stor skattekiste av personlige bilder.

Hälsn. Johnny.

Be dem joina oss och dela med sig av bilderna. Facebook och Twitter får vara för min del.

Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 03 nov 2011, 22:38

Jag är inte heller så mycket för de båda medierna, så de får väldigt gärna bli med här också. Man blir lite försiktigare med att gå med överallt nu när lösenord och konton kapas så lätt :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 03 nov 2011, 22:57

Stellan skrev:Jag är inte heller så mycket för de båda medierna, så de får väldigt gärna bli med här också. Man blir lite försiktigare med att gå med överallt nu när lösenord och konton kapas så lätt :?

/Stellan

Precis Stellan så tänker jag också och det är beroendeframkallande. Där jag är sitter folk på arbetstid och glor på Facebook och när det inte är läge trycker de på minusknappen och fortsätter knega. Sedan är de igång igen och hur är det då hemma? Idag var jag på biblioteket och där satt en 70-årig minst pensionär och tittade trodde jag på Internet och det gjorde han ju också men det var en Facebooksida framme. Han satt när jag kom och satt när jag gick efter en halvtimme.

Vad skall man säga, säkert alla åldrar är med.

Lars-Gunnar

Inläggav Skandinaven » 04 nov 2011, 00:32

Jag var inte heller på facebook, indtil i sommer, da flera venner fortalte mig, at om jag ville se väldig många gamla lastvagnar, danska som svenska, norske och finske, som täller tiden fra 50 - 60 - 70 & 80 talet samt många kontakter til gamla skandinaviska åkerier på östeuropa & mellanöstern, då sign upp på facebook och som sagt, så gjort.

Det är alles ägen personlige sag, om folk vil joine de forskellige medier, men jag gör det bara för interessen för alla gamla och glemte lastvagnar.

Ha´ en trevlig helgen alla ihop !

Hälsn. Johnny
Skandinaven

Inläggav Lars-Gunnar » 06 nov 2011, 02:30

Skandinaven skrev:Jag var inte heller på facebook, indtil i sommer, da flera venner fortalte mig, at om jag ville se väldig många gamla lastvagnar, danska som svenska, norske och finske, som täller tiden fra 50 - 60 - 70 & 80 talet samt många kontakter til gamla skandinaviska åkerier på östeuropa & mellanöstern, då sign upp på facebook och som sagt, så gjort.

Det är alles ägen personlige sag, om folk vil joine de forskellige medier, men jag gör det bara för interessen för alla gamla och glemte lastvagnar.

Ha´ en trevlig helgen alla ihop !

Hälsn. Johnny

Tack detsamma.

Jo Skandinaven det är just det som är så förargligt, vi som inte vill hänga med vi blir utan. Man kan fundera på om Facebook är orsaken till vissa forums kräftgång. Denna fråga har jag ställt mig mer än en gång. Var har folk tagit vägen som en gång besökt diverse forum? Har de bara tvärslutat, blivit sjuka eller dött. Nej Facebok och Twitter har ju tagit intresset för samvaron via forum till en lägre nivå. Och det menar jag är synd. Och det är inget fel att du anslutit dig. Du är lika mycket välkommen som alltid här. Får jag fråga dig Skandinaven är det slut på Mellanösternkort i deitt album? Och har du berättat om vårt forum på Facebok och sagt till dina vänner att de är välkommen in. Bara att knacka på dörren. :wink:

Lars-Gunnar

Inläggav Skandinaven » 07 nov 2011, 10:52

Lars Gunnar,- du har rätt i at facebook och twitter övertager mera och mera. Denna utvikling är ju väldig populär iblannt unge menniskor och har bredt sig til många andra äldra menniskor ochså, hvilket jeg inte tror är lätt at stoppa, det är med andra ord kommet för at bliva.

Jag fick av diverse kompisar månge interessante bilder av gamla lastbilar, så jag frågade hvorfra de fick alla dom jävla bra bilder - dom fick de från facebook.
Om du vil se alla dom gamla bilder, då sign upp facebook, om du inte vil, då får du inte denna upplevelsen med alla de gamle bilder.

Problemet är, at efter jag signede upp på facebook, då kunne jag se at det var väldig populärt med " gamla chaufförar " som inte havde set hverandra i många år, hvilket ju präcis er meningen med facebook, venner, möter etc. - mens jag själv i början bara var interesseret i alla dom gamla foton.

Alle de olika gamla chaufförar från alla dom olika åkerier, laver chaufför klubbar på facebook, ala " gamla chaufförer från Morten Rahbek " etc. etc. och präcis detta gör, at de lägger inn alla dom gamla bilder, f. eks. över 400 gamla bilder från Morten Rahbek. Jag har själv lagt inn många bilder til Skandinavisk Fjerntransport. Om jag har frågat hvorfor de inte lägger inn bilder på diverse hemsidor, då siger dom bare, nej nej, det bruker man inte så mycket mera, nu är det facebook, det är här vi mötes och utväkslar gamla minner, hvilket jag efterhanden saktens kann se ideen i.

Dom flesta på vores gruppe " danska chauffører på mellemøsten transporter " kender ochså den här sitet.

Jeg tror inte at jag vil lägga inn flera bilder på det her sitet, i alla fall inte henh. östeuropa - Rysland & mellanöstern, pga. jag fick den uppfattelse på et tidspunkt, at här var någon som fandt 1 eller 2 af mine innlagte foton, som kom från en annan site. Jag mottager en del foton från andra, så om jag har lagt inn nogle bilder som tilhörar andra, då beklager jag, det var inte för at tjena penge på, men bara i ren interesse.

Den kann vära lite svärt med alla dom olika bilder i dag, da väldig många av dom er på olika sites överalt och så har vi problemet med upphavsretten och menniskor där bliver irriteret över detta, fördi det är bilder som de själv har knipsat, eksempelvis. Man kann skrive sin signatur og lägga inn Copyright på bilden så mycket man vil, men dem som värkligen har upphavsretten til bildet, är den som äger bildet, har bildet i handen.

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven

Inläggav Lars-Gunnar » 07 nov 2011, 17:51

Ja, Skandinaven sånt kan hända. Det finns forum där det är bilder som man får ladda ner privat men inte sedan publicera dem i diverse forum. Att man kan få ladda ner för privat bruk tycker jag är fint.

Du Scandinaven du skall ha ett varmt tack för alla bilder du har visat. Jag har kollat varenda en allteftersom de kommit in. Du är som sagt välkommen i andra sammanhang i forumet. Jag anser du är en nytig medlem som vi har glädje av.

Ha det så gott med dina vänner på Facebook!
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 07 nov 2011, 23:35

Lars-Gunnar skrev:Du Scandinaven du skall ha ett varmt tack för alla bilder du har visat. Jag har kollat varenda en allteftersom de kommit in. Du är som sagt välkommen i andra sammanhang i forumet. Jag anser du är en nyttig medlem som vi har glädje av.

Ha det så gott med dina vänner på Facebook!

Hej Scandinavien!
Citatet här uttrycker vad jag själv och många med mig känner. Du skall veta att du alltid är välkommen tillbaka.

Jag har skrivit ner några funderingar kring att använda FaceBook som kan ses här http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=4124
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria